Ολοκληρώθηκε στα τέλη Αυγούστου η πρώτη εκπαιδευτική μετακίνηση μελών του ΚΕΔΑΣΥ Ιωαννίνων στο πλαίσιο έργου ERASMUS+ με φορέα υλοποίησης την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου και τίτλο «Η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα: προωθώντας αποτελεσματικές πρακτικές (KA 122-SCH-8418F522)”.
Η 12μελής αποστολή του ΚΕΔΑΣΥ Ιωαννίνων αποτελούμενη από ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, λογοθεραπευτή και φυσιοθεραπευτή μετέβη στο Ελσίνκι και παρακολούθησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ειδικές Ανάγκες και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση».
Η αποστολή είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει διαλέξεις από Στελέχη Εκπαίδευσης της Φινλανδίας και να επισκεφθεί σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του προγράμματος αντάλλαξε γνώσεις, εμπειρίες, ιδέες και μοιράστηκε καλές πρακτικές με ευρωπαίους συναδέλφους από την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γερμανία που συμμετείχαν στο ίδιο πρόγραμμα.
Μετά την περιήγηση σε αξιοθέατα του ιστορικού κέντρου της πόλης του Ελσίνκι, μια πρωτεύουσα φιλική, ασφαλή και προσβάσιμη σε όλους, πραγματοποιήθηκε το πρώτο επιμορφωτικό εργαστήριο για το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα με τίτλο «Οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ» (“Less is more”), φράση η οποία συμπυκνώνει τη φιλοσοφία της εκπαιδευτικής αλλά και της ευρύτερης Φινλανδικής κουλτούρας. Στη συνέχεια τρόποι αντιμετώπισης της επαγγελματικής εξουθένωσης αλλά και τεχνικές ενδυνάμωσης των μαθητών εφαρμόζοντας στην πράξη τη «χαρά της μάθησης», συζητήθηκαν σε ομάδες επιμορφούμενων.
Το σχολείο Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Viherlaakson Koulou), που επισκεφθήκαμε την τρίτη μέρα, μας εξέπληξε αναφορικά με την οργάνωση και τη λειτουργία του, καθώς και την ευρεία χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση των μαθητών. Ο ενθουσιασμός μας έγινε εντονότερος κατά την απογευματινή συνεδρία από την εμψυχωτική παρουσίαση του διευθυντή του σχολείου και την εισήγησή του σχετικά με την Παιδαγωγική Ηγεσία και την Καινοτομία στα Φινλανδικά σχολεία και ειδικότερα την αυτονομία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, χαρακτηριστικά του Φινλανδικού σχολείου.
Η θεματική της Θετικής Παιδαγωγικής, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ενταξιακή εκπαίδευση αναπτύχθηκε σε εργαστήριο από ψυχολόγο με ειδίκευση στη Θετική ψυχολογία και πρεσβευτή του προγράμματος “See the Good!”, το οπoίο εφαρμόζεται και σε σχολεία. Ακολούθησε ειδικό εργαστήριο σχετικά με τις Ειδικές ανάγκες και τη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση στη Φινλανδία. Η ομιλήτρια-διευθύντρια σχολείου, πέρα από τις γνώσεις, μετέδωσε το πάθος και το όραμά της για τη συμπερίληψη, που εφαρμόζει στο σχολείο της για μαθητές με συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες δίνοντας έμφαση στην επαφή με τη φύση και τα ζώα.
Η ξενάγηση στο σχολείο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Lagstad Skola), την τελευταία ημέρα, πραγματοποιήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές του Γυμνασίου που μας υποδέχτηκαν στο σχολείο και μας μίλησαν με χαρά και περηφάνια για το πώς βιώνουν οι ίδιοι τη σχολική καθημερινότητα. Ακολούθησε συζήτηση στο αμφιθέατρο με την ειδική παιδαγωγό του σχολικού συγκροτήματος. Ανάμεσα σε άλλα τονίστηκε η σημασία της έγκαιρης παρέμβασης και υποστήριξης, χωρίς την αναγκαιότητα ύπαρξης διάγνωσης και «ετικετοποίησης» των μαθητών, καθώς όλα τα σχολεία διαθέτουν τα μέσα, το προσωπικό και τη γνώση για την συμπερίληψη και εκπαίδευση όλων των μαθητών.
To πρόγραμμα έκλεισε με κατ’ επιλογήν επισκέψεις σε σημεία πολιτιστικού/ ιστορικού ενδιαφέροντος και άλλα αξιοθέατα.
Στο τέλος και καθ’ όλη τη διάρκεια των πέντε ημερών ο ενθουσιασμός όλων των συμμετεχόντων οδήγησε σε προβληματισμό, δημιουργικές συζητήσεις, δυνατότητες και προσκλήσεις συνεργασίας. Πάνω από όλα έδωσε νέα πνοή στην ομάδα που κατανόησε βιωματικά τα κύρια συστατικά της φινλανδικής εκπαίδευσης: αγάπη για τη μάθηση, φροντίδα στον κάθε μαθητή – και γενικότερα στον άνθρωπο, εμπιστοσύνη και υπευθυνότητα.