Στο Θέατρο Actina η προβολή του νέου ντοκιμαντέρ του Άρη Χατζηστεφάνου “Τελευταίο Ταξίδι” το Σάββατο 21, Κυριακή 22 & Δευτέρα 23 Μαΐου στις 21:00. Την πρώτη ημέρα, το Σάββατο 21 Μαΐου μαζί μας σε ζωντανή σύνδεση ο Άρης Χατζηστεφάνου θα μιλήσει με τους θεατές για την ταινία πριν την προβολή της.
Ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηστεφάνου συναντά τον Γιάννη Αγγελάκα και την Όλια Λαζαρίδου στο νέο ντοκιμαντέρ, με τίτλο Τελευταίο Ταξίδι, που κυκλοφορεί από τις 24 Μαρτίου στις αίθουσες. Μαζί ακολουθούν τα βήματα του Νίκου Καζαντζάκη σε δυο ταξίδια, που πραγματοποίησε στην Ιαπωνία πριν και μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τα οποία καθόρισαν τη σκέψη του και τελικά στοίχισαν τη ζωή του.
Εξήντα πέντε χρόνια μετά το θάνατο του μεγάλου συγγραφέα, ο Γ.Αγγελάκας και η Ό.Λαζαρίδου διαβάζουν αποσπάσματα από τις σημειώσεις του Νίκου και της Ελένης Καζαντζάκη, ενώ η κάμερα «σχολιάζει» με πολιτική ματιά τον κόσμο που θα συναντούσαν σήμερα στα ταξίδια τους. Οι παλιοί αχθοφόροι αφήνουν τις χειράμαξες και γίνονται ντελίβερι της διαμοιραστικής οικονομίας ενώ ιερόδουλες στέκονται στα ίδια πεζοδρόμια του Τόκιο που κάποτε ενέπνευσαν τον σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ στην ταινία Metropolis. Η ιστορία εκτυλίσσεται με φόντο τη σύγκρουση υπερδυνάμεων για την κυριαρχία στην Ανατολική Ασία αλλά και μια πανδημία που ξεκινά – τότε όπως και τώρα – από την Ασία για να καλύψει ολόκληρο τον πλανήτη.
Τα γυρίσματα στην Ιαπωνία διήρκησαν ένα χρόνο και εμπλουτίζονται με στιγμιότυπα από anime, video games και ιαπωνικά manga. Το Τελευταίο Ταξίδι συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα Film Forward του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, και στο Ελληνικό Φεστιβάλ του Βερολίνου ενώ θα ακολουθήσουν προβολές σε όλο τον κόσμο.
Το μοντάζ υπογράφει και αυτή τη φορά ο Άρης Τριανταφύλλου, ενώ ο μουσικός παραγωγός Rsn δημιουργεί την πρωτότυπη μουσική με Jazz, Trip Hop και Electronica ήχους. To Post Production επιμελήθηκε ο Θάνος Τσάντας.
ΤΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΞΙΔΙ
- «Διαυγής ανάγνωση από τον Καζαντζάκη του γεωπολιτικού τοπίου και η σκληρή κριτική στον καπιταλισμό». – Variety
- «Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εγχώρια ντοκιμαντέρ που έχουμε δει εδώ και καιρό» – Lifo
- «Eξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Άρη Χατζηστεφάνου» – Cinemagazine
«Ένα ποιητικό memoir που φωτίζει την πλευρά ενός μύθου που ελάχιστοι είχαν διακρίνει» – News 247
- «Aπρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα» – Αθηνόραμα
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Ένα ντοκιμαντέρ για τον Καζαντζάκη της δεκαετίας του ’30 αποτελεί από μόνο του μια ωρολογιακή βόμβα, η οποία κανένας δεν θέλει να σκάσει στα χέρια του. Πώς να παρουσιάσεις έναν άνθρωπο που τότε δήλωνε «γοητευμένος από το πρόσωπο του Φράνκο» και σημείωνε πως «ο Μουσολίνι είναι, ίσως, πολύ μεγαλύτερος απ΄ό,τι ωστόρα συνηθίσαμε να θαρρούμε». Τον ίδιο, όμως, άνθρωπο που θα γράψει πως τέσσερα στάθηκαν τ’ αποφασιστικά σκαλοπάτια στο ανηφόρισμά του: «Χριστός, Βούδας, Λένιν, Οδυσσέας».
Ίσως ο καλύτερος τρόπος είναι να τον αφήσεις να διηγηθεί μόνος του την ιστορία του. Να «εκτεθεί» πολιτικά αλλά και να εκθέσει, όχι μόνο τη μυθοπλαστική ιδιοφυία του, αλλά και τις δημοσιογραφικές ικανότητές του. Το ντοκιμαντέρ αυτό, στηριγμένο στο βιβλίο του «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία Κίνα», ισορροπεί σε αυτήν ακριβώς τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στον μύθο και το ρεπορτάζ. Για περίπου έναν χρόνο ακολουθήσαμε τα βήματα του Νίκου Καζαντζάκη στα δύο μεγάλα ταξίδια του στην Ιαπωνία, το 1935 και το 1957. Καταγράψαμε τα μνημεία που γνώρισε και έμειναν αναλλοίωτα στον χρόνο και τον πόλεμο, αλλά και τις πόλεις και τις γειτονιές που άλλαξαν με θεαματικό τρόπο. Τον φανταστήκαμε να κατευθύνεται προς τους οίκους ανοχής της συνοικίας Γιοσιβάρα, καθισμένο όχι σε μια «ρικσά» αλλά σε ένα Uber. Τον είδαμε να προβλέπει τη μετατόπιση της διεθνούς γεωπολιτικής σκακιέρας προς την Ανατολική Ασία αλλά και να αποσιωπά την άνοδο του φασισμού που γιγαντωνόταν μπροστά στα μάτια του. Να εγκαταλείπει τον βουδισμό για χάρη του Έπαφου (του θεού της αφής), αλλά να μην βρίσκει ποτέ τον υλισμό.
Ή όπως έγραψε γι’ αυτόν ο Βάρναλης: «γιατί κι αν είναι το έργο του μάλλον αρνητικό, έχει δυο μεγάλα προτερήματα, που το σώζουν από κάθε χαλασμό: την ελευθερία της συνείδησης και την περηφάνια της ελευθερίας»
Άρης Χατζηστεφάνου
ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ
Ο Αρης Χατζηστεφάνου είναι δημοσιογράφος και δημιουργός ντοκιμαντέρ. Έχει εργαστεί σε διεθνή μέσα ενημέρωσης, όπως το BBC World Service, η εφημερίδα Guardian και το δίκτυο Al Jazeera καθώς και σε ορισμένα από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ στην Ελλάδα και την Κύπρο. Είναι δημιουργός του δημοφιλούς podcast INFO-WAR και έχει σκηνοθετήσει πέντε μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ τα οποία έχουν βραβευτεί σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ.
Φιλμογραφία
Make the economy scream – 2019
This Is Not a Coup -2016
Φασισμός Α.Ε. – 2014
Catastroika – 2012
Debtocracy – 211
Τελευταίο Ταξίδι
Ελλάδα | 2022 |58’
Προτότυπος Τίτλος: Τελευταίο Ταξίδι
Αγγλικός Τίτλος: Last Voyage
Είδος: Ντοκιμαντέρ
Γλώσσα: Ελληνική
Έτος: 2022
Διάρκεια: 58 λεπτά
Εικόνα: Ασπρόμαυρη
Αναλογία: Flat
Ανάλυση: 4Κ
Διαθέσιμο φορμάτ: DCP
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Άρης Χατζηστεφάνου
Έρευνα: Άρης Χατζηστεφάνου
Φωτογραφία: Άρης Χατζηστεφάνου
Αφήγηση: Γιάννης Αγγελάκας, Όλια Λαζαρίδου
Μοντάζ: Άρης Τριανταφύλλου
Μουσική: Rsn
Post Production: Θάνος Τσάντας
Εταιρεία παραγωγής: MOVIEMENTA Productions
INFO
Σάββατο 21 Μαΐου
Κυριακή 22 Μαΐου
Δευτέρα 23 Μαΐου
Έναρξη στις 21:00΄
Διάρκεια: 58 λεπτά
Τιμή εισιτηρίου: 7€ ταμείο
Προπώληση: viva, Θέατρο Actina
Κρατήσεις: 6974865401
Τοποθεσία: Θέατρο Actina
Διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8