Με τον νόμο 4989/2022 συστάθηκε ο «Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης» (ΕΜΕΕΔ), ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου έρευνας και διάσωσης, οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν τα τελευταία χρόνια λόγω και της ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού (ορειβασία, πεζοπορία κ.λπ.). Ωστόσο, με τον νόμο 5075/2023, το αντικείμενο του Μηχανισμού τροποποιήθηκε και διευρύνθηκε, καθώς προστέθηκαν σε αυτόν και οι αεροδιακομιδές βαριά ασθενών, τραυματιών και εν γένει προσώπων που χρήζουν άμεσης βοήθειας, με αποτέλεσμα να μετατραπεί σε «Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών» (ΕΜΕΔΑ).
Ο Μηχανισμός ενεργοποιείται εντός του χερσαίου χώρου της ελληνικής επικράτειας εφόσον υφίσταται ανάγκη για τη διάσωση προσώπου που βρίσκεται σε επικείμενο ή αναμενόμενο κίνδυνο για την υγεία του, εξαιτίας συμβάντων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ), καθώς και για τη διευκόλυνση της παροχής επείγουσας ιατρικής βοήθειας και αεροδιακομιδής προσώπων, αρμοδιότητας του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ), σε κατάλληλο υγειονομικό σχηματισμό. Επίσης, ο Μηχανισμός ακολουθεί το «Εθνικό Σχέδιο Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών» (ΕΣΕΔΑ), το οποίο εγκρίνεται και επικαιροποιείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Υγείας, και Υποδομών και Μεταφορών, ενώ έχουν προβλεφθεί έξι Βάσεις Ετοιμότητας/Επιφυλακής (ΒΕΕ), όπου εναέρια μέσα και προσωπικό θα βρίσκονται σε ετοιμότητα για τη διενέργεια των σχετικών επιχειρήσεων.
Ωστόσο, δύο ολόκληρα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου 4989, η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη καταφέρει να εκδώσει τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που είναι απαραίτητες για την ενεργοποίηση του Μηχανισμού. Το αποτέλεσμα είναι να χάνεται πολύτιμος χρόνος για τους συνανθρώπους μας που βρίσκονται σε κίνδυνο, αλλά και να μεγαλώνει το σχετικό κόστος.
Επομένως:
Επειδή η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση του Μηχανισμού δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για την πορεία υλοποίησής του,
Επειδή πρέπει να αντιμετωπιστούν τα ολοένα και περισσότερα περιστατικά που χρήζουν εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδής, τόσο λόγω και της αύξησης της συχνότητας και της έντασης των φυσικών καταστροφών όσο και της αύξησης των εναλλακτικών τουριστικών δραστηριοτήτων,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Γιατί καθυστερεί η έκδοση των εξουσιοδοτικών ΚΥΑ που είναι απαραίτητες για να εφαρμοστεί ο σχετικός νόμος και να ενεργοποιηθεί ο «Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών»;
Θα δεσμευτεί σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές και οι Ερωτώσες Βουλεύτριες
Κεδίκογλου Συμεών
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Γεροβασίλη Όλγα
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Πολάκης Παύλος
Ψυχογιός Γεώργιος