Η θέση μας:
Στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 2ας Νοεμβρίου 2021, κληθήκαμε να ψηφίσουμε ένα Τεχνικό Πρόγραμμα με συνολικές πιστώσεις ύψους 28.078.278,54 Ευρώ, για «Συνεχιζόμενα» και «Νέα» έργα, κυρίως Συγκοινωνιακά (τα 4/5 του προϋπολογισμού), που αφορούν ασφαλτοστρώσεις (βελτιώσεις – συντηρήσεις) εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου (αποκατάσταση πρόσβασης σε δυσπρόσιτες περιοχές), ηλεκτροφωτισμό και οριζόντια/ κατακόρυφη σήμανση δικτύου, κατασκευή πολλών κυκλικών κόμβων, γεφυρώσεις, συντήρηση – ανακατασκευή πολιτιστικών και θρησκευτικών μνημείων, εγγραφή πιστώσεων για κατασκευή των δυο διοικητηρίων Άρτας & Πρεβέζης (από 1 εκατομμύριο), κατασκευή «Πάρκου Υψηλής Τεχνολογίας και Έρευνας» στα Ιωάννινα (2 εκατ.), πρόνοια για μισθώσεις οχημάτων αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, λίγες πιστώσεις για εκούσιους αναδασμούς (30 χιλ.), ελάχιστες σχετικά πιστώσεις για αντιπλημμυρικά έργα (2 εκατ. περίπου σε Άρτα και Πρέβεζα) και απουσία μελετών. Όλα τα παραπάνω στη λογική της ετήσιας κατανομής των πιστώσεων και όχι της ένταξης του σχεδιασμού στο προβλεπόμενο πενταετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης της περιφέρειας μας (5ετές ΕΠΑ), του οποίου η συζήτηση σε επίπεδο Περιφερειακών Παρατάξεων δεν έγινε ποτέ και στην Επιτροπή Διαβούλευσης εκκρεμεί αδικαιολόγητα και παράτυπα, με την επίκληση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση κατανέμονται ανά Περιφερειακή Ενότητα (ΠΕ): 16.593.813,15 € στην Περιφέρεια Ηπείρου & στην ΠΕ Ιωαννίνων, 2.466.721,01 € στην ΠΕ Άρτας, 3.427.112,52 € στην ΠΕ Θεσπρωτίας και 5.590.631,86 € στην ΠΕ Πρέβεζας.
Με τις παρατηρήσεις της, η παράταξη μας θέλησε – θέλει να συμβάλει αλλά προσεγγίζει το θέμα με τη δική της ολιστική θεώρηση και οπτική. Λέμε «Πρώτα οι μελέτες»! Ο στόχος να είναι η παραγωγή μελετών που θα προετοιμάσουν την υλοποίηση των αναγκαίων έργων από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα. Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά τα πράγματα. Προηγείται η μελέτη και η ωρίμανση των έργων και ακολουθεί η χρηματοδότηση και κατασκευή. Η κατασκευή των συγκοινωνιακών κόμβων να ενταχθεί σε έναν γενικότερο σχεδιασμό αναβάθμισης μεγάλων τμημάτων του εθνικού οδικού δικτύου. Για παράδειγμα, έπρεπε να προηγηθεί η μελέτη αναβάθμισης της εισόδου της πόλεως Ιωαννίνων, από τον Α/Κ Αυγού της Ιονίας οδού μέχρι την Εγνατία και να ακολουθήσει η κατασκευή των τριών κυκλικών κόμβων που περιλαμβάνονται στο Τεχνικό Πρόγραμμα ή τουλάχιστον μαζί με την κατασκευή των κυκλικών κόμβων να μελετηθεί και η αναβάθμιση της εισόδου της πόλης, πράγμα που δεν προγραμματίστηκε. Επίσης, εκκρεμεί η αναγνωριστική μελέτη αναβάθμισης του οδικού τμήματος Καλέντζι – Μονολίθι – Πλάκα,- δεν προγραμματίστηκε και δεν περιλαμβάνεται στο παρόν Τεχνικό Πρόγραμμα το πάγιο αίτημα ασφαλούς πρόσβασης στην περιοχή των Τζουμέρκων. Αντ’ αυτής η περιφερειακή Αρχή, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, προσλαμβάνει Τεχνικό Σύμβουλο με τη διαδικασία του «αγαπημένου» άρθρου 32 του ν. 4412/2016, για το εν λόγω έργο. Όμοια, 10 ΚΜ επαρχιακής οδού από την Σκούπα μέχρι το Μονολίθι παραμένουν σε κακή κατάσταση δυσκολεύοντας τη ζωή των επισκεπτών και των κατοίκων των χωριών Σκούπα, Δαφνωτή, Πλατανούσα και Μονολίθι. Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και η ανάγκη μελέτης ασφαλούς δια-σύνδεσης των δυο μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της Ιόνιας και της Εγνατίας οδού με τις παλιές εθνικές οδούς Ιωαννίνων – Άρτας και Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας για την επικοινωνία των παρακαλάμιων Κοινοτήτων και των χωριών της κοιλάδας του ποταμού Λούρου που βιώνουν τον αποκλεισμό και την ερήμωση. Όπως και δεν παραλείπουμε να υπενθυμίζουμε την υπεσχημένη προεκλογική δέσμευση για κατασκευή ημικόμβου στην περιοχή της Μπαλντούμας (έξοδος Εγνατίας οδού προς Μάζια) που θα προσθέσει την ακυρωθείσα παλιά παραδοσιακή είσοδο στην πόλη των Ιωαννίνων. Μια προωθητική πρόταση αναπτυξιακού έργου θα ήταν η κατασκευή δεύτερου κόμβου δυτικά της Άρτας, στην πλευρά της ιστορικής γέφυρας Άρτας, απ’ όπου εξυπηρετείται η κίνηση προς την πανεπιστημιούπολη, τα χωριά του κάμπου και μεγάλος όγκος επιχειρήσεων. Ακόμα, το προτεινόμενο Τεχνικό πρόγραμμα δεν περιέχει πιστώσεις για την κάλυψη διαπιστωμένων και επαναλαμβανόμενων αναγκών μεταφοράς νερού σε κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, τους θερινούς μήνες ή για την συντήρηση παλιών ομβροδεξαμενών και κατασκευή ενός ικανού αριθμού νέων. Τέλος, δεν προβλέπονται πιστώσεις για αθλητικές υποδομές παρά τις ανακοινώσεις και το λεκτικό ενδιαφέρον της περιφερειακής Αρχής, καθώς και πλήθος άλλων παρεμβάσεων πολιτιστικού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.
Συμπερασματικά, η παράταξη μας μειοψηφεί και ΔΕΝ ψηφίζει το Τεχνικό Πρόγραμμα, παρά το ότι έχουμε ψηφίσει στις επιτροπές υπέρ της πραγματοποίησης πολλών χρήσιμων έργων του προγράμματος, εξαντλώντας τα όρια της συναίνεσης και συνεννόησης. Επισημαίνουμε την απουσία διαλόγου πριν την απόφαση κατάρτισης του από την Εκτελεστική Επιτροπή, καταγράφουμε τις ελλείψεις και αναμένουμε τη γενναία αναθεώρηση του στο χρόνο υλοποίησης, αλλιώς πως η περιφερειακή Αρχή θα επαναλαμβάνεται σε μια αποτυχημένη επιχείρηση παραγωγής μικροέργων, αμφιβόλου αναπτυξιακής προοπτικής, ξεγελώντας τους Ηπειρώτες και αδικώντας την ίδια αφού τα λίγα έργα αναπτυξιακού χαρακτήρα, όπως το “Πάρκο Υψηλής Τεχνολογίας και Έρευνας”, σχεδιάζονται ερήμην του Περιφερειακού Συμβουλίου. Παρέλκει επίσης, η όποια αναφορά στις καθυστερήσεις του Διοικητηρίου της Πρέβεζας, 11 χρόνια μετά και καταψηφίσαμε() στην Οικονομική Επιτροπή την επιλογή της περιφερειακής Αρχής να μελετήσει την κατασκευή του Διοικητηρίου της Άρτας με την ευρηματική μέθοδο της «Συλλογής στοιχείων» που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία στα τεχνικά χρονικά κατασκευής δημοσίων κτιρίων, θέμα στο οποίο θα επανέλθουμε.
Νοέμβριος, 2021
Απόφ. Ο.Ε. 31/1823/9-11-2021: Μειοψηφεί το μέλος της Επιτροπής κ. Ζάψας Γεώργιος, όπως και στη σχετική με αριθμ. 25/1447/08-09-2021 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, με το εξής σκεπτικό: «Διαφωνούμε και καταψηφίζουμε την επιλογή έναρξης υλοποίησης του έργου «Διοικητήριο Άρτας» με την ακατάλληλη και άσχετη στην περίπτωσή μας ειδική διαδικασία του άρθρου 32 παρ. 2γ του Ν.4412/16, αλλά και την ομολογουμένως πρωτότυπη αιτιολόγηση της με την μέθοδο της «συλλογής στοιχείων» για χρήση στη σύνταξη της μελέτης του διοικητηρίου (παροχή υπηρεσιών)», προϋπολογισμού 74.400 με ΦΠΑ. Μία ελεγχόμενη πρακτική την οποία η Περιφερειακή Αρχή αξιοποιεί κατά κόρον στις περιπτώσεις οδοποιίας καθώς και σε πολλές άλλες κατασκευές. Στην Άρτα αρμόζει ένα σύγχρονο οικοδόμημα, που θα στεγάσει τις υπηρεσίες Διοίκησης της Περιφέρειας και θα σηματοδοτήσει την ιστορική πορεία της πόλης. Χαιρετήσαμε το πρώτο βήμα της παραχώρησης τμήματος του στρατοπέδου Παπακώστα παρά το ακριβό τίμημα αλλά δε θα συμφωνήσουμε σε μια διαδικασία fast track. Η παράταξη μας αντιπροτείνει την προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το έργο της μελέτης του Διοικητηρίου Άρτας αφού προηγηθεί η σύνταξη των προδιαγραφών (ανάγκες σε τετραγωνικά μέτρα, αρχιτεκτονική πρόταση και χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση), από την υπηρεσία με τη συγκρότηση επιτροπής υπηρεσιακών παραγόντων του αντικειμένου και να εγκριθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο.».