Η Φορολογική Διοίκηση σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, την Τράπεζα τη Ελλάδος, αλλά και άλλα Υπουργεία έχουν ορίσει για το προσεχές διάστημα καταληκτικές ημερομηνίες και πολλές νέες αλλαγές για τις επιχειρήσεις, η παρέλευση των οποίων επισύρει σημαντικά πρόστιμα σε αυτές.
Υποχρεώσεις τις οποίες -με λύπη μας- διαπιστώνουμε ότι οι επιχειρήσεις δεν έχουν λάβει σοβαρά υπόψη, ενδεχομένως γιατί θεωρούν ότι δεν αποτελεί υποχρέωση δική τους αλλά του λογιστή. Υποχρεώσεις με τεράστια πρόστιμα και αφορούν αποκλειστικά τις ίδιες και όχι κάποιον άλλον.
Κρίνουμε σκόπιμο, μετά από ενημερωτική συνάντηση που είχαμε με την Διοίκηση, του Α’θμιου Σωματείου μας Φοροτεχνικών Ιωαννίνων, να ενημερώσουμε, με την σειρά μας για μια σειρά από ενέργειες- μέτρα που απαιτούνται :
ΘΕΜΑ 1ο: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ [MyDATA]
Η 30η Ιουνίου αποτελούσε την καταληκτική ημερομηνία διαβίβασης των πωλήσεων του έτους 2021 στην ηλεκτρονική πλατφόρμα MyDATA της ΑΑΔΕ.
Ήταν μία διαδικασία για την οποία είχαν ενημερωθεί όλες οι επιχειρήσεις, μέσω του λογιστή τους, του Σωματείου Φοροτεχνικών αλλά και μέσα από συχνές δημοσιεύσεις στον τοπικό τύπο και την τηλεόραση, αλλά και με ημερίδες όπως αυτή που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Ιωαννίνων.
Δυστυχώς, με λύπη το λέμε, η συμμετοχή στις ενημερώσεις αυτές από την πλευρά των επιχειρήσεων ήταν ελάχιστη έως μηδαμινή. Σε συζητήσεις με τους επιχειρηματίες διαπιστώσαμε σε ποσοστό άνω του 90%, ότι οι επιχειρηματίες του νομού θεωρούν ότι η διαβίβαση των παραστατικών στην πλατφόρμα MyDATA δεν είναι δική τους υποχρέωση. Πρέπει να τονιστεί ότι η έκδοση του παραστατικού ήταν είναι και παραμένει να είναι υποχρέωση της επιχείρησης και η διαβίβαση πλέον των εσόδων αποτελεί, δια νόμου, υποχρέωση του επιχειρηματία. Εξάλλου υπάρχουν τρόποι διαβίβασης, όπως πχ με πάροχο. Την υποχρέωση διαβίβασης των εσόδων στην πλατφόρμα MyDATA της ΑΑΔΕ, την έχουν οι επιχειρήσεις, τα πρόστιμα, όταν αυτά εκδοθούν, θα είναι στο όνομα της επιχείρησης και όχι του λογιστή. Παρά ταύτα, όλοι οι συνάδελφοι λογιστές αγωνίστηκαν να ολοκληρώσουν χωρίς να έχουν την υποχρέωση, τη διαβίβαση των εσόδων στην πλατφόρμα MyDATA.
Δυστυχώς, τα προβλήματα που δημιουργούνται καθημερινά από τη δυσλειτουργία της πλατφόρμας, τις καθυστερήσεις στη διαβίβαση, κυρίως όμως από το γεγονός ότι κάποιοι έχουν μπερδευτεί και θεωρούν ότι τα ηλεκτρονικά βιβλία αντικαθιστούν τους φορολογικούς νόμους, καθιστούν αυτό το τεράστιο έργο αδύνατο να υλοποιηθεί.
Με την νέα απόφαση από την ΑΑΔΕ 1090/2022 προστέθηκε ο ορισμός «απώλεια διασύνδεσης» και ορίστηκε ο χρόνος διαβίβασης στις περιπτώσεις που υπάρχει απώλεια διασύνδεσης, με υποχρέωση της επιχείρησης να αποδείξει την απώλεια διασύνδεσης, εντός δύο ημερών. Τροποποιήθηκε ο χρόνος διαβίβασης των εσόδων, ανάλογα με τον τρόπο διαβίβασης, σε πραγματικό χρόνο μέσω παρόχου, μέχρι την επομένη από την έκδοση μέσω εμπορικών προγραμμάτων και έως 20 του επομένου μήνα μέσω ειδικής φόρμας καταχώρησης για το έτος 2022. Από το 2023 υπάρχουν αλλαγές.
ΖΗΤΟΥΜΕ :
- Παράταση διαβίβασης των εσόδων του 2021, έως τις 31.12.22.
- Καμία επιβολή προστίμου για λανθασμένα ή μη διαβιβασθέντα έσοδα.
- Ορθή λειτουργία της πλατφόρμας των myDATA προκειμένου να πάψει επιτέλους η ταλαιπωρία των επιχειρήσεων από την χρονοβόρα προσπάθεια διαβίβασης, η οποία τις περισσότερες φορές καταλήγει στην αδυναμία διαβίβασης.
- Απαίτηση ενημέρωσης των επιχειρήσεων από την ΑΑΔΕ η οποία είναι η αρμόδια αρχή για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων, μέσα από μία πλατφόρμα η οποία μέχρι στιγμής μόνο προβλήματα δημιουργεί.
- Επιδότηση όλων των επιχειρήσεων για αγορά εξοπλισμού και προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Υπάρχει ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων αυτή τη στιγμή αλλά αφορά μόνο ψηφιακά προϊόντα.
ΘΕΜΑ 2ο: ΜΗΤΡΩΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ
Η προθεσμία υποβολής και καταχώρησης των στοιχείων των νομικών προσώπων στο εν λόγω Μητρώο έχει παραταθεί έως την 31η Ιουλίου 2022. Η καταχώρηση γίνεται από τον νόμιμο εκπρόσωπο του κάθε νομικού προσώπου και αφορά ακόμη και την αλλαγή ταυτότητας. Τα πρόστιμα που ορίζονται από το νόμο δεν είναι απλώς εξοντωτικά, αλλά οδηγούν νομοτελειακά τις επιχειρήσεις σε κλείσιμο. Όποιος συνέταξε τη διάταξη των ποινών, είχε κάτι στο μυαλό του που εμείς δεν το γνωρίζουμε.
Ζητούμε: από ΑΑΔΕ το αυτονόητο: να ενημερώνεται αυτόματα το εν λόγω Μητρώο από το ΓΕΜΗ, αφού από εκεί περνάνε όλες οι μεταβολές των Νομικών Προσώπων. Με τον τρόπο αυτό θα σταματήσει να κρέμεται σαν δαμόκλειος σπάθη στο κεφάλι των επιχειρήσεων η απειλή των τεράστιων προστίμων. Μέχρι να γίνει αυτό, να μην επιβάλλονται πρόστιμα στις επιχειρήσεις.
ΘΕΜΑ 3ο: ΝΕΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΓΑΣΙΑΣ ΕΠΙΣΙΤΙΣΤΙΚΩΝ
Στις 29/6/2022 και εν μέσω σεζόν, εκδόθηκε απόφαση από το Υπουργείο Εργασίας με τα νέα δεδομένα για τις συμβάσεις των επισιτιστικών. Από την παραπάνω ημερομηνία θα έπρεπε να εφαρμοστεί ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ πενθήμερη απασχόληση και να αλλάξει όλο το πρόγραμμα εργασίας με ότι αυτό συνεπάγεται. Ενώ έγινε η ανακατανομή σε όλο το χρόνο εργασίας των εργαζομένων, με διευκρινιστική απόφαση αναφέρθηκε ότι μπορεί να γίνει εξαήμερος απασχόληση με αίτημα του εργαζομένου για προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους και θα πρέπει να στοιχειοθετείτε σε ειδική πλατφόρμα του ΠΣ Εργάνη, η οποία δεν έχει ανοίξει ακόμη. Είναι μία κακογραμμένη απόφαση και μία διαδικασία αλαλούμ. Δεν υπάρχουν πολλές ειδικότητες (απουσιάζουν) στην απόφαση για διάφορες επιχειρήσεις, όλοι πλέον αμείβονται με μισθό υπαλλήλου. Αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζουμε αν είμαστε εκπρόθεσμοι ως επιχειρήσεις, δεν υπάρχει επαρκής χρόνος, οι εργασίες που απαιτούνται, μέσα στην ασάφεια της απόφασης είναι πολλές, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση ανάμεσα σε επιχειρήσεις και προσωπικό. Τα πρόστιμα είναι τεράστια!
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ: παρέμβαση στο Υπουργείο Εργασίας, ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος, αλλά το σημαντικότερο να γίνει σαφές η απόφαση και φυσικά να λειτουργούν όλα τα απαραίτητα εργαλεία (πχ ειδική πλατφόρμα αιτήματος εργαζομένου για εξαήμερη εργασία) για να έχει αποτέλεσμα όποια απόφαση εκδίδεται από την Κυβέρνηση. Οι επιχειρήσεις, την περίοδο που διανύουμε, ψάχνουν απεγνωσμένα προσωπικό να στελεχωθούν και ειδικά των επισιτιστικών όπου γνωρίζουμε το μεγαλύτερο πρόβλημα εν μέσω καλοκαιριού.
ΘΕΜΑ 4ο:ΕΛΕΓΧΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (ΣΔΟΕ-ΕΡΓΑΝΗ-ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ κ.α.)
Παρατηρείτε το φαινόμενο κατά την διάρκεια ελέγχων από διάφορες υπηρεσίες σε επιχειρήσεις να γίνετε με τρόπο που δεν είναι ιδιαίτερα λειτουργικός και αποτελεσματικός. Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι πάντα χαμένοι από έναν έλεγχο βρίσκονται οι επιχειρήσεις.
ΖΗΤΟΥΜΕ : ΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΑΠΟ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ – ΑΑΔΕ – ΓΣΕΒΕΕ ώστε στα διάφορα υπουργεία που διενεργούν ελέγχους, να μην υπάρχει ΜΟΝΟ ο φόβος προστίμων για τις επιχειρήσεις αλλά να γνωρίζουν ότι πέραν των υποχρεώσεων, έχουν και δικαιώματα.
Η ΟΕΒΕ από την μεριά της θα ενεργήσει για μία δια ζώσης συνάντηση με όλες της αρμόδιες υπηρεσίες του νομού μας, ΣΔΟΕ, Δ.Ο.Υ. , Εργάνη, Δήμος, Αστυνομία και όποια άλλη υπηρεσία κρίνεται, δίνοντας το στίγμα ότι υπάρχουν φορείς που στέκονται δίπλα στην επιχείρηση.
ΘΕΜΑ 5ο: ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗ ΕΛΛΑΔΟΣ:
Οι τράπεζες απειλούν ότι αν δεν σταλούν οι οικονομικές καταστάσεις στην τράπεζα της Ελλάδος, θα σταματήσουν τις χρηματοδοτήσεις, ανανέωση δανειακών συμβάσεων κλπ.
ΖΗΤΟΥΜΕ: ΤΗ ΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΤΟΥ Γ’ΘΜΙΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ ΜΑΣ ΤΗΣ ΓΣΕΒΕΕ στην Τράπεζας της Ελλάδος και να ζητήσεΙ να αντλήσουν τα εν λόγω στοιχεία από το ΓΕΜΗ. Εάν δεν υπάρχει η δυνατότητα αυτή τη στιγμή, μέχρι αυτό να συμβεί, να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν τις επιχειρήσεις όπως το έκαναν μέχρι τώρα: με την προσκόμιση των οικονομικών στοιχείων σε κάθε ανανέωση (π.χ.Τα ζητάνε ακόμα και σε μία επιχείρηση που έχει διαβιβάσει στην Τράπεζα της Ελλάδος τα οικονομικά στοιχεία).
Τα πρόστιμα για όλα τα ανωτέρω, όταν αυτά εκδοθούν, θα εκδοθούν στο όνομα της επιχείρησης και όχι του λογιστή της.