Την πλήρη αποτυχία του μοντέλου με το οποίο λειτουργεί η Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας Ηπείρου επιβεβαίωσαν για μια ακόμα φορά οι καταστροφικές συνέπειες της κακοκαιρίας που έπληξε την Περιφέρειά μας το Δεκέμβριο.
Τις ευθύνες αλλά και το μέγεθος της ανυπαρξίας της Περιφερειακής Αρχής στον συγκεκριμένο τομέα ανέδειξε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε σήμερα ο επικεφαλής των Οριζόντων Ηπείρου, Σπύρος Ριζόπουλος, μαζί με τους συντονιστές της παράταξης, Μιχάλη Νάτση κι Άλκη Λάνταβο καθώς και το μέλος της Πολιτικής Επιτροπής, Δημήτρη Παππά.
«Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το μοντέλο της πολιτικής προστασίας στην Ήπειρο δεν δουλεύει. Δεν λαμβάνει υπόψη τα νέα δεδομένα, δεν αντιλαμβάνεται την κλιματική αλλαγή και λειτουργεί με βάση το ρουσφέτι. Ενώ οι βροχές είναι όλο και πιο συχνές στην Ήπειρο έχουμε προβλήματα άρδευσης. Η πραγματικότητα αυτή θα αλλάξει με τους Ορίζοντες Ηπείρου γιατί έχουμε εντάξει στο δυναμικό μας έναν παρασημοφορημένο υπηρεσιακό παράγοντα με τον οποίο εκπονούμε από την αρχή ένα ολιστικό σχέδιο λύσης», είπε ο κ. Ριζόπουλος.
Είχε προηγηθεί η παρέμβαση του Επικεφαλή των Συντονιστών κ. Μιχάλη Νάτση ο οποίος ανέλυσε με λεπτομέρεια την πλήρη εικόνα των ζημιών που άφησε πίσω του το πέρασμα της κακοκαιρίας από την Ήπειρο.
«Το χρονικό διάστημα που αφήσαμε να περάσει μετά τις καταστροφές είχε ως σκοπό να δώσουμε χρόνο στην πολιτική προστασία της περιφέρειας και να δούμε στην πράξη την αντίδραση της, έστω και με τη λογική του θεραπεύειν. Δυστυχώς όμως με το υλικό που συγκετρώσμαε αποδεικνύουμε με αδιάσειστα στοιχεία την απόλυτη αδιαφορία της Περιφερειακής Αρχής και Πολιτικής Προστασίας», είπε ο κ. Νάτσης και αναφέρθηκε επιγραμματικά στα προβλήματα που παραμένουν άλυτα σε ολόκληρες περιοχές, οικισμούς, στάνες, καλλιέργειες και επιχειρήσεις, όπως στις παρακάτω περιπτώσεις:
-Γέφυρα Αρτοπούλας
-Γέφυρα Γότιστας
-Κάμπος Μαργαριτίου
-Κάμπος Φαναρίου – Αχέροντα
-Δρόμος Μεσοπόταμου προς Κάστρι
-Περιοχή Θσπρωτικού α)Δρόμος Ζερβό – Παπαδάτες
Β)Δρόμος Ασπροχάλικο – Κοκκινοπηλό και Άγιο Γεώργιο
Γ)Κάμπος Μαυρής
-Παραδοσιακό Γεφύρι Βουλγαρέλι προς Αθαμάνιο Ε.Ο.
-Γέφυρα Ε.Ο. στο ίδιο σημείο πρόβλημα στα βάθρα της.
-Αμέτρητα προβλήματα με καθιζήσεις και καταπτώσεις σε
α)Δρόμο Αγνάντων – Βουλγαρελίου
β)Ε.Ο. Άρτας – Τρικάλων από Βουλγαρέλι και μέτα (και άλλες περιπτώσεις)
Ο κ. Νάτσης κατέληξε τονιζόντας ότι ακόμα και νέα έργα δεν άντεξαν, αποδεικνύοντας την προχειρότητα με την οποία κατασκευάστηκαν, ενώ έκανε λόγο για αμέτρητα προβλήματα σε όλη την Ήπειρο και πρόχειρες παρεμβάσεις οι οποίες με την πρώτη κακοκαιρία καταστρέφονται ξανά.
Τα Γεφύρια
Από τη μεριά του, το μέλος της Πολιτικής Επιτροπής των Οριζόντων Ηπείρου, Δημήτρης Παππάς, στάθηκε σε ένα ακόμα σοβαρό θέμα που αναδείχτηκε από τις τελευταίες καταστροφές και δεν είναι άλλο από την ασφάλεια των γεφυριών στο επαρχιακό και εθνικό δίκτυο.
Όπως τόνισε, στην Ήπειρο δεν έχει υπάρξει καμία πρόβλεψη για την συντήρηση των συγκεκριμένων υποδομών και η συζήτηση γύρω από την προστασία των γεφυριών εξαντλείται μέσα λίγες μέρες από την πτώση τους.
«Είχαμε δύο περιπτώσεις το τελευταίο διάστημα που από τύχη δεν χάθηκε κάποια ανθρώπινη ζωή, παρόλα αυτά στις δηλώσεις του Περιφερειάρχη και της Πολιτικής Προστασίας δεν ακούσαμε τίποτα για την ανάγκη συντήρησης. Στην Ήπειρο είναι πέρα για πέρα αναγκαία η παρακολούθηση της ασφάλειας των γεφυριών, αφού ακόμα και με όρους κόστους, η συντήρηση είναι σίγουρα λιγότερο κοστοβόρα από την αποκατάσταση», τόνισε ο κ. Παππάς, ξεκαθαρίζοντας ότι μιλάμε για μια αρμοδιότητα που ανήκει αποκλειστικά της Περιφέρειας Ηπείρου, σύμφωνα με το άρθρο 186 του 3852/2010.
Για το Μαυρολάγκαδο
Κλείνοντας το θέμα, ο Συντονιστής κ. Άλκης Λάνταβος, αναφέρθηκε στην περίπτωση του Μαυρκολάγκαδου του δήμου Β. Τζουμέρκων, χαρακτηρίζοντας τα προβλήματα που ανακύπτουν στην συγκεκριμένη περιοχή ως ένα «βαρέλι δίχως πάτο».
Αυτό γιατί, όπως εξήγησε, όλες οι παρεμβάσεις της Περιφέρειας μέχρι σήμερα ήταν αποσπασματικές χωρίς καμία συνολική μελέτη.
«Πριν δύο χρόνια έγινε παρέμβαση για την αποκατάσταση της βατότητας του οδικού δικτύου ανάντι του ποταμού και φέτος από την άλλη μεριά ταλαιπωρώντας τους κατοίκους επί 10 μήνες, ενώ η υπόσχεση της Περιφέρειας ήταν πως σε ένα μήνα θα έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες εργασίες. Αυτό δείχνει πόσο πρόχειρα προσεγγίζει το θέμα η Περιφερειακή Αρχή», σημείωσε ο κ. Λάνταβος και πρόσθεσε: «Η μελέτη που είχε υποσχεθεί η Περιφέρεια Ηπείρου για το Μπαλντούμα – Πράμαντα και σύνδεση με Εγνατία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Σε αυτή όμως προβλεπόταν η παράκαμψη το Μαυρολάγκαδου με γέφυρα. Αν είχε προχωρήσει η λύση αυτή το πρόβλημα θα είχε λυθεί. Αντ’ αυτού γίνονται αποσπασματικές παρεμβάσεις χωρίς διαφάνεια που κοστίζουν ακριβά».
Αποτυχημένη διετία
Στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου, ο επικεφαλής των Οριζόντων Ηπείρου, αναφέρθηκε και σε θέματα επικαιρότητας.
Ο κ. Ριζόπουλος υπογράμμισε αρχικά ότι μετά την χθεσινή ανανέωση θητειών της προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής είμαστε πλέον σε προεκλογική περίοδο, προσθέτοντας πως ότι ακούγεται από εδώ και πέρα θα πρέπει να περάνει από το φίλτρο των εκλογών.
«Ίσως ήταν η πιο αποτυχημένη διετία της περιφερειακής αρχής καθώς δεν ξεκίνησε κανένα μεγάλο έργο από εκείνα που υποσχέθηκε προεκλογικά», είπε ο κ. Ριζόπουλος.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο θέμα του φυσικού αερίου και των ανακοινώσεων της ΔΕΔΑ για τη σύνδεση 1.500 νοικοκυριών και επιχειρήσεων της Ηπείρου το 2026, τονίζοντας ότι με βάση το σχέδιο αυτό η μισή Ήπειρος θα συνδεθεί με το φυσικό αέριο το 2035. Παράλληλα, προειδοποίησε ότι πρέπει να ετοιμαστεί ένα σχέδιο επιδότησης των συνδέσεων καθώς το κόστος ανά νοικοκυριό ή επιχείρηση κυμαίνεται μεταξύ 2.000 και 4.000 ευρώ. Κατέληξε δε λέγοντας ότι ενώ το φυσικό αέριο είναι στην Ελλάδα από το 2008, έχουν περάσει 4 θητείες περιφέρειας και η Ήπειρος είναι ακόμα στο μηδέν.
«Τώρα κάνουμε τα πρώτα βήματα τη στιγμή που το φυσικό αέριο έχει ακόμα το πολύ 10 χρόνια μπροστά του, αφού ήδη στο ενεργειακό παιχνίδι έχει μπει το υδρογόνο. Πολύ φοβάμαι ότι όταν το φυσικό αέριο θα έρθει στην Ήπειρο ήδη θα έχει αρχίσει να λειτουργεί το υδρογόνο, αλλά εδώ δεν κάνουμε καμία προετοιμασία», είπε χαρακτηριστικά.
Μένοντας στα ενεργειακά, ο επικεφαλής των Οριζόντων Ηπείρου, χαρακτήρισε ως διττό το θέμα της αιθαλομίχλης στα Γιάννενα, λέγοντας ότι από την μια πλευρά οφείλεται στην ενεργειακή κρίση και τις αστοχίες της Περιφέρειας Ηπείρου λόγω έλλειψης στρατηγικής, από την άλλη όμως είναι και θέμα ατομικής ευθύνης καθώς «οι γιαννιώτες έχουν μια κακή νοοτροπία να καίνε ότι βρούνε».
Φορείς Διαχείρισης και Ιόνια οδός
Τέλος, ο κ. Ριζόπουλος δήλωσε πως η κατάργηση των Φορέων Διαχείρισης είναι πολύ κακή εξέλιξη για την Ήπειρο, υπενθυμίζοντας ότι πρότασή του ήταν να παραμείνουν ως όργανα της Περιφέρειας, ενώ σε ότι αφορά την Ιόνια οδό, δεν έκρυψε τον προβληματισμό του ότι ήδη η δημοπράτηση του έργου φαίνεται πως δεν θα γίνει το 2022 κι ότι ήδη μιλάμε για έναν ανοιχτό κι όχι κλειστό αυτοκινητόδρομο.