Τοποθετήσεις της παράταξης Ιωάννινα 2023 και της επικεφαλής της Τατιάνας Καλογιάννη στη προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Σχετικά με τη Δ.Ε.Υ.Α.Ι η κα Καλογιάννη τόνισε:
1ο Θέμα: Κατά τη θερινή περίοδο κάθε έτους, τις πρόσφατες δεκαετίες, λες και αποτελεί τοπικό έθιμο, ανακύπτουν πολλά και ποικίλα προβλήματα ύδρευσης σε διάφορες περιοχές του Δήμου μας. Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και διαχρονικό. Οι συμπολίτες έχουν συνηθίσει να υφίστανται την ταλαιπωρία, διαμαρτύρονται, αλλά με το πέρασμα του χρόνου το ξεπερνούν μέχρι να ανακύψει το επόμενο πρόβλημα και ούτω καθεξής.
Η επίλυση των σύνθετων προβλημάτων για τον τρόπο τροφοδοσίας και διανομής του συστήματος ύδρευσης και άρδευσης του Λεκανοπεδίου, για επάρκεια σε ποσότητα και για ποιοτικό νερό, καθίσταται περισσότερο από ποτέ αναγκαία και επιτακτική. Την αναγκαιότητα αυτή έχει αντιληφθεί ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και έχει προβεί σε σχετικές αναφορές, έστω και εάν δεν προχώρησε κάτι επί της ουσίας. Αντιθέτως, εσείς κύριε πρόεδρε της ΔΕΥΑΙ, φαίνεται ότι ορίσατε άλλες προτεραιότητες και δεν καταθέσατε κάποιον προβληματισμό ή έστω και ένα ψήγμα προθέσεων ή σχεδιασμού για την αντιμετώπιση αυτού του, ζωτικής σημασίας, θέματος.
Στον φάκελο της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την αδειοδότηση των υφιστάμενων υδρογεωτρήσεων της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων, αναφέρεται ότι οι ποσότητες σε νερό που αδειοδοτήθηκαν το 2009 προορίζονταν για την κάλυψη των αναγκών ύδρευσης 90.000 κατοίκων (μόνιμοι κάτοικοι ΔΚ Ιωαννιτών, καθώς και μέρος των αναγκών των Τ.Κ. Περάματος, Κρύας, Αγ. Ιωάννη, σπουδαστές, στρατιωτικές μονάδες, επισκέπτες, άλλοι μη μόνιμοι κάτοικοι, Νοσοκομεία κλπ) και ότι υπερκαλύπτονται οι ανάγκες του εξυπηρετούμενου πληθυσμού, δεδομένου ότι δύναται να αντληθεί διπλάσια ετήσια ποσότητα νερού από αυτή που απαιτείται ετησίως.
Σήμερα, από την απογραφή του 2021 ο εξυπηρετούμενος πληθυσμός ανέρχεται σε 114.000 κατοίκους. Θυμίζω ακόμη ότι, οι εγκαταστάσεις άντλησης, αποθήκευσης και διανομής νερού πρέπει να καλύπτουν την ύδρευση, κάποιο τμήμα της άρδευσης (δεδομένης της λειτουργίας των εγκαταστάσεων ΣΥΔΛΙ, ΤΟΕΒ κτλ), τις ανάγκες για πυρόσβεση και ειδικά οι δεξαμενές πρέπει να έχουν χωρητικότητα τέτοια για να αντιμετωπίζονται έκτακτες συνθήκες, όπως διακοπή ρεύματος, θεομηνίες κτλ. Μην ξεχνάμε βέβαια και τις διαρροές στο δίκτυο διανομής.
Με δεδομένα τα παραπάνω, στα οποία αναφέρθηκα ακροθιγώς για οικονομία χρόνου, ζητούμε ενημέρωση για τα παρακάτω, χωρίς να εξαντλείται βεβαίως το θέμα μόνο σε αυτά:
a. Η εγκατεστημένη ισχύς των αντλητικών συγκροτημάτων επαρκεί για την άντληση των αναγκαίων ποσοτήτων;
b. Η λειτουργία τους σήμερα είναι πλήρης και κανονική; Δηλαδή αντλούνται πραγματικά οι αναγκαίες ποσότητες;
c. Το δίκτυο τροφοδοσίας των δεξαμενών, λειτουργεί κανονικά, ή παρατηρούνται διαρροές στο δίκτυο αυτό;
d. Το ποσοστό των διαρροών στο δίκτυο διανομής προς τις καταναλώσεις σε ποια επίπεδα εκτιμάται σήμερα;
Εν τέλει, είναι ικανές και επαρκείς οι αντλούμενες ποσότητες νερού για να καλύψουν και αντιμετωπίσουν όλες τις ανάγκες του Δήμου μας;
Αυτά προς το παρόν και επιφυλασσόμαστε να επανέλθουμε συντόμως, αν το θέμα τύχει επιδερμικών ή αόριστων απαντήσεων.
2ο Θέμα: Στον γειτονικό δήμο Αρταίων από τα τέλη του 2021 εφαρμόζεται τιμολόγηση των υπηρεσιών της ΔΕΥΑ Άρτας, μετά από έγκριση των προτάσεων της σχετικής μελέτης κοστολόγησης – τιμολόγησης παρεχόμενων υπηρεσιών της ΔΕΥΑΑ. Τον Δεκέμβριο του 2021, η διοίκηση της ΔΕΥΑΙ ενέκρινε την ανάθεση «μελέτης τιμολόγησης κοστολόγησης, επικαιροποίηση επιχειρησιακού προγράμματος δράσης 2022-2026 για τη ΔΕΥΑΙ, συνοδευόμενη από μελέτη βιωσιμότητας». Στη συνεδρίαση της 17ης Ιουλίου (πριν μια εβδομάδα δηλαδή) το Διοικητικό Συμβούλιο θα αποφάσιζε επί της παραλαβής της μελέτης. Παρακαλούμε για ενημέρωση επί των παρακάτω:
e. Παρελήφθη η μελέτη;
f. Θα ενημερωθεί και πότε το δημοτικό συμβούλιο για τα αποτελέσματα της μελέτης και από ποιόν;
g. Αν υπάρχουν προτεινόμενες αναπροσαρμογές των τιμολογήσεων, προτίθεστε να τις θέσετε σε άμεση εφαρμογή ή οι επερχόμενες εκλογές του Οκτωβρίου θα ανασχέσουν τις αναγκαίες πρωτοβουλίες;
3ο Θέμα: Οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων της ΔΕΥΑΙ (δηλαδή ο βιολογικός καθαρισμός) λειτουργούν με περιβαλλοντική αδειοδότηση που εκδόθηκε στις 15.12.2014, και έχει 10ετή ισχύ. Δηλαδή, μέχρι την 15η Δεκεμβρίου 2024, με την αίρεση ότι εμπίπτει στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 4685/2020 και αυτοδικαίως παρατείνεται η αδειοδότηση για άλλα πέντε χρόνια. Θα θέλαμε να μας ενημερώσετε εάν έχετε αιτηθεί την τροποποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης με την συμπερίληψη των έργων της επέκτασης του βιολογικού, της ανακασκευής των παλαιών εγκαταστάσεων και της μονάδας ηλιακής ξήρανσης της λυματολάσπης, ώστε να λειτουργεί το σύνολο των εγκαταστάσεων υπό καθεστώς πλήρους περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σε ενιαίο φάκελο για το σύνολο των εγκαταστάσεων; Αν όχι, πότε προτίθεστε να ξεκινήσετε την απαραίτητη διαδικασία;
4ο Θέμα: Είναι γεγονός ότι οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης σε πανελλαδική κλίμακα, ευτύχησαν να είναι επιλέξιμοι σε απρόσμενες χρηματοδοτήσεις, τα τελευταία 4 χρόνια. Χρηματοδοτήσεις από προγράμματα όπως το Πρόγραμμα Τρίτσης, το Πράσινο Ταμείο, το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ 2014-2020, Διασυνοριακά προγράμματα, το ταμείο μεταναστευτικής πολιτικής κτλ. ασμένως χορηγήθηκαν ταχύρυθμα προς υλοποίηση διαφόρων έργων. Η δημοτική αρχή της τρέχουσας περιόδου, δεν ήταν δυνατόν να «ξεφύγει» από αυτό το ευνοϊκό μοιραίο και έστω και ασθμαίνοντας πέτυχε τη χρηματοδότηση ορισμένων έργων, σύμφωνα με τη δική της προτεραιοποίηση και με περιεχόμενο τεχνικών φακέλων που θα κριθεί εν τοις πράγμασι κατά την υλοποίηση των έργων αυτών. Εύχομαι να μην επαναληφθεί για κανένα έργο αυτά που πρέκυψαν στην υλοποίηση του έργου Βογιάννου-Γενημματά.
Δύο από τα έργα που εντάχθηκαν για χρηματοδότηση είναι η «Αποκατάσταση υφιστάμενων βασικών υποδομών λυμάτων στης ΔΕΥΑ Ιωαννίνων» και η «Κατασκευή μονάδας ηλιακής ξήρανσης ιλύος ΕΕΛ Ιωαννίνων», με προϋπολογισμούς 9εκατ.€ και 8,8εκατ.€ αντίστοιχα χωρίς ΦΠΑ. Κατά την τοποθέτησή σας στο πιο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο, κύριε Πρόεδρε, ισχυριστήκατε ότι, ειδικότερα για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, οι προδιαγραφές της διακήρυξης είναι τέτοιες ώστε να διασφαλίζεται μεγάλος και υγιής ανταγωνισμός προσφορών.
Παρατηρούμε, όμως, ότι και για τα δύο έργα υπάρχει ένας και μοναδικός υποψήφιος ανάδοχος για κάθε έργο. Δεν γνωρίζουμε επί του παρόντος αν είναι ο ίδιος και στα δύο έργα.
Επί του παρόντος, εκφράζω τον προβληματισμό μου, αν και κατά πόσο εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον από τη διαδικασία δημοπράτησης που επιλέχθηκε.
Αντιμετώπιση θεμάτων παραλιμνίου μετώπου
Η οδός Διονυσίου Φιλοσόφου, το τμήμα δηλαδή της παραλίμνιας οδού εντός αστικού ιστού, αποτελεί είτε σημείο προορισμού, είτε δίοδο διέλευσης και για τους μόνιμους κατοίκους και για τους επισκέπτες. Βεβαίως, η αναβλητικότητα, ή η εθελοτυφλία, ή ο λεγόμενος πολιτικός χειρισμός κρίσιμων θεμάτων του δήμου, απέτρεψαν τις δημοτικές αρχές για δεκαετίες μέχρι σήμερα, να αποφασίσουν ποιος χαρακτήρας ακριβώς είναι ωφέλιμος ή και αναγκαίος για την πόλη για το σημείο αυτό. Σημείο προορισμού ή δίοδος διέλευσης;
Σήμερα το οδόστρωμα, τα πεζοδρόμια και ο πεζόδρομος, το κρηπίδωμα και η χαμηλή βλάστηση βρίσκονται σε πλήρη εγκατάλειψη και αποσύνθεση. Προέκυψε και η επείγουσα αντιμετώπιση του φαινομένου της ασθένειας των πλατάνων -με κοπή και όχι εκρίζωση πολλών δένδρων και στη συνέχεια με φύτευση άλλων ειδών- και η διαμορφωμένη κατάσταση έγινε ακόμη χειρότερη.
Η δημοτική αρχή αντιμετώπισε το θέμα της αναμόρφωσης της περιοχής αυτής, ως συνήθως αποσπασματικά, με δύο έργα αποκομμένα μεταξύ τους. Το ένα το ονόμασε «Αναπλάσεις αστικών και περιαστικών περιοχών», χρηματοδοτούμενο από το Κληροδότημα Κατσάρη και το άλλο «Δημιουργία Ποδηλατόδρομων». Προσφάτως δε, ο δήμαρχος αποφάσισε την απαγόρευση της κίνησης οχημάτων τα Σαββατοκύριακα από 22 Ιουλίου έως 27 Αυγούστου. Συνεπώς: σοβαρός, μεσομακροπρόθεσμου χρονικού ορίζοντα σχεδιασμός και στο θέμα αυτό δεν υπάρχει. Η αντιμετώπιση είναι τυχαία και απέχει παρασάγγας από το να χαρακτηρίζεται οργανωμένη και μεθοδική, όπως αν είχε προηγηθεί μία ολοκληρωμένη μελέτη για την Περιβαλλοντική αποκατάσταση και ανάπλαση του παραλίμνιου μετώπου. Δυστυχώς, και το θέμα αυτό θα πρέπει να απασχολήσει την επόμενη δημοτική αρχή.
Σχετικά με τη μετεγκατάσταση του εργοταξίου
Είναι αλήθεια ότι η παράταξή μας ασχολείται συστηματικά με την εξέλιξη του θέματος από την αρχή της τρέχουσας περιόδου. Αναφέρω ότι μέχρι σήμερα έχουμε καταθέσει σχετικά ερωτήματα και την ανησυχία μας εξι φορές στο δημοτικό συμβούλιο. Στις 19.06.2020, 03.12.2020, 08.02.2021, 28.5.2021, 13.10.2021 και στις 05.09.2022. Ακόμη είναι γεγονός ότι στις 20.06.2023, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη των επικεφαλής των παρατάξεων μετά από πρόσκληση του δημάρχου για το θέμα. Έκτοτε δεν τύχαμε καμίας σχετικής ενημέρωσης για την εξέλιξη του θέματος. Σας παρακαλούμε για τη σχετική ενημέρωση.
Σχετικά με την πράξη αναλογισμού αποζημίωσης εκτάσεων στην περιοχή
από Μάτσικα μέχρι Πέραμα
Είναι αλήθεια ότι στο τέλος Αυγούστου του 2022, πριν ένδεκα μήνες, προχωρήσατε στην προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία για την επίδοση των πράξεων αναλογισμού σε 129 συνολικά ιδιοκτήτες για 44 ιδιοκτησίες στην περιοχή του θέματος. Πάντως, μετά από 19 χρόνια που ξεκίνησε η διαδικασία αυτή, πρέπει να βρεθεί και να δοθεί λύση στο πλαίσιο των υφιστάμενων νόμων και δικαστικών αποφάσεων, δεδομένου ότι η προστασία και η ανάδειξη της λίμνης σε όλη την περίμετρο της, αποτελεί μία επιλογή απόλυτης προτεραιότητας για κάθε δημοτική αρχή που ενδιαφέρεται πραγματικά για την εξέλιξη της πόλης. Σας παρακαλώ να μας ενημερώσετε αν έχουν προκύψει εξελίξεις επί του θέματος, τι προτίθεστε να κάνετε στη συνέχεια ή αν τελικά θα αφήσετε και εσείς το θέμα αυτό, για τον επόμενο.