Την τροποποίηση των σχετικών διατάξεων του Αναπτυξιακού Νόμου, προκειμένου να καλύπτονται οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των υλικών, απόρροια των δυσμενών διεθνών οικονομικών συνθηκών, είχε ζητήσειαπό τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης ο Σταύρος Καλογιάννης, καταθέτοντας στη Βουλή σχετική Αναφορά (αρ. πρωτ.: 3057/2022).
Στην απάντησή του, ο αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Ν. Παπαθανάσης, διαβιβάζει έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και Σ.Δ.Ι.Τ., Ορέστη Καβαλάκη, στο οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρονται τα εξής:
«Στον προγενέστερο αναπτυξιακό νόμο 4399/2016 και ειδικότερα στα ενεργοποιηθέντα Καθεστώτα Ενισχύσεών του, όπως της Γενικής Επιχειρηματικότητας, των Νέων Ανεξάρτητων ΜΜΕ, της Επιχειρηματικότητας των Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων, έχουν υποβληθεί και εγκριθεί ένας μεγάλος αριθμός επενδυτικών σχεδίων, που αφορούν το σύνολο σχεδόν των τομέων της οικονομίας. Για τα εν λόγω επενδυτικά σχέδια, αλλά και όσα εκ των προηγούμενων Αναπτυξιακών Νόμων (3908/2011, 3299/2004) δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αναγνωρίζοντας τις δυσχέρειες που εμφανίζονται στην ομαλή υλοποίηση τους, λόγω των προβλημάτων στις πηγές χρηματοδότησης, στην αύξηση των τιμών των υλικών και στις εν γένει δυσμενείς συνθήκες του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος, παρεμβαίνει με νομοθετικά και διοικητικά μέσα, προκειμένου να παρασχεθούν δυνατότητες ανταπόκρισης των επιχειρήσεων και να διευκολυνθεί η πλήρωση των προϋποθέσεων των ενταγμένων στους νόμους επιχειρηματικών σχεδίων, αλλά και η τήρηση των κανόνων της πολιτικής των κρατικών ενισχύσεων, ανεξαρτήτως τυχόν καθυστερήσεων που είναι δυνατόν να προκύψουν κατά την υλοποίησή τους.
Αναφορικά με την αναμόρφωση του ενισχυόμενου κόστους των επενδυτικών σχεδίων, κατά το στάδιο της πιστοποίησης της ολοκλήρωσής τους, υπήρχε η σχετική δυνατότητα (ποσοστό μέχρι 15%) στο αρχικό κείμενο του Ν. 3299/2004 (άρθρο 5, παρ. 4), ωστόσο, μεταγενέστερα, με το Ν. 3522/2006 μειώθηκε στο 5% και με το Ν. 4013/2011 καταργήθηκε, χωρίς έκτοτε να εισαχθεί ανάλογη ρύθμιση στους επόμενους Αναπτυξιακούς Νόμους, επιλογές που συνδέονται και με το ζήτημα της διατήρησης των αρχικών εγγραφών των επιβαρύνσεων (χρόνος έγκρισης των επενδυτικών σχεδίων) στον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων από τις παρεχόμενες κρατικές ενισχύσεις.
Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειάς του να δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, εξετάζει όλες τις δυνατότητες που θα επιτρέψουν την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των βιώσιμων επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί και στον Νόμο 4399/2016, σταθμίζοντας τόσο την αναγκαιότητα και αποτελεσματικότητά τους, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας, όσο και τη βασική επιδίωξη της κατά το δυνατόν πλήρους αξιοποίησης όλων των δυνατών πηγών χρηματοδότησης (Ε.Σ.Π.Α. 2021-2027, Ταμείο Ανάκαμψης κ.ά.).»
Για το συγκεκριμένο θέμα, ο Σταύρος Καλογιάννης ενημέρωσετα Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων και του Περιφερειακού Τμήματος Ηπείρου του Οικονομικού Επιμελητηρίου.