Εκπαιδευτικά προγράμματα & Εργαστήρια της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων για το σχολικό έτος 2024 – 2025»
Η «Βιβλιοθήκη Γνώσης και Συναισθήματος» της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνωνσχεδίασε για τη σχολική χρονιά 2024 – 2025 δυονέα εκπαιδευτικά προγράμματακαιδυο εργαστήριαγια μαθητές και μαθήτριες Προσχολικής ηλικίας, Δημοτικού και Γυμνασίουπου θα διεξάγονται σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Α.ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
(διεξάγονται δια ζώσης αποκλειστικά κάθε Τετάρτη και Παρασκευή
κατόπιν συνεννοήσεως στο τηλέφωνο της Βιβλιοθήκης)
«Μια Αλλιώτικη Βιβλιοθήκη!»
(από Α έως και Δ Δημοτικού)
Τι κάνω ένα βιβλίο που δεν διαβάζω πια; Πως μπορώ να διαχειριστώ αντικείμενα που δεν χρειάζομαι ή δεν χρησιμοποιώ πια; Είναι τα σκουπίδια η λύση; Μέσα από το εργαστήρι της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης, για τις έννοιες της κυκλικής οικονομίας και της ανταλλαγής, οι μαθητές/τριεςθα προβληματιστούν σε σχέση με τη μείωση των απορριμμάτων και την επαναχρησιμοποίηση υλικών και αντικειμένων με δημιουργικό τρόπο.
Στόχος είναι να καλλιεργήσουν την καλή πρακτική της ανταλλαγής και επαναχρησιμοποίησης βιβλίων και άλλων αγαθών μέσα από τη γνωριμία των μαθητών/τριών με την Ανταλλακτική Βιβλιοθήκη της Ζωσιμαίας. Το έναυσμα της συζήτησης θα αποτελέσει η ιστορία «Ο Πολυμήχανος Κύριος Κλιπ» της Έφης Σαλτίδου, εκδόσεις Υδροπλάνο, και η διαπραγμάτευση του θέματος θα γίνει μέσα από την τεχνική των έξι σκεπτόμενων καπέλων (SixThinkingHats) του Edward de Bono (1985) ως ένα εργαλείο δημιουργικής (παράπλευρης / πλάγιας) σκέψης. (περιλαμβάνονται: ενημερωτική παρουσίαση για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, αφήγηση, συζήτηση, παιχνίδι, εργαστήρι κατασκευής)
Σχετικός άξονας εργαστηρίου δεξιοτήτων: 2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ [Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα, Δεξιότητες του νου, Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης]
17 στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχος 12 – Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή, Στόχος 13 – Δράση για το κλίμα
«Οι Εικόνες Μιλούν!»
(Γυμνάσιο, Λύκειο)
Το Εργαστήρι έχει ως στόχο τη γνωριμία των έφηβων μαθητών και μαθητριών με παλαιότυπα και σπάνιες εκδόσεις προηγούμενων αιώνων. Με αφόρμηση τεκμήρια από τις Ιστορικές Συλλογές της Βιβλιοθήκης επιδιώκεται η γνωριμία με την ιστορία της δημιουργίας των χειρογράφων και βασικών στοιχείων βιβλιακού υλικού, όπως η βιβλιοδεσία, η εικονογράφηση, η χρήση χρώματος, τα διακοσμητικά στοιχεία (αρχιγράμματα, επίτιτλα) των χειρογράφων και τα τυπογραφικά σύμβολα εκδοτικών οίκων.
Η διεξαγωγή του εργαστηρίου θα βασιστεί σε μια μικτή προσέγγιση, συνδυάζοντας τη χρήσηεφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας [AR] με τη δια ζώσης γνωριμία με σπάνιες εκδόσεις περασμένων αιώνων που φιλοξενούνται στη Ζωσιμαία. Οι μαθητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με τα φυσικά τεκμήρια και παρατηρώντας τα διακοσμητικά στοιχεία των εκδόσεων αυτών, θα ολοκληρώσουν το εργαστήρι με τη δημιουργία των δικών τους αρχιγραμμάτων και λογότυπων.
(περιλαμβάνονται: ενημερωτική παρουσίαση για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, χρήση εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας [AR] μέσωsmarthphones,συζήτηση, quizγνώσεων,διαδικτυακό παιχνίδι, εργαστήρι κατασκευής)
Σχετικός άξονας εργαστηρίου δεξιοτήτων: 4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ: Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία [Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης]
Β. ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
(διεξάγονται μέσω Webexκάθε Τρίτη και Πέμπτη
κατόπιν συνεννοήσεως στο τηλέφωνο της Βιβλιοθήκης)
«Γκρεμίζω τα τείχη!
Όλοι μαζί μια παρέα!»
(Νηπιαγωγείο &Α,Β Δημοτικού)
Ποιος είναι ασφαλής και ποιος όχι; Ποιος είναι καλός και ποιος κακός; Αν μείνω κλεισμένος στο χώρο μου, προστατευμένος από τα τείχη μου, χάνω ή κερδίζω; Μήπως ότι θεωρώ επικίνδυνο με εμποδίζει από το να δοκιμάσω κάτι νέο και διασκεδαστικό;
Με αφορμή το βιβλίο «Ένας τοίχος στη μέση του βιβλίου» τουJonAgee, εκδόσειςΚλειδάριθμος, οι μαθητές/τριες θα μπουν στα παπούτσια του μικρού ιππότη της ιστορίας και θα προβληματιστούν σε σχέση με τα στερεότυπα και τους παραδοσιακούς συμβολισμούς (καλός-κακός, φίλος-εχθρός) συνειδητοποιώντας πως ότι φαίνεται ως αληθινό μπορεί και να μην είναι και πως η χαρά βρίσκεται στην ενότητα, τη συμπερίληψη και τη συντροφικότητα.
(περιλαμβάνονται: ενημερωτική παρουσίαση για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, αφήγηση, συζήτηση, κινητικό παιχνίδι, διαδικτυακά παιχνίδια)
Σχετικός άξονας εργαστηρίου δεξιοτήτων: 3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ & ΕΝΕΡΓΩ: Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη[Δεξιότητες Ζωής]
Σύνδεση με το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου (Θεματικός άξονας Β: Παιδί, Εαυτός & Κοινωνία / Β1: Προσωπική &Κοινωνικο-συναισθηματική Ανάπτυξη)
«Like στην αλήθεια! Block στο ψέμα!»
(Γ έως και ΣΤ Δημοτικού)
Όταν πωλείται το τελευταίο παγωτό, η χώρα καταλαμβάνεται από μεγάλο πανικό! Η είδηση σκάει σαν βόμβα και μεταδίδεται αστραπιαία, μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (socialmedia)και την τηλεόραση, οδηγώντας, μικρούς και μεγάλους, σε απόγνωση.
Με αφόρμηση το βιβλίο «Η μέρα που τελείωσε το παγωτό» του Αντώνη Ζαρίντα των εκδόσεων Ελληνοεκδοτική, οι μαθητές/τριες θα έρθουν σε επαφή,με χιουμοριστικό τρόπο,με το θέμα των ψευδών ειδήσεων (fakenews), της παραπληροφόρησης, της παραπλάνησης της κοινής γνώμης και γενικότερα της ασφάλειας στο διαδίκτυο.
Πως και γιατί γεννιέται μια ψευδής είδηση; Πως μπορούμε να την αναγνωρίσουμε και είναι πάντα εύκολο αυτό; Τελικά, πως πρέπει να διαχειρίζομαι το διαδίκτυο και τις πληροφορίες που διαβάζω σε αυτό;
Το νέο αυτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στοχεύει στην ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών/τριών σε σχέση με καίρια θέματα της σύγχρονης ζωής και της καθημερινότητας των παιδιών. (περιλαμβάνονται:ενημερωτική παρουσίαση για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη,αφήγηση, συζήτηση, διαδικτυακά παιχνίδια)
Σχετικός άξονας εργαστηρίου δεξιοτήτων: 1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ, 3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ & ΕΝΕΡΓΩ: Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη, 4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ: Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία[Δεξιότητες του 21ου αιώνα/ζωής/τεχνολογίας, μηχανικής και επιστήμης]
Λεπτομέρειες διεξαγωγής και υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων/εργαστηρίων
Πως διεξάγονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα & τα εργαστήρια;
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα διεξάγονται διαδικτυακάκάθε Τρίτη και Πέμπτη.
Τα εργαστήριαδιεξάγονταιδια ζώσηςκάθε Τετάρτη και Παρασκευή.
Ποιος μπορεί να δηλώσει συμμετοχή για ένα πρόγραμμα/εργαστήριο;
Οι εκπαιδευτικοίτων σχολικών μονάδων (με τη σύμφωνη γνώμη των Διευθυντών).
Τι απαιτείται;
Συνέπεια στις ημέρες/ώρες κράτησης και διεξαγωγής και, για τα δια ζώσης εργαστήρια,απαιτείται η συμπλήρωση Υπεύθυνης Δήλωσηςγνωστοποίησης των κτηριακών ζητημάτων της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης, από τους εκπαιδευτικούς ή Διευθυντές των σχολικών μονάδων.
Πώς δηλώνω συμμετοχή;
Μέσω τηλεφώνου στο 26510 72863 ήμεemailστα zosimaialib@sch.gr καιzosimaialib@gmail.com. Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Σόνια Γκέρτζου& Ελένη
Καμποσιώρη.