Η συζήτηση έγκρισης του Προϋπολογισμού έτους 2024 συμπίπτει με την 4η επανεκλογή της ίδιας περιφερειακής αρχής. Ο εισηγητής της πλειοψηφίας περιέγραψε μια περίπου ιδανική κατάσταση αναφορικά με τις προσδοκίες των επόμενων ετών. Έκανε λόγο για ρεαλιστικό σχέδιο προϋπολογισμού, για δίκαιη χαρτογράφηση αναγκών και κατανομή πόρων και για πολιτικά έντιμη στάση της περιφερειακής αρχής, που επιβραβεύτηκε από τους Ηπειρώτες στις πρόσφατες περιφερειακές εκλογές του Οκτωβρίου.
Στο κλείσιμο της αυτοδιοικητικής μας θητείας, εμείς υποστηρίζουμε ότι η εισήγηση αποτελεί συνήθη επανάληψη παλαιότερων εισηγήσεων – μια από τα ίδια δηλαδή, για να δικαιολογηθεί ακριβώς η στενότητα των οικονομικών μεγεθών και η απουσία απαντήσεων στο ζήτημα της ανάπτυξης και αύξησης του ΑΕΠ –δεκατρία χρόνια σε υστέρηση, όσο είναι στο τιμόνι της περιφέρειας η παράταξη του κου Καχριμάνη.
Το «Κοινό των Ηπειρωτών» καταψηφίζει τον προϋπολογισμό έτους 2024, επειδή κινείται σε μια διαχειριστική λογική, χωρίς να αντιμετωπίζει τις ενδοπεριφερειακές ανισότητες, ανά Περιφερειακή Ενότητα, συντάχθηκε χωρίς κοινωνική διαβούλευση και δεν έχει να παρουσιάσει τίποτα καινούργιο. Υπάρχει και θέμα με την αξιοπιστία όσων εξαγγέλλει η περιφερειακή αρχή – όχι οπωσδήποτε με την πρόθεση υλοποίησης των, αλλά με την αποτελεσματικότητα που επιτυγχάνεται όσων προϋπολογίζονται. Η έγκριση του από το Παρατηρητήριο Οικον. Αυτοτέλειας με την παρατήρηση πως είναι «τουλάχιστον ισοσκελισμένος» δεν ενθουσιάζει αλλά και οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί:
ΕΣΟΔΑ: €141.782.878,19 (Συμπεριλαμβάνονται ΕΣΟΔΑ 60 εκ. από ΠΤΑΗ)
ΕΛΛΕΙΜΑ ΚΑΛΥΠΤΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΠΙΘΑΝΟ ΤΑΜ. ΥΠ/ΠΟ 2023: €31.643.233,90
ΕΞΟΔΑ: €173.426.112,09
Η περιφερειακή αρχή δεν μελέτησε και δεν ωρίμασε νέα μεγάλα έργα που θα έχουν τύχη να κατασκευαστούν κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2021-2027) ή από άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα (ΤΑ&Α). Γίνονται συνεχείς αναφορές στα παλιά και δρομολογημένα έργα οδοποιίας (οδός Νιάρχου, Τέροβο – Καλέντζι, παράκαμψη Νικόπολης, κ.α.) και τα όποια νέα εξαγγέλλονται έχουν προβληματική χρηματοδότηση και ασαφή χρονικό ορίζοντα κατασκευής. Η ίδια τύχη περιμένει και την οδική σύνδεση της Πρέβεζας με Ιόνια οδό, μέσω της παράκαμψης Φιλιππιάδας. Οι προτάσεις για την συμπλήρωση και αναβάθμιση κρίσιμων οδικών συνδέσεων με τους δυο μεγάλους αυτοκινητοδρόμους αγνοήθηκαν. Δεν προγραμματίστηκε η αναβάθμιση της εισόδου της πόλεως Ιωαννίνων, από τον Α/Κ Αυγού μέχρι την Εγνατία οδό. 10 km επαρχιακής οδού από την Σκούπα μέχρι Πλατανούσσα – Μονολίθι παραμένουν σε κακή κατάσταση δυσκολεύοντας τη ζωή των κατοίκων και επισκεπτών στα Τζουμέρκα. Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και η ανάγκη μελέτης ασφαλούς διασύνδεσης των δυο μεγάλων α/δ της Ιόνιας και της Εγνατίας οδού με τις παλιές εθνικές οδούς Ιωαννίνων – Άρτας και Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας, διαφορετικά οι παρακαλάμιες Κοινότητες και τα χωριά της κοιλάδας του ποταμού Λούρου θα συνεχίσουν να βιώνουν τον αποκλεισμό και την ερήμωση. Υποχωρούμε συνεχώς όταν οι άλλοι διεκδικούν και δικαιώνονται. Καθυστερήσαμε στην κατασκευή των διοικητηρίων Άρτας και Πρέβεζας και εξακολουθούμε να πληρώνουμε ½ εκατομμύριο ενοίκια το χρόνο. Επικεντρώνουμε τέλος στο έργο του Τεχνολογικού Πάρκου Έρευνας και Καινοτομίας, το οποίο θα πρέπει να επανασχεδιαστεί εάν θέλουμε να έχει ευτυχή κατάληξη.
Η παράταξη μας, από θέση αντιπολίτευσης, κάνει το χρέος της. Ήταν και θα εξακολουθήσει να είναι παρούσα ασκώντας έλεγχο στις πράξεις της διοίκησης εντός του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, παρά τις μεροληπτικές διατάξεις του υπέρ της πλειοψηφίας (περιφερειαρχοκεντρικό σύστημα) και τις αδυναμίες του ως προς την καταστατική θέση των αιρετών, περιορίζοντας σε διαδικαστικό τον ρόλο της αντιπολίτευσης.