Οι ηλεκτρονικές απάτες πρόκειται για ένα ζήτημα που έχει ήδη πάρει ανησυχητικές διαστάσεις και είναι κάτι που θα συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε στο μέλλον.
Ενδεικτικά να πούμε ότι όπως έχει γίνει γνωστό, σύμφωνα με στοιχεία των ελληνικών τραπεζών, το πρώτο ενιάμηνο του 2021 το ύψος των ηλεκτρονικών απατών έφτασε τα 40 εκατομμύρια ευρώ.
Ο κατάλογος με τους πιθανούς τρόπους δράσης εξαπάτησης είναι μεγάλος, ωστόσο με δεδομένο ότι βρισκόμαστε σε εορταστική περίοδο όπου αυξάνονται οι ηλεκτρονικές αγορές,θα θέλαμε να σταθούμε ιδιαίτερα στο κομμάτι αυτό.
Επισημαίνουμε στους συμπολίτες μας ότι όπως κάνουν έρευνα αγοράς για τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, έτσι θα πρέπει να κάνουν μία έρευνα και σχετικά με το από πού θα κάνουν τα ηλεκτρονικά τους ψώνια.
Ο εντοπισμός των αναξιόπιστων ηλεκτρονικών καταστημάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση,ωστόσο υπάρχουν κάποιοι ενδείκτες που μπορούν να μας διευκολύνουν.
Έτσι για παράδειγμα,
• Δε θα πρέπει να δελεαζόμαστε εύκολα από ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, ειδικά όταν αυτές παρουσιάζουν μεγάλη απόκλιση από τη μέση τιμή που βρίσκουμε στα άλλα καταστήματα
• Επίσης, θα πρέπει να μας υποψιάσειαν ως στοιχείο επικοινωνίας με το κατάστημα είναι μόνο ένα κινητό τηλέφωνο, χωρίς να υπάρχει φυσική έδρα του καταστήματος ή αν δε μας δίνεται η επιλογή να πληρώσουμε με αντικαταβολή.
• Επιπλέον, μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες σχετικά με το κατάστημα από κριτικές προηγούμενων πελατών σχετικά με την εξυπηρέτηση που έτυχαν αυτοί και αν ήταν ευχαριστημένοι.
Ακόμη, έχουμε αρκετές περιπτώσεις εξαπάτησης από ιδιώτες που αναρτούν προϊόντα προς πώληση στο διαδίκτυο. Εκεί το τοπίο είναι ακόμη πιο θολό και καλό είναι να βλέπουμε από κοντά το προϊόν και να μην προκαταβάλουμε το αντίτιμο. Πολλοί συμπολίτες μας σε αντίστοιχες περιπτώσεις κατέθεσαν τα χρήματα σε τραπεζικό λογαριασμό που τους υποδείχθηκε, χωρίς ποτέ να τους αποσταλεί το προϊόν.
Άλλος ένας τρόπος ηλεκτρονικής εξαπάτησης που έχει κάνει πολύ έντονα τελευταία την εμφάνισή του είναι το λεγόμενο phishing, δηλαδή η υποκλοπή προσωπικών κωδικών ή αριθμών τραπεζικών καρτών. Στις περιπτώσεις αυτές αποστέλλονται μαζικά Sms ή e-mails, δήθεν από γνωστή τράπεζα, στα οποίαυπάρχει σύνδεσμος και καλείται ο χρήστης να τον πατήσει για να επιλυθεί δήθεν κάποιο πρόβλημα με το λογαριασμό του. Εφόσον επιλεγεί ο σύνδεσμος, γίνεται ανακατεύθυνση σε ψεύτικη σελίδα που μοιάζει με την πραγματική της τράπεζας και εκεί ζητούνται προσωπικοί κωδικοί του χρήστη. Εφόσον τους καταχωρήσει, οι δράστες πλέον έχουν άμεση πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό ή στην τραπεζική κάρτα και πραγματοποιούν είτε μεταφορά χρημάτων στους δικούς τους λογαριασμούς είτε προβαίνουν σε αγορές προϊόντων για λογαριασμό τους.
Τέτοια μηνύματα θα πρέπει να τα αγνοούμε, να μην κάνουμε κλικ στο σύνδεσμο και να γνωρίζουμε ότι οι τράπεζες ποτέ δε θα μας ζητήσουν να τους γνωστοποιήσουμε τους κωδικούς.
Επισημαίνεται ότι ακόμη και αν η αστυνομική έρευνα αποκαλύψει τα στοιχεία ταυτότητας του δικαιούχου του τραπεζικού λογαριασμού, η επανάκτηση των χρημάτων δεν είναι απλή υπόθεση.
( Παραδείγματα απατηλών e-mailείναι αναρτημένα σε δημοσιεύσεις στο facebookτης Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Ηπείρου:
https://www.facebook.com/gadpipirou/photos/983193309072441
https://www.facebook.com/gadpipirou/photos/965289030862869
https://www.facebook.com/gadpipirou/photos/958747421517030
https://www.facebook.com/gadpipirou/photos/958747404850365