Για οκτώ θέματα, που έθεσαν παρατάξεις, της Αντιπολίτευσης κλήθηκε να ενημερώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο, στη σημερινή Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας, η Περιφερειακή Αρχή Ηπείρου.
Επισυνάπτονται σημεία απάντησης του Περιφερειάρχη κ. Αλέξανδρου Καχριμάνη, για τρία από τα θέματα που τέθηκαν:
Για το επαρχιακό οδικό δίκτυο κλπ (Θέμα που έθεσε η παράταξη ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΗΠΕΙΡΟΥ και ανέπτυξε ο επικεφαλής της κ. Σπ. Υφαντής)
Οι συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και των Επιτροπών είναι δημόσιες και μπορεί να παραστεί όποιος Δήμαρχος το επιθυμεί ή κρίνει ότι η παρουσία του είναι αναγκαία για έργο που πρόκειται να εκτελεστεί στα όρια του Δήμου του.
Πολλά έργα που υλοποιεί η Περιφέρεια, γίνονται είτε μετά από υποδείξεις- αιτήματα των Δήμων ή και μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων. Είναι αποδεδειγμένη η συνεργασία με τη συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων.
Αυτό κάνουμε από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τη διοίκηση της Περιφέρειας και αυτό θα συνεχίσουμε μέχρι τη λήξη της θητείας μας. Όσοι θέλουν και ζητούν τη συνδρομή μας την έχουν.
Όπως αναφέρθηκε και στην εισήγησή του ο κ. Υφαντής το νομικό καθεστώς για τη συντήρηση του οδικού δικτύου είναι σαφώς καθορισμένο.
Αναγνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι Δήμοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν για αυτό και η Περιφέρεια αναλαμβάνει πρόσθετες πρωτοβουλίες.
Είναι άλλο όμως η συνδρομή και άλλο ο από κοινού προγραμματισμός, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να ισχύει και η αναλογία στη χρηματοδότηση των έργων.
Υπάρχει και μια παρανόηση, η οποία επαναλαμβάνεται και τώρα: Δεν προβλέπεται χρηματοδότηση των Δήμων από την Περιφέρεια. Το κάναμε πολλές φορές για να βοηθήσουμε, αλλά κάποιοι το εξέλαβαν ως υποχρέωση και μάλιστα απαιτούσαν το αναλογούν ποσό από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Επαναφέρει ο κ. Υφαντής το θέμα με τους κόμβους: Υπάρχουν δύο κατηγορίες κόμβων:
Η μία για κόμβους που αντικαθιστούν φωτεινούς σηματοδότες και βελτιώνουν την υπάρχουσα κατάσταση.
Η άλλη για κόμβους που κατασκευάζονται σε επικίνδυνες διασταυρώσεις.
Για την πρώτη κατηγορία δεν πρέπει καν να τίθεται θέμα συζήτησης.
Για τη δεύτερη, όλοι γνωρίζουν ότι γίνονται επί υπάρχοντος οδικού δικτύου και για λόγους ασφάλειας.
Η κατασκευή τους θα μπορούσε να εντασσόταν σε συγκοινωνιακή μελέτη για περιπτώσεις που αλλάζει χάραξη, γίνονται νέες προσβάσεις κοκ.
Σήμερα π.χ. στο δρόμο προς Ελεούσα δεν άλλαξε κάτι στο δρόμο. Εκεί όμως που αναμένονται αλλαγές βάσει προμελετών κλπ, όπως στον παραλιακό άξονα οι κόμβοι κατασκευάζονται με βάση τον επόμενο σχεδιασμό.
Για τις διαγραμμίσεις, τα έχουμε ξαναπεί: Μείναμε πίσω στην Ήπειρο εξαιτίας των δικαστικών εμπλοκών που υπήρξαν στους δημόσιους διαγωνισμούς που είχαν γίνει.
Από την ώρα που αυτά ξεπεράστηκαν άρχισαν και πάλι οι εργασίες. Οι διαγραμμίσεις είναι έργο που απαιτεί ανανέωση κάθε χρόνο και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το μεγάλο σε έκταση οδικό δίκτυο της Ηπείρου.
Με τη σήμανση υπάρχουν ζητήματα. Είμαστε αντιμέτωποι με πολλές φθορές που γίνονται είτε από την αναγραφή συνθημάτων, είτε από πυροβολισμούς από κάποιους τους θεωρούν στόχο για σκοποβολή. Πρόκειται για ακραίες αντικοινωνικές συμπεριφορές, οι οποίες δεν αντιμετωπίζονται εύκολα.
Το ίδιο πρόβλημα διαπιστώνεται σε κάποιες περιοχές και με την αφαίρεση στηθαίων.
Όλα αυτά τα αντιμετωπίζουμε κατά περίπτωση. Συνέχεια τοποθετούμε νέες πινακίδες, αντικαθιστούμε παλιές, τοποθετούμε στηθαία, όταν καταστρέφονται ή παθαίνουν ζημιές από οχήματα.
Το οδικό δίκτυο της Ηπείρου είναι και μεγάλο και εκτείνεται σε δύσκολες γεωγραφικές περιοχές. Δεν αφήνουμε κανέναν δρόμο εκτός προσοχής και πάντα προσπαθούμε για καλύτερες συνθήκες οδικής ασφάλειας.
Για το Α.Ε.Π. (θέμα που έθεσε ο επικεφαλής της Περιφερειακής Παράταξης κ. Λ .Γεωργόπουλος.
Από τον κ. Γεωργόπουλο θα περίμενα σήμερα να αναφερθεί σε συγκεκριμένο ζήτημα αρμοδιότητας της Περιφέρειας Ηπείρου που επηρεάζει άμεσα το Α.Ε.Π. ώστε να μπορούμε να απαντήσουμε και εμείς με συγκεκριμένα στοιχεία και να κριθεί ο καθένας μας.
Ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε π.χ. να είναι η υλοποίηση των Περιφερειακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Να δούμε αν υστερήσαμε, αν τα αξιοποιήσαμε, αν πετύχαμε τους στόχους.
Να συζητήσουμε για τα έργα υποδομών, περιβάλλοντος, τουρισμού, πολιτισμού κ.α. Να δούμε αν αυτά συμβάλλουν ή όχι στην ανάπτυξη της Ηπείρου.
Με λίγα λόγια: Ο κ. Γεωργόπουλος γενικεύει το ζήτημα του ΑΕΠ, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την κατανομή των αρμοδιοτήτων και του εύρους των παρεμβάσεων που μπορεί να κάνει η Περιφέρεια και γενικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε σχέση με το Κεντρικό Κράτος.
Δεν θα μπω σε αόριστη ανάλυση, άλλωστε τα έχουμε ξαναπεί ότι οι Περιφέρειες ούτε οικονομική, ούτε κοινωνική πολιτική χαράζουν.
Θα επικαλεστώ μια πρόσφατη ανάλυση, που δημοσιεύτηκε πριν ένα χρόνο. Πρόκειται για την ανάλυση γύρω από το φαινόμενο της φτώχειας που πραγματοποίησε η διαΝέοσις.
Τι λέει αυτή:
Διαβάζω:
Πρόκειται για μια ιδιαίτερα λεπτομερή έρευνα, η οποία θίγει πολλές πτυχές του επιπέδου διαβίωσης των νοικοκυριών και, μάλιστα, πραγματοποιείται σε κυλιόμενο δείγμα – κάθε χρόνο αντικαθίσταται μόνο το ¼ του δείγματος της προηγούμενης χρονιάς.
Η ανάλυση, η οποία δημοσιεύεται, εστιάζει χρονικά στην περίοδο 2017 έως 2022 και, γι’ αυτό, παρουσιάζει πρόσθετο ενδιαφέρον, αφού ένα μέρος της περιόδου συμπίπτει με το ξέσπασμα της πανδημίας. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί κάποιος, επιπλέον, να παρατηρήσει τις επιπτώσεις της αναταραχής που έφεραν τα αντίστοιχα περιοριστικά
O ορισμός της φτώχειας που υιοθετούν οι συγγραφείς είναι ο ίδιος με αυτόν της Eurostat, δηλαδή “το ποσοστό των ατόμων με ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα κάτω από το 60% του διάμεσου ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος”.
Όπως φαίνεται και στον πίνακα, τα ποσοστά φτώχειας της Αττικής και του Νοτίου Αιγαίου είναι σταθερά πιο χαμηλά από τον εθνικό μέσο όρο. Το ίδιο ισχύει εν πολλοίς για την περιφέρεια Κρήτης και, σε μικρότερο βαθμό για την Ήπειρο και τα Ιόνια Νησιά.
Αντίθετα, στις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, το ποσοστό φτώχειας είναι διαρκώς υψηλότερο του εθνικού μέσου όρου».
Όμως, οι μεταβολές του ΑΕΠ δεν αντανακλούν απαραίτητα την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών σε μια περιοχή. Από αυτή τη σκοπιά, ο πίνακας που αποτυπώνει τη διαφορά μεταξύ περιφέρειας και εθνικού μέσου όρου στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Εκεί αποτυπώνονται, μεταξύ άλλων, οι σημαντικές ανισότητες μεταξύ Αττικής και υπόλοιπης χώρας, οι οποίες φαίνεται ότι με τον χρόνο διευρύνονται – η διαφορά από τον εθνικό μέσο όρο ήταν στο 13% το 2017 και υπερδιπλασιάστηκε στο 32% το 2022. Από τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας, μόνο το Νότιο Αιγαίο παρουσιάζει σταθερά θετική διαφορά στο διαθέσιμο εισόδημα στο μεγαλύτερο μέρος του διαστήματος που εξετάζεται.
Σε άλλο σημείο η ανάλυση εστιάζει στις επιπτώσεις της πανδημίας: Διαπιστώνει ότι «Μεταξύ 2019 και 2020, το εθνικό χάσμα της φτώχειας αυξήθηκε, από 2,6 σε 2,8.
Σε περιφερειακό επίπεδο, εν έτει 2019 το χάσμα αυτό ήταν μικρότερο του εθνικού χάσματος σε 8 από τις 13 περιφέρειες (στις τρεις από αυτές αρκετά οριακά). Μεταξύ των μεταβολών που παρατηρήθηκαν ανάμεσα στο 2019 και στο 2020, η πιο εντυπωσιακή ήταν στην περιφέρεια Ιονίων Νήσων: από 0,8% σε 2,5 – και πάλι, βέβαια, χαμηλότερα από το εθνικό τετραγωνισμένο χάσμα.
Την ίδια περίοδο, το χάσμα αυξήθηκε, επίσης, στη Στερεά Ελλάδα και, σε μικρότερο βαθμό, στην Ήπειρο, στη Θεσσαλία, στη Δυτική Ελλάδα και στην Πελοπόννησο. Αντίθετα, το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη, η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη και η Δυτική Μακεδονία είχαν μειωμένο χάσμα φτώχειας».
Θα αναφερθώ και σε ένα αριθμητικό στοιχείο της έρευνας, όπως αναφέρεται στον Πίνακα «διαφορά διαθέσιμου εισοδήματος Περιφέρειας από τον Εθνικό Μέσο Όρο.
Το 2017 η Ήπειρος ήταν στο μείον 6. Το 2022 το πρόσημο ήταν θετικό στο συν 6%. Κάτω από την Ήπειρο ήταν: Βόρειο Αιγαίο -2%, Ανατ. Μακεδονία- Θράκη -4%, Κεντρική Μακεδονία +2%, Δυτική Μακεδονία- 3%, Θεσσαλία 0%, Δυτική Ελλάδα -7% Στερεά Ελλάδα +3, Πελοπόννησος -3%.
Με όσα σας προανέφερα εκείνο που ως γενικό συμπέρασμα και ως απάντηση προκύπτει είναι ότι η κατάσταση στην Ήπειρο είναι σε καλύτερη κατάσταση από άλλες περιφέρειες της χώρας.
Διαπιστώνεται βέβαια ότι συνολικά οι Περιφέρειες κινούνται στη «σκιά» της Αττικής και κατά δεύτερο του Νοτίου Αιγαίου. Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα που πρέπει να βλέπουμε. Πρόκειται για τάση που πρέπει να αντιμετωπιστεί σε επίπεδο Κυβέρνησης και Ευρωπ. Ένωσης.
Χρειάζονται να δοθούν περισσότεροι πόροι για την περιφέρεια της χώρας, να γίνει μεγαλύτερη αποκέντρωση και να στηριχθούν περιοχές που αδειάζουν από κόσμο και παραγωγικές διαδικασίες που αντί να αυξάνονται, μειώνονται και εξαϋλώνονται, όπως συμβαίνει με τον πρωτογενή τομέα.
Δεν υπάρχει κανείς στην Ήπειρο που δεν θέλει να βρεθεί ο τόπος μας σε καλύτερο σημείο. Για αυτό εργαζόμαστε και αναλογικά με τους πόρους και τις αρμοδιότητες έχουμε ξεπεράσει τα όριά μας.
Όσοι θεωρούν ότι η Περιφέρεια, η Αυτοδιοίκηση μπορεί να διαδραματίσει ευρύτερο ρόλο, ας καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις, ιεραρχημένες, ενταγμένες στο θεσμικό πλαίσιο και με χρηματοδοτικά προγράμματα. Μέχρι τώρα ακούμε θεωρίες, ευχολόγια και τίποτε περισσότερο.
Για την οδική ασφάλεια στην Δ.Ε. Περάματος Ιωαννίνων (θέμα που έθεσε η «Λαϊκή Συσπείρωση»)
Η κατασκευή κυκλικών κόμβων δεν είναι «εφεύρεση» της Περιφέρειας Ηπείρου. Είναι συνηθισμένα έργα σε άλλες περιοχές (π.χ. τα γειτονικά Τρίκαλα), ακόμη και σε άλλα κράτη, όπως π.χ. στην Αλβανία. Η κατασκευή τους επιλέγεται ως έργο που παρέχει τη μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια και αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Τροχαίας.
Η χώρα μας, δυστυχώς, είναι πρωταθλήτρια σε τροχαία δυστυχήματα. Το 2024 στην άσφαλτο έχασαν τη ζωή τους 664 συνάνθρωποί μας. Καθημερινά ακούμε για νέες τραγωδίες.
Κανένας δρόμος, όσο σύγχρονος και αν είναι, από μόνος του δεν παρέχει απόλυτη ασφάλεια εάν δεν τηρούνται τα όρια ταχύτητας και δεν εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Το επισημαίνω αυτό ως γενική παρατήρηση,, μην έχοντας ενημέρωση για τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του αυτοκινήτου στον αύλακα στο οποίο αναφέρεται η «Λαϊκή Συσπείρωση».
Στο λεκανοπέδιο κόμβους έχει κατασκευάσει και ο Δήμος Ιωαννιτών. Δύο από αυτούς είναι στη λεωφόρου Γράμμου- Αεροδρομίου. Ο ένας στη «Συνάντηση», τον οποίο επικαλείται η Λαϊκή Συσπείρωση, και ο άλλος στο ύψος του σούπερ μάρκετ «Γαλαξίας».
Όσον αφορά το δρόμο προς Άγιο Νικόλαο Κοπάνων- Πέραμα- Αμφιθέα: Το τμήμα αυτό είναι η αρχή της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων- Τρικάλων, είναι όμως και δρόμος που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Ιωαννιτών, ο οποίος έχει και την αρμοδιότητα και τη δυνατότητα να προβεί σε βελτιωτικές παρεμβάσεις που κρίνει αναγκαίες.
Η βελτίωση του συγκεκριμένου τμήματος είναι στο σχεδιασμό της Περιφέρειας, όμως δεν μπορεί να γίνει τίποτε ακόμη ενόσω δεν έχουμε σαφείς απαντήσεις από την Εγνατία Οδός Α.Ε. για το τι θα γίνει με τον ημικόμβο στην περιοχή Δρίσκου. Πρόκειται για μια εκκρεμότητα που πιστεύω σύντομα να λήξει.
Όσον αφορά το δρόμο από τον κόμβο Κρύας μέχρι τον κόμβο Ελεούσας, στο εργοστάσιο της «ΔΩΔΩΝΗΣ», αυτός δεν είναι ενταγμένος στο Επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Παρ΄ όλα αυτά η Περιφέρεια, όπως κάνει σε πολλές περιπτώσεις, παρεμβαίνει και βελτιώνει τη βατότητα για μεγαλύτερη οδική ασφάλεια. Εξ όσων γνωρίζω στο συγκεκριμένο δρόμο δεν έχουν καταγραφεί τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια σοβαρά τροχαία δυστυχήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις και ειδικά στις δύο γέφυρες- πλακοσκεπείς.