Στο έργο και τις προτεραιότητες της κυβέρνησης στην Υγεία εστίασε ο Βασίλης Γιόγιακας κατά την ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη διαχείριση του covid και άλλες διατάξεις.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας τόνισε ότι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ θα ενισχύσουν τα επόμενα χρόνια τη χρηματοδότηση του ΕΣΥ, με σκοπό να ανακαινιστούν 80 νοσοκομεία στα τμήματα επειγόντων και 156 Κέντρα Υγείας, καθώς και να κατασκευαστούν 4 νοσοκομεία, 315 μονάδες τηλεϊατρικής, 25 κέντρα αποκατάστασης και 311 δομές ψυχικής υγείας. Αναφέρθηκε επίσης στον προγραμματισμό 10.000 νέων προσλήψεων υγειονομικού προσωπικού, από τις οποίες 700 με 800 αφορούν το ΕΚΑΒ. «Σε κάθε περίπτωση, σκοπός μας δεν είναι άλλος από το να έχουμε ένα σύστημα υγείας που θα παρέχει ποιοτική, δωρεάν πρόληψη και περίθαλψη σε όλους τους πολίτες», τόνισε ο κ. Γιόγιακας.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας στάθηκε επίσης σε διάταξη του υπό συζήτηση νομοσχεδίου με την οποία προβλέπεται η δημιουργία Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων σε ηλεκτρονική μορφή. Η ψηφιοποίηση, σημείωσε ο κ. Γιόγιακας, θα δίνει τη δυνατότητα να εντοπίζονται οι εγγραφές του ίδιου ασθενούς σε διαφορετικά νοσοκομεία – χωρίς να χάνει ωστόσο την ελευθερία επιλογής του γιατρού που θα τον χειρουργήσει – να ανανεώνεται η λίστα πιο γρήγορα και έτσι να μειώνεται ο χρόνος αναμονής των ασθενών. Ολόκληρη η ομιλία έχει ως εξής:
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Άκουσα μέχρι τώρα με ιδιαίτερη προσοχή αρκετούς συναδέλφους να τοποθετούνται. Ένιωσα ότι είμαστε σε ιατρικό αμφιθέατρο πιο πολύ σήμερα παρά στο Κοινοβούλιο. Άκουσα διάφορες απόψεις. Δεν θα ήθελα να σχολιάσω σαν συνάδελφος γιατρός -που είμαι και εγώ καρδιολόγος-, γιατί θα παρεξηγηθούμε και νομίζω ότι το σύνολο της επιστήμης έχει χαράξει κάποιες γραμμές. Τώρα να ερχόμαστε να αμφισβητούμε τα δεδομένα της επιστήμης σε αυτόν τον χώρο νομίζω ότι δεν μας πρέπει σαν γιατρούς.
Από εκεί και πέρα θέλω να ξεκινήσω με μια διευκρίνιση προς τους αξιότιμους Βουλευτές της Αντιπολίτευσης. Δεν υποστήριξε κάποιος είτε από τη Συμπολίτευση είτε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι κάτι περισσότερο από αυτό που ομολογούν οι περισσότερες από τις διατάξεις του. Είναι, δηλαδή, ένα νομοθέτημα με το οποίο κατά κύριο λόγο διευθετούνται έγκαιρα κάποια θέματα με αρκετές ρυθμίσεις, θα έλεγε κανείς μεταβατικού χαρακτήρα. Αντί, λοιπόν, το νομοσχέδιο να αξιολογηθεί από την Αντιπολίτευση στις σωστές του διαστάσεις, ακούστηκε κάποια γκρίνια, κύριε συνάδελφε, εισηγητή μας, γιατί δεν αντιμετωπίζει μεγάλα και γνωστά ζητήματα του Εθνικού Συστήματος Υγείας κ.λπ. Δηλαδή σύμφωνα με τη λογική αυτή οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που κοιτάνε για το «εδώ και τώρα» δεν έχουν σημασία, λες και θα έπρεπε να μην ασχολείται η Κυβέρνηση με επείγουσες εκκρεμότητες, αλλά να τις παραβλέπει στο όνομα κάποιων ιδεατών λύσεων στο μέλλον.
Έτσι, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, η Αντιπολίτευση επιχειρεί να εκμεταλλευθεί τη συζήτηση γι’ αυτό το νομοσχέδιο για να μιλήσει για ό,τι στραβό συμβαίνει στον χώρο της υγείας. Στην προσπάθεια αυτή, όμως, ισοπεδώνει ή αρνείται αυτά που έχει πετύχει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από το 2019.
Θεωρώ, λοιπόν, σωστό και χρήσιμο να φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη μας και τη μνήμη της Αντιπολίτευσης, να θυμίσουμε ότι μέσα σε αυτά τα τέσσερα χρόνια οι τακτικές δαπάνες του προϋπολογισμού προς το ΕΣΥ αυξήθηκαν κατά 37%, ότι τα κρεβάτια στις μονάδες εντατικής θεραπείας διπλασιάστηκαν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από πεντακόσια πενήντα στα χίλια διακόσια, κυρία Λινού, ότι το υγειονομικό προσωπικό αυξήθηκε κατά 7.500 χιλιάδες άτομα σε καθαρούς αριθμούς, δηλαδή προσλήψεις μείον αποχωρήσεις, ότι δόθηκαν για πρώτη φορά ύστερα από δεκαπέντε χρόνια αυξήσεις στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Σίγουρα είναι λίγα, θέλουμε πολύ περισσότερα για τους συναδέλφους γιατρούς. Από εδώ μέσα όλοι μπορούμε να υποσχόμαστε, όμως το θέμα είναι κατά πόσο μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτές τις ανάγκες.
Για να καλύψουμε, λοιπόν, αποτελεσματικά τα κενά του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού σε ορεινές, νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές και για να παραμείνουν οι γιατροί στο ΕΣΥ είναι μια πρόκληση -και θα έλεγα σημαντική πρόσκληση από όλους μας- να μπορέσουν να επιστρέψουν συνάδελφοι γιατροί από το εξωτερικό. Σίγουρα όλοι αναγνωρίζουμε ότι έχουμε σημαντικές ανάγκες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και ιδιαίτερα από συγκεκριμένες ειδικότητες. Το βλέπουμε όλοι μας, το αντιμετωπίζουμε, γινόμαστε κοινωνοί των προβλημάτων. Από την άλλη δύσκολα αρκετοί συνάδελφοι αποφασίζουν να ενταχθούν.
Και όπως σας είπα και πριν, κύριε Υπουργέ, πρέπει να επισπευστούν οι διαδικασίες προσλήψεων των γιατρών και των νοσηλευτών. Δεν μπορεί να ξεκινάει μια πρόσληψη το 2019 και να ολοκληρώνεται το 2025. Όπως στο Υπουργείο Παιδείας -είδαμε τα τελευταία χρόνια- με πολύ σύντομες διαδικασίες προσλήφθηκαν είκοσι πέντε χιλιάδες εκπαιδευτικοί, είναι μια ευκαιρία, μια καινοτομία να δούμε και εδώ πώς μπορούμε να επισπεύσουμε αυτές τις διαδικασίες.
Πρέπει να πούμε, λοιπόν, πως ότι ξεκίνησαν συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα για να αντιμετωπιστούν πιεστικές ανάγκες, όπως είναι η εξάλειψη των ράντζων στα μεγάλα νοσοκομεία της Αθήνας, θέλουμε να σας θυμίσουμε ότι μπήκαν στην άυλη συνταγογράφηση πάνω από τέσσερα εκατομμύρια πολίτες και ότι γράφτηκαν σε προσωπικό γιατρό σχεδόν πέντε εκατομμύρια από ενάμισι εκατομμύριο που ήταν το 2019, ότι ξεκίνησαν προγράμματα δωρεάν προληπτικών εξετάσεων, όπως «Φώφη Γεννηματά» και δωρεάν διαγνωστικών εξετάσεων για σοβαρές και χρόνιες παθήσεις. Δηλαδή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όχι μόνο κρατήθηκε όρθιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας και η συμβολή των γιατρών, των νοσηλευτών και του άλλου προσωπικού σε αυτό είναι αναμφισβήτητη, αλλά ξεκίνησε και ο νέος δημόσιος υγειονομικός χάρτης. Δεν λέμε επομένως ότι δεν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, αλλά είναι αυτό και το άλλο που παραβλέπουμε, τα σημαντικά βήματα που πρέπει να κάνουμε προς τα εμπρός και που έγιναν την τελευταία τετραετία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρά το ότι ο σκοπός του νομοσχεδίου είναι κυρίως να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία δημόσιων φορέων, υγειονομικών και άλλων, υπάρχουν επίσης ρυθμίσεις με τις οποίες επιχειρείται να βελτιωθούν διάφορες υπηρεσίες υγείας προς τους πολίτες. Είναι η ψηφιακή ενιαία λίστα χειρουργείων, το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης διακίνησης φαρμάκων, η κατ’ οίκον αποστολή φαρμάκων για τη θεραπεία σοβαρών ασθενειών, το ενιαίο μητρώο νεοπλασματικών ασθενειών.
Σχετικά με αυτά που ειπώθηκαν στην Επιτροπή για τη λίστα χειρουργείων, αξίζει να πούμε ξανά ότι δεν αλλάζει η διαδικασία που νομοθετήθηκε το 2016, απλώς μεταφέρεται από το χαρτί και δηλώνεται στο σύστημα η κάθε εγγραφή στη λίστα. Αυτό δίνει τη δυνατότητα να ενημερώνεται η λίστα έγκαιρα και σωστά να εντοπίζονται οι εγγραφές του ίδιου ασθενούς σε διαφορετικά νοσοκομεία, αλλά να μην χάνει ωστόσο την ελευθερία να επιλέξει ποιος θα τον χειρουργήσει, να ανανεώνεται η λίστα πιο γρήγορα και έτσι να μειωθεί και ο χρόνος αναμονής. Αυτό είναι όλο και ασφαλώς δεν έχει σχέση με τάχα ιδιωτικοποίηση των χειρουργείων από το παράθυρο, όπως ανέφεραν ορισμένοι. Νομίζω ότι τέτοιες βελτιώσεις πρέπει να είναι καλοδεχούμενες, ακόμα και όταν νομοθετούνται στο πλαίσιο κάποιων άλλων προτεραιοτήτων.
Η Νέα Δημοκρατία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ανανέωσε την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών με μια από τις κύριες δεσμεύσεις της να είναι ένα νέο εθνικό σύστημα υγείας ευρωπαϊκού επιπέδου, με πρόσθετο όπλο το 9% των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα πάει στο ΕΣΥ ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Θα ανακαινιστούν 80 νοσοκομεία στα τμήματα επειγόντων και 156 κέντρα υγείας. Θα γίνουν 4 νέα νοσοκομεία, 315 μονάδες τηλεϊατρικής, 25 κέντρα αποκατάστασης και 311 δομές ψυχικής υγείας. Θα επεκταθεί το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και θα ολοκληρωθεί ο ηλεκτρονικός φάκελος υγείας κάθε πολίτη.