Η ολοκλήρωση της βόρειας εισόδου της πόλης της Ηγουμενίτσας που είναι έργο ζωτικής σημασίας για την οικονομική ζωή της πόλης, ένα έργο εθνικής σημασίας όπως πρόσφατα χαρακτηρίστηκε, αλλά και έργο που μετά την ολοκλήρωση χρονοβόρων γραφειοκρατικών και τεχνικών διαδικασιών (απαλλοτριώσεις, δικαστικές διαμάχες, τροποποιήσεις αρχικής μελέτης, μετακινήσεις δικτύου Δ.Ε.Η κλπ) δεν δύναται να αποπερατωθεί σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του. Σύμφωνα με την ενημέρωσή μας από τις αρμόδιες υπηρεσίες, μοναδική εκκρεμότητα αποτελεί η διαδικασία συμφωνίας των λογαριασμών του έργου και η εξόφληση του αναδόχου από την Περιφέρεια.
Σύμφωνα με την ενημέρωση του κ.Αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο Λογοδοσίας την 16/7/24, ο ανάδοχος υπέβαλε πρόταση για λύση της σύμβασης προς τις αρμόδιες υπηρεσίες την 5/7/2024. Στο εν λόγω Συμβούλιο ο κ.Αντιπεριφερειάρχης μας διαβεβαίωσε ότι υπάρχει η πολιτική βούληση για επίλυση του θέματος. Σε διευκρινιστική ερώτηση της παράταξής μας αν υφίσταντο οικονομικές εκκρεμότητες έναντι του αναδόχου, ποιο είναι το ύψος αυτών και αν υπάρχει πρόνοια, κάποιο σχέδιο για την ολοκλήρωση του έργου σε περίπτωση λύσης της σύμβασης, ο κ.Περιφερειάρχης μας απάντησε ότι << με τρόπο σας είπε ότι τα περισσότερα έχουν λυθεί, εκτός από κάτι που δεν είναι αναγκαίο>>.
Από τις αρμόδιες υπηρεσίες επίσης πληροφορηθήκαμε ότι η διευθύνουσα υπηρεσία δεν εξέδωσε απόφαση εντός των δύο μηνών επί της αίτησης διάλυσης της σύμβασης από τον ανάδοχο λόγω καθυστέρησης πληρωμής εγκεκριμένων λογαριασμών, επομένως όπως προβλέπει ο νόμος 4412/2016 (Άρθρα 161, 162), μετά την 6η Σεπτεμβρίου η σύμβαση έχει περιέλθει σε καθεστώς αυτοδίκαιης διάλυσης. Κατόπιν αυτού, ο ανάδοχος υπέβαλε την τελική επιμέτρηση εργασιών στο τέλος του Σεπτεμβρίου και βάσει των προβλεπόμενων διαδικασιών θα πρέπει σε χρονικό διάστημα 2 μηνών να εγκριθεί και στη συνέχεια να προχωρήσει η παράδοση – παραλαβή του έργου ως έχει, που είναι και θα παραμείνει ημιτελές και δυσλειτουργικό, με ότι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινότητα και την ασφάλεια των πολιτών.
Η οδική ασφάλεια αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα η οποία τίθεται εν αμφιβόλω καθώς:
η οδός δεν θα διαθέτει την τελευταία στρώση ασφαλτοτάπητα, επομένως θα αποκλίνει από τις προδιαγραφές με ό,τι αυτό συνεπάγεται και επιπλέον θα υπάρχουν εξέχοντα φρεάτια αποχέτευσης ομβρίων, τα οποία παρά τη σήμανση εγκυμονούν κινδύνους για την ασφαλή οδήγηση (ιδιαίτερα των δίκυκλων)
δεν θα έχει κατασκευασθεί ένα τμήμα της παράπλευρης οδού
θα παραμείνουν οι υψομετρικές διαφορές στον κόμβο Ντάσιου που ήδη δυσχεραίνουν την κίνηση βαρέος τύπου οχημάτων, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής.
Παράλληλα, προκαλείται ιδιαίτερη αισθητική υποβάθμιση της βασικής εισόδου και της εικόνας της πόλης από τις ημιτελείς εργασίες και από το γεγονός ότι σε τμήματα των νησίδων ασφαλείας δεν έχει ολοκληρωθεί η φύτευση καλλωπιστικών φυτών από τον ανάδοχο σύμφωνα και με την εγκεκριμένη μελέτη.
Επομένως ερωτάται η Περιφερειακή αρχή αν:
- Θα οριστικοποιηθεί η συμφωνία των λογαριασμών μεταξύ του αναδόχου και του κύριου του έργου και αν εκτελεσθεί στο άμεσο επόμενο διάστημα η αποπληρωμή του αναδόχου, ώστε να επιδιωχθεί η ματαίωση της διάλυσης της σύμβασης.
- Υφίσταται οποιοδήποτε εναλλακτικό σχέδιο αποπεράτωσης του έργου σύμφωνα με την τελική μελέτη, όπως π.χ. η επαναδημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών του έργου που φυσικά οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή του.