Συνέντευξη τύπου παραχώρησε σήμερα η δημοτική μας παράταξη Ιωάννινα2023. Η Τατιάνα Καλογιάννη, συνοδευόταν από τα μέλη της παράταξης, Βασίλη Κοσμά, Σπύρο Γκίζα, Στάθη Σιούτη και Ντίνο Παπαδόπουλο και τοποθετήθηκε σε ερωτήσεις που της απηύθυναν οι εκπρόσωποι του τύπου για τα τρέχοντα θέματα του δήμου μας. Κυριότερα σημεία της τοποθέτησης της Τ. Καλογιάννη: Η δημοτική αρχή προσπάθησε, για μια ακόμη φορά, να καταλάβει πηχυαίους τίτλους η είδηση ότι, σήμερα, θα συζητηθεί το θέμα της προώθησης προς κατασκευή του έργου του νέου δημαρχείου στην οδό Δομπόλη. Τα κατάφερε μεν σε ορισμένες περιπτώσεις, πλην όμως στην ουσία αφορά μία ακόμη προσπάθεια της δημοτικής αρχής να εξομαλύνει το αρνητικό κλίμα που την συνοδεύει στην τριετή της διοίκηση στον Δήμο, και όχι κάτι που συνδέεται με την εξέλιξη του τόπου. Τί πραγματικά, όμως, συνέβη; Φίλοι, συνοδοιπόροι και συμπάσχοντες με τον δήμαρχο για την αποτυχία παραγωγής έργου, τον διαβεβαίωσαν ότι όλοι μαζί μπορούν να πείσουν την κοινωνία πως σχεδίασαν κάτι νέο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του 10ου μεγαλύτερου δήμου της χώρας. Και ο δήμαρχος αποδέχτηκε ότι με τη διαχρωματική διαγράμμιση διαφόρων χώρων και με αλλαγή της ονοματοδοσίας στο κτιριολογικό του 2003 (επί του σχεδιασμού της διοίκησης Πανοζάχου και πριν από 20 χρόνια για τη μεταφορά των τότε υπηρεσιών της αποκεντρωμένης περιφέρειας στη Δομπόλη) θα πετύχαιναν έργο που θα πιστωθεί η ΝΕΑ Εποχή! H αρμόδια επιτροπή της Περιφέρειας χορήγησε έγγραφη γνωμοδότηση για να δημοπρατηθεί το έργο με το σύστημα μελέτη-κατασκευή, στην οποία καταγράφεται η γνώμη των εργοληπτών (ΠΕΔΜΕΔΕ), που είναι σοβαρή και υπεύθυνη και δεν συμφωνεί με το σύστημα μελέτη-κατασκευή. Το συγκεκριμένο έργο δεν φέρει καμία πολυπλοκότητα και δυσκολία για τις τεχνικές μελέτες, όπως ισχυρίζεται η δημοτική αρχή για να τεκμηριώσει το σύστημα μελέτη-κατασκευή που επέλεξε. Απεναντίας, με την επιλογή αυτή, τεκμηριώνεται η αδυναμία της δημοτικής αρχής για έναν σωστό σχεδιασμό και προγραμματισμό. Ακόμη, καμία αδειοδότηση δεν υπάρχει για το έργο σήμερα. Ας θυμηθούμε, όμως, ένα σύντομο ιστορικό. • Ιανουάριος 2021: ο δήμαρχος ζητάει (χωρίς να έχει εις χείρας κάποια μελέτη ή τεκμηρίωση για τη χρήση του) από τον Πρωθυπουργό της χώρας να παραχωρηθεί, από την ΕΤΑΔ στον Δήμο, το κτίριο του παλαιού Πανεπιστημίου επί της Δομπόλη για χρήση των δημοτικών υπηρεσιών. • Ιούνιος 2021: με προσχεδιασμένη τακτική απέσπασε αρνητική θέση από τη διοίκηση της ΚΕΠΑΒΙ ΑΕ για τη μεταφορά στην περιοχή του ΚΕΠΑΒΙ των υπηρεσιών του δήμου. • τον Σεπτέμβριο 2021: ο δήμαρχος δήλωνε ότι το παλιό πανεπιστήμιο θα αποτελέσει το σύμβολο της «ΝΕΑΣ» εποχής για τα Γιάννενα, ότι θα συνεργαστεί με όλες τις παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου, με όλους τους φορείς της πόλης και ότι στο κτίριο θα συνυπάρχουν η παιδεία και ο πολιτισμός. • το Νοέμβριο 2021: ο δήμαρχος δήλωνε τη δέσμευσή του ότι θα συγκροτήσει διαπαραταξιακή επιτροπή για συζήτηση και διαβούλευση με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση του ακινήτου. • Φεβρουάριος 2022: υπογραφή Σύμβασης Μίσθωσης με ΕΤΑΔ • Μάρτιος 2022: συνάντηση επικεφαλής παρατάξεων, κατά την οποία μας μοιράστηκε μία υποτιθέμενη «ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση» της δημοτικής αρχής που απέκλειε με συνοπτικές διαδικασίες κάθε εναλλακτικό σενάριο και πρόκρινε ως μόνη και ενδεδειγμένη λύση για τη στέγαση του δημαρχιακού μεγάρου, το κτίριο επί της Δομπόλη. Ο δήμαρχος τότε δήλωνε ότι η συνάντηση θα επαναληφθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. • Μάρτιος 2022: απόφαση Ο.Ε. για ανάθεση συγκρότησης φακέλου για την υλοποίηση του έργου: «Κατασκευή διοικητικού κέντρου με αίθουσα πολλαπλών χρήσεων στο κτίριο Δόμπολη». • Ιούλιος 2022: απόφαση Δ.Σ. για αποδοχή εγγραφής του έργου στο ΠΔΕ 2022 • 05-08-2022: μας αποστέλουν την πρόσκληση για τη σημερινή συνεδρίαση της Ο.Ε. -η οποία μάλιστα γίνεται και με τηλεδιάσκεψη!- στην οποία εμπεριέχεται το θέμα με τίτλο: «Έγκριση προμελέτης, κατασκευής και όροι Δημοπράτησης του έργου: «Κατασκευή διοικητικού κέντρου με αίθουσα πολλαπλών χρήσεων στο κτίριο Δόμπολη». Και όλα αυτά έγιναν και γίνονται με προσχεδιασμένες τακτικές και αποφεύγοντας τον ουσιαστικό διάλογο. Αλήθεια, οι 336 εργαζόμενοι του Δήμου που θα εγκατασταθούν στο κτίριο αυτό μετά την ανακατασκευή του ρωτήθηκαν ποια η άποψή τους για τον σχεδιασμό αυτόν; Επίπεδο Αριθμ. Σχεδίου Υπηρεσία Αριθμός εργαζομένων Κάτοψη Ισογείου ΠΜΗΧ/Μ.02 ΚΕΠ 4
Κοινωνική Προστασία 40
Κάτοψη Α ορόφου ΠΜΗΧ/Μ.03 ΟΚΠΑΠΠΑ 40 Νομική υπηρεσία 6 Τμήμα διοικητικών οργάνων 8 Γραφείο δημάρχου 10 Σύμβουλοι δημάρχου 12 Γενική Διεύθυνση 1 Γενικός Γραμματέας 1 Προγραμματισμός και πληροφορική 26 Κάτοψη Β ορόφου ΠΜΗΧ/Μ.04 Τεχνικές Υπηρεσίες 36
Πολεοδομία 40
Κάτοψη Γ ορόφου ΠΜΗΧ/Μ.05 Διοικητικές Υπηρεσίες 40 Οικονομικές Υπηρεσίες 52 Κάτοψη Δ ορόφου ΠΜΗΧ/Μ.06 Σχολικές Επιτροπές 20
Επίπεδο | Αριθμ. Σχεδίου | Υπηρεσία | Αριθμός εργαζομένων |
Κάτοψη Ισογείου | Π_ΜΗΧ/Μ.02 | ΚΕΠ | 4 |
Κοινωνική Προστασία | 40 | ||
Κάτοψη Α ορόφου | Π_ΜΗΧ/Μ.03 | ΟΚΠΑΠΠΑ | 40 |
Νομική υπηρεσία | 6 | ||
Τμήμα διοικητικών οργάνων | 8 | ||
Γραφείο δημάρχου | 10 | ||
Σύμβουλοι δημάρχου | 12 | ||
Γενική Διεύθυνση | 1 | ||
Γενικός Γραμματέας | 1 | ||
Προγραμματισμός και πληροφορική | 26 | ||
Κάτοψη Β ορόφου | Π_ΜΗΧ/Μ.04 | Τεχνικές Υπηρεσίες | 36 |
Πολεοδομία | 40 | ||
Κάτοψη Γ ορόφου | Π_ΜΗΧ/Μ.05 | Διοικητικές Υπηρεσίες | 40 |
Οικονομικές Υπηρεσίες | 52 | ||
Κάτοψη Δ ορόφου | Π_ΜΗΧ/Μ.06 | Σχολικές Επιτροπές | 20 |
Άθροισμα | 336 |
Τί συμπεραίνει, λοιπόν, ο καθένας από εμάς;
- Η δημοτική αρχή δεν κατανοεί τί σημαίνει συνέχεια της διοίκησης, καθώς –και στο θέμα αυτό- απέκλεισε κάθε άλλη εναλλακτική που υπήρχε, χωρίς βάσιμη και ρεαλιστική επιστημονική τεκμηρίωση. Θυμίζω ότι για τη Λαϊκή Αγορά Αγίας Μαρίνας η νυν δημοτική αρχή βρήκε έτοιμο το αποτέλεσμα ενός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού! Όχι μόνο δεν ασχολήθηκε με αυτό, παρά τη θετική άποψη του πρώην Δημάρχου και εταίρου στη σημερινή διοίκηση του Δήμου κ. Γκόντα, αλλά αποφάσισε μόνη της ότι: «Με βάση όλα τα προαναφερόμενα για τη χωροθέτηση του Δημαρχείου και με στόχο να ολοκληρωθεί το έργο σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα (πενταετία) κρίνεται ότι το κτίριο του παλαιού Πανεπιστημιου έχει όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εγκατάσταση του νέου Δημαρχείου Ιωαννίνων», όπως αναφέρεται στην κατακλείδα της υποτιθέμενης «ολοκληρωμένης και τεκμηριωμένης πρότασης» που κατέθεσε στους επικεφαλής της αντιπολίτευσης.
- Η δημοτική αρχή δεν έχει στρατηγική και σχέδιο ούτε στο θέμα του Δημαρχιακού Μεγάρου. Αρχικά, για το κτίριο, πρότεινε εκπαιδευτική χρήση, ακολούθως τη στέγαση των δημοτικών υπηρεσιών, μετά χρήσεις παιδείας και πολιτισμού και κατέληξε στη στέγαση των δημοτικών υπηρεσιών. Γιατί έγινε αυτό; Γιατί ο Δήμαρχος βιάστηκε και ζήτησε το ακίνητο αυτό, το οποίο και παραχωρήθηκε στον Δήμο με ενοίκιο, χωρίς όμως προηγούμενα να έχει προχωρήσει σε μία συνολική καταγραφή του κτιριακού αποθέματος του Δήμου και σε μία σοβαρή αποτύπωση των αναγκών της πόλης από τα οποία θα προέκυπτε και η καταλληλότερη χρήση του κτιρίου στη Δομπόλη!
- Ο Δήμαρχος και η δημοτική αρχή αγχώθηκαν και το άγχος είναι κακός σύμβουλος. Υπό τους όρους της σύμβασης με την ΕΤΑΔ ΑΕ, αγωνιούν για μια οποιαδήποτε λύση για το κτίριο επί της Δομπόλη επί της θητείας τους. Για αυτό ανέσυραν τη γνωστή μελέτη που εκπόνησε η κρατική Περιφέρεια επί θητείας Πανοζάχου, χωρίς να ενδιαφέρονται για τα ιδιαίτερα έργα υποστήριξης του στατικού φορέα, για τους χώρους στάθμευσης ή για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που θα επιδεινωθεί. Κυρίως δε, αδημονούν για το πότε θα εγκατασταθεί ένας κατασκευαστής για αυτό και επέλεξαν να προχωρήσουν με το σύστημα της μελέτης-κατασκευής, το οποίο καταλήγει, επί της ουσίας, σε έναν μειοδοτικό διαγωνισμό, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας για μία σύγχρονη και καινοτόμα αρχιτεκτονική πρόταση ή για την ασφάλεια της κατασκευής ή για τη διασφάλιση της ολοκλήρωσης του έργου.
H θητεία και η πορεία του δημάρχου ως προέδρου του Πνευματικού Κέντρου, κατά τη διάρκεια της δημαρχιακής θητείας με τους κυρίους Φίλιο και Μπέγκα, πιθανώς να τον ωθεί να μπερδεύει το είναι και το φαίνεσθαι. Το ποθούμενο και το εφικτό. Επικοινωνείς κάτι που υπάρχει. Όχι κάτι που φαντασιώνεσαι.
Αυτά όμως είναι θέματα προσωπικά.
Τα πολιτικά θέματα που αφορούν τον δήμο είναι αυτά που εξουσιοδοτήθηκε να χειριστεί το 2019 από τους δημότες. Ο δήμαρχος και οι -κατά περίπτωση- αντ’ αυτού αποδεικνύονται ανεπαρκείς να διαχειριστούν, έστω, και τα θέματα αυτά.
Είναι προφανές ότι δεν συμφωνούμε με την δρομολόγηση του θέματος από τη δημοτική αρχή, όπως έχουμε δηλώσει πολλές φορές μέχρι σήμερα, και κυρίως για το θέμα αυτό δεν θα υπερψηφίσουμε την έγκριση ενός φακέλου που αντί για μελέτες, έχει εφημερίδες.
Πρόσφατα αναρτήθηκε η με ΑΔΑ: ΨΜΗΣ7Λ9-ΚΥ8, απόφαση της οικονομικής επιτροπής της περιφέρειας Ηπείρου, σχετικά με τον διαγωνισμό για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού της πόλης.
Ο διαγωνισμός αυτός αφορά ένα έργο σημαντικό και ωφέλιμο για τον δήμο γιατί, κανονικά, θα έπρεπε να επιφέρει σημαντικές μειώσεις στα ανταποδοτικά τέλη που επιβαρύνουν τους δημότες.
Στον διαγωνισμό, όμως, αυτόν υπάρχει ένα πρόβλημα. Το βασικότερο δεδομένο στο οποίο στηρίχθηκε η όλη διαδικασία ήταν λανθασμένο, με αποτέλεσμα οι δαπάνες για το ηλεκτρικό ρεύμα που προκύπτουν για τον δήμο, αλλά και οι αναμενόμενες εισροές προς τον ανάδοχο να είναι επισφαλείς. Και αυτό γιατί η δημοτική αρχή επιπόλαια (ως συνήθως) δεν είχε –και ούτε ενδιαφέρθηκε να βρει παρόλο που της το επισημάναμε- τις σωστές αποτυπώσεις για τις καταναλώσεις που αφορούν ΜΟΝΟ τον φωτισμό οδών και πλατειών. Έθεσε, λοιπόν, ως στοιχείο αναφοράς -για τους υπολογισμούς που ακολούθησαν και έχουν γίνει μέχρι σήμερα- το ποσόν των 2.000.000€ μεσοσταθμικά. Δηλαδή, το συνολικό ποσό που πληρώνει ο Δήμος ετήσια για την δαπάνη του ηλεκτρικού ρεύματος. Για όλες τις ηλεκτρικές καταναλώσεις. Κάθε είδους και τύπου.
Όπως έχουμε καταθέσει δημόσια, καθώς η παράταξή μας ασχολήθηκε σοβαρά με το θέμα και κατέθεσε τις απόψεις της στο δημοτικό συμβούλιο, στο ποσόν αυτό –των 2.000.000€- συμπεριλαμβάνεται και η δαπάνη ηλεκτρικής ενέργειας τόσο για τις δημοτικές και σχολικές κτιριακές εγκαταστάσεις (φωτισμός, κλιματιστικά, κλπ) όσο και για τη λειτουργία των διαφόρων αντλιοστασίων που δεν καλύπτονται από τον προϋπολογισμό του ΣΥΚΛΙ ή της ΔΕΥΑΙ. Η δαπάνη αυτή –εκτός ΦΟΠ- είναι της τάξης των 500.000€.
Οι υπολογισμοί, δηλαδή, έπρεπε να γίνουν με ποσό δαπάνης για ηλεκτροφωτισμό της τάξης του 1.500.000€, και όχι των 2.000.000€.
Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι, ο Δήμος θα εξακολουθεί να πληρώνει το ποσό των 500.000€ κατ’ έτος, αφού ο ανάδοχος δεν επεμβαίνει στις ενεργοβόρες αυτές εγκαταστάσεις.
Συνεπώς, η μείωση του κόστους για ηλεκτρική ενέργεια στην περίοδο της 12ετίας (που θα λειτουργεί η σύμβαση του αναδόχου) θα είναι μηδαμινή (περίπου στο 15%), ενώ στη συνέχεια, μετά τη 12ετία, αντί να είναι 77% σύμφωνα με τον διαγωνισμό, θα είναι επι της ουσίας στο 55% περίπου. (με συνθήκες τιμολόγησης του έτους σχεδιασμού του έργου, το 2020).
Δηλαδή, η όποια δυνατότητα για σοβαρές μειώσεις στα ανταποδοτικά τέλη, θα δοθεί στους δημότες μετά από δώδεκα χρόνια!
Είναι δεδομένο ότι η δημοτική αρχή είχε τη δυνατότητα και τον χρόνο, μέσω του σχεδίου δράσης για τη βιώσιμη ενέργεια, μέσω της απευθείας ανάθεσης για την παρακολούθηση και επικαιροποίηση αυτού, και μέσω της απευθείας ανάθεσης για την αναφορά των δράσεων για τη βιώσιμη ενέργεια, να καταγράψει αναλυτικά σε ποιά εγκατάσταση απευθύνεται ο κάθε μετρητής κατανάλωσης ρεύματος, με αποτέλεσμα να γνωρίζει το σωστό και ακριβές ποσόν, ως ποσόν αναφοράς. Ακόμη και σήμερα δεν το γνωρίζει. Κατά τα λοιπά επαιρόμεθα ότι επιλεχθήκαμε να χρηματοδοτηθούμε για έργα στο πλαίσιο των 100 πρώτων κλιματικά ουδέτερων πόλεων της Ευρώπης.
Προτείνουμε, ακόμα και σήμερα και πριν την υπογραφή της σύμβασης, να διασταυρωθούν όλα τα στοιχεία που διαμόρφωσαν τα δεδομένα μελέτης του έργου με την υφιστάμενη κατάσταση, προς αποφυγή διενέξεων μεταξύ δήμου, αναδόχου, ανεξάρτητου Ελεγκτή Περιόδου Εργασιών και ανεξάρτητου Ελεγκτή Περιόδου Υπηρεσιών, και προκειμένου να διαφυλαχτούν τα συμφέροντα του δήμου.
Ο επιπόλαιος χειρισμός και του έργου αυτού, από τη δημοτική αρχή, μέχρι σήμερα, δεν πρέπει να υποχρεώσει κανέναν, από τώρα και μετά, σε αχρείαστες διενέξεις και εμπλοκές.