Ο Βουλευτής Άρτας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, κ. Χρήστος Γκόκας, στην Ομιλία του στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης που ο ίδιος, πριν λίγες μέρες, κατέθεσε προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γ. Γεραπετρίτη, σχετικά με την πορεία της υλοποίησης των εγγειοβελτιωτικών έργων Πεδιάδας Άρτας και του αρδευτικού έργου Πέτα-Κομπότι, σημείωσε κατ’ αρχάς, ότι τα δύο αυτά έργα, είναι πολύ σημαντικά και βασικά έργα, για την Π.Ε. Άρτας, αφού καλύπτουν σχεδόν το σύνολο των καλλιεργήσιμων και παραγωγικών εκτάσεων της Άρτας. Στη Βουλή παραβρέθηκε για να απαντήσει ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γ. Καραγιάννης.
Ο κ. Γκόκας τόνισε ότι η Π.Ε. Άρτας είναι μια περιοχή που στηρίζεται κατά βάση στον πρωτογενή τομέα, ενώ τα τελευταία χρόνια το αγροτικό εισόδημα έχει καταρρεύσει και ένας καθοριστικός παράγοντας γι’ αυτό είναι και η αλματώδης αύξηση του κόστους παραγωγής.
Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι σημαντικές παράμετροι για το κόστος παραγωγής αποτελούν οι υποδομές και ιδιαίτερα η δυνατότητα άρδευσης με επαρκή ποσότητα κατάλληλου νερού χωρίς μεγάλη οικονομική επιβάρυνση. Επίσης ανέφερε ότι, η κλιματική αλλαγή, πέραν των άλλων, συνδέεται και με την υποχώρηση του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα της Πεδιάδας της Άρτας με αποτέλεσμα την υπεράντληση με γεωτρήσεις και μάλιστα πολλές φορές υφάλμυρων ποσοτήτων νερού.
Σημείωσε δε, ότι τα έργα αυτά διεκδικήθηκαν εδώ και πάνω από τρεις δεκαετίες, μετά από προετοιμασία μελετών και άρχισαν να κατασκευάζονται τμηματικά, με έργο κεφαλής τον ταμιευτήρα Πουρνάρι II και τα πρώτα δίκτυα και ζώνες. Η τελευταία εργολαβία ήταν το 2014 με προϋπολογισμό σύμβασης 8,5 εκατομμύρια ευρώ για τα εγγειοβελτιωτικά της Πεδιάδας, ενώ το 2020 παραδόθηκε το έργο που συμβασιοποιήθηκε το 2008 με 8 εκατομμύρια ευρώ για το αρδευτικό έργο Πέτα-Κομπότι.
Για τους λόγους αυτούς απηύθυνε στον Υπουργό τα εξής ερωτήματα :
“Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τα συμπληρωματικά έργα που απαιτούνται ώστε να καταστούν λειτουργικά τα τμήματα και των δύο έργων που κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται και αφορά και τα εγγειοβελτιωτικά της Πεδιάδας και το αρδευτικό έργο Πέτα-Κομπότι; Πότε θα γίνει η δημοπράτηση γι’ αυτά τα συμπληρωματικά έργα; Έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση; Γιατί καθυστερούν;
Και ποιος ο προγραμματισμός και τη συνολική ολοκλήρωση αυτών των δύο πολύ μεγάλων και σημαντικών έργων. Προχωράει η επικαιροποίηση των μελετών; Σε ποιο πρόγραμμα σκοπεύετε να εντάξετε τη χρηματοδότησή τους ώστε να καλύψουν το σύνολο των αναγκών της Πεδιάδας της Άρτας και της περιοχής Πέτα-Κομποτίου;”
Στη δευτερολογία του ο κ. Γκόκας σημείωσε ότι φτάσαμε στο τέλος μιας ακόμα τετραετίας και μετά και την τετραετία της προηγούμενης κυβέρνησης, καταλήξαμε η τελευταία χρηματοδότηση να έχει γίνει το 2014. Τόνισε ότι τα έργα αυτά, είναι έργα παραγωγικά, είναι έργα περιβαλλοντικής σημασίας και είναι έργα αναπτυξιακά, με δυνατότητες να καλύψουν 200.000 στρέμματα στην Πεδιάδα και στην περιοχή Πέτα – Κομπότι και περιλαμβάνουν είκοσι αρδευτικές ζώνες για την Πεδιάδα της Άρτας και εννέα αρδευτικές ζώνες για το Πέτα – Κομπότι.
Ανέφερε δε“… ότι υπάρχει πάρα πολύς δρόμος για την συνολική ολοκλήρωση των έργων, τα οποία είναι στόχος, αλλά είναι και αναγκαία για να μπορέσει να έχει μέλλον ο πρωτογενής τομέας, αλλά και γενικότερα η Άρτα…”
Συνεχίζοντας, τόνισε ότι είναι επείγον, να συνεχιστούν οι διαδικασίες και για τη δημοπράτηση των συμπληρωματικών έργων και για τη διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, ενώ για τις υπόλοιπες ζώνες ανέφερε ότι αυτές, βρίσκονται ακόμη μακριά από τη συνολική ολοκλήρωσή τους, ιδιαίτερα για την Πεδιάδα της Άρτας όπου έχουν γίνει τα πολύ λιγότερα τμήματα. Το συνολικό έργο μοιάζει να έχει εγκαταλειφθεί και ζήτησε να μάθει τον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό της Κυβέρνησης.
Επίσης, ανέφερε ότι θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μια μελέτη για να καλυφθούν και οι δύο πεδιάδες, και για την επικαιροποίηση των μελετών και για την ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων, γιατί οι ισχύουσες εγκρίσεις έχουν λήξει, και έχουν αλλάξει και τα δεδομένα. Συγκεκριμένα προβλέπεται η άρδευση με διώρυγες και αντλιοστάσια και το ενεργειακό κόστος πλέον είναι πολύ μεγάλο και βασικός συντελεστής του κόστους παραγωγής, πέραν των θεμάτων που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή.
Χαρακτηριστικά ανέφερε “… Πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να αλλάξουμε τη μελέτη του έργου, να πάμε σε φυσική ροή, δηλαδή με κλειστούς αγωγούς. Και στα υπάρχοντα αντλιοστάσια να δούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης εγκαταστάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με φωτοβολταϊκά χωρίς να επιβαρυνθούν οι παραγωγοί. Με δεδομένο δε ότι έχουμε προχωρήσει πιθανόν να χρειαστεί ένας συνδυασμός αυτών των δύο λύσεων …” Ενώ τόνισε την έλλειψη πολιτικής βούλησης για τη χρηματοδότηση, που χρειάζεται, για να προχωρήσουν τα έργα και για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος.
Κλείνοντας τόνισε ότι υπάρχει σε εξέλιξη το νέο ΕΣΠΑ, υπάρχει το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Άρτα δεν πήρε κανένα μεγάλο έργο μέχρι στιγμής. Επεσήμανε δε, ότι δεν μπορεί να συμφωνήσει στην κατασκευή των μεγάλων αρδευτικών έργων με ΣΔΙΤ, όπως προβλέπεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γιατί δεν πρέπει οι παραγωγοί να επιβαρυνθούν με ένα επιπλέον κόστος, αντί να έχουν ελάφρυνση.
Ο Υφυπουργός, κ. Γ. Καραγιάννης, από την πλευρά του συμφώνησε με τον κ. Γκόκα, και τόνισε ότι υπάρχει η πολιτική βούληση να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά. Σημείωσε δε, ότι προετοιμάζεται διαγωνισμός για τα συμπληρωματικά εγγειοβελτιωτικά έργα Πεδιάδας Άρτας, περιοχής Πέτα – Κομπότι με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 11.700.000 ευρώ με ΦΠΑ. Στο αντικείμενο αυτής της νέας εργολαβίας περιλαμβάνονται ουσιαστικά έργα συμπλήρωσης στα ήδη κατασκευασμένα έργα, προκειμένου αυτά να καταστούν λειτουργικά, ενώ περιλαμβάνεται σε αυτό και η κατασκευή νέων αρδευτικών δικτύων στη ζώνη 5 της Πεδιάδας Άρτας με 10.000 επιπλέον στρέμματα γης.
Επίσης, σημείωσε ότι έχει αυστηροποιηθεί η νομοθεσία σε ότι αφορά τους Περιβαλλοντικούς Όρους, οι οποίοι έχουν λήξει, με αποτέλεσμα να απορριφθεί το Φεβρουάριο του 2023 η Ανανέωση Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο αυτό. Το Υπουργείο ετοιμάζει τη νέα μελέτη που θα εμπεριέχει και την ειδική οικολογική μελέτη που απαιτείται, ώστε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να είναι έτοιμη
Ανέφερε δε ότι από τα 11,7 εκατ. ευρώ είναι εξασφαλισμένα τα 8,6 εκατ. και παράλληλα το Υπουργείο προσπαθεί να εξασφαλίσει και τα υπόλοιπα, ώστε αφού εγκριθούν και οι Περιβαλλοντικοί Όροι να δημοπρατηθεί το έργο.
Τέλος ο κ. Καραγιάννης αναφερόμενος στο αναπτυξιακό έλλειμμα της Ηπείρου, στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και στην ανάγκη να στηριχτεί, έδωσε στοιχεία για το έργο ύδρευσης που αφορά στην Άρτα, Πρέβεζα και Λευκάδα, από το Ταμείο Ανάκαμψης, και για μια συμπληρωματική σύμβαση για το δρόμο παράκαμψης του Αθαμανίου.
Ο κ. Γκόκας σχετικά με αυτή τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησής του δηλώνει ότι: «Δυστυχώς έχουμε μια ακόμα σημαντική, για την περιοχή μας και τους παραγωγούς καθυστέρηση, καταρχάς για την κατασκευή των συμπληρωματικών έργων, ώστε να καταστούν λειτουργικά τα πρώτα τμήματα που έχουν κατασκευαστεί για τα εγγειοβελτιωτικά έργα Πεδιάδας Άρτας, 10 χρόνια από την έναρξη κατασκευής τους, και το Αρδευτικό Πέτα-Κομπότι, 15 χρόνια από την έναρξη κατασκευής του, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων και επομένως δεν μπορούν να προχωρήσουν και οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, ώστε να ακολουθήσει η δημοπράτηση.
Όσον αφορά δε στη συνέχιση των δύο μεγάλων αυτών αναπτυξιακών, παραγωγικών, Αρδευτικών έργων υποδομής για την Πεδιάδα της Άρτας και την περιοχή Πέτα-Κομπότι, παρ’ ότι επίμονα ετέθη από την πλευρά μου αυτό το θέμα και γραπτώς και στη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησής μου στη Βουλή, δεν υπήρξε καμία απάντηση και δέσμευση ή έστω απλή αναφορά από την πλευρά του κ. Υφυπουργού.
Προφανώς δεν υπάρχει στις προτεραιότητες και τις επιλογές της Κυβέρνησης της Ν.Δ. κανένας σχεδιασμός και προγραμματισμός, ούτε ένταξη χρηματοδότησης, για την εξέλιξη και την ολοκλήρωση αυτών των πολύ σημαντικών έργων για την Άρτα. Όπως δεν είχε γίνει κάτι, ούτε από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Οι Φορείς της Άρτας θα πρέπει να κινηθούν ανάλογα.
Από την πλευρά μου, επειδή πιστεύω στην καθοριστική σημασία αυτών των έργων για το μέλλον της Άρτας, θα συνεχίσω να προσπαθώ, με κάθε τρόπο, μέχρι αυτά να γίνουν πραγματικότητα.»
Επισυνάπτεται κάτωθι ο σύνδεσμος του βίντεο της Συζήτησης, εδώ.