Η προσυνεδριακή διαδικασία της ΚΕΔΕ, που θα πραγματοποιηθεί στα Ιωάννινα την Πέμπτη 26/9/24, αποτελεί ευκαιρία για την ΠΕΔ Ηπείρου να προτάξει και να αναδείξει τα θέματα της Ηπείρου που βάζουμε σε πρώτη προτεραιότητα διεκδίκησης από κοινού. Η περιφερειακή ανάγνωση του χώρου μας οδηγεί στην διεκδίκηση των μεγάλων έργων που έχει ανάγκη η Ήπειρος και υποχρεούμαστε να τα θέσουμε ως προτεραιότητα στο τραπέζι του διαλόγου. Εκτιμώ και υποστηρίζω ότι πρέπει να θέσουμε συγκεκριμένες και μετρημένες προτεραιότητες που θα παλέψει η παρούσα διοίκηση της ΠΕΔ Ηπείρου στην θητεία της, ειδάλλως δεν θα ακουστούμε και στο τέλος ο απολογισμός θα είναι προβληματικός. Έχουμε άλλωστε πολλά παραδείγματα υποσχέσεων στα χρόνια που πέρασαν και έμειναν στα λόγια, εξαγγελίες που ξεχάστηκαν στην πορεία.
Κατά την χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΕΔ εισηγήθηκα και υποστήριξα οκτώ βασικές προτεραιότητες έργων υποδομής που συζητούνται επί χρόνια, έχουν απασχολήσει τον δημόσιο διάλογο σε θεσμικό και κοινωνικό επίπεδο (Αποφ. ΠΕΔ, Δήμων, Περιφέρειας, Επιμελητηρίων) και επανέρχονται διαρκώς στην επικαιρότητα χωρίς η κεντρική διοίκηση -το κράτος να έχει ανταποκριθεί στο ελάχιστο των αιτημάτων. Κάποτε πρέπει να σταματήσουμε να παίρνουμε ότι μας δίνουν και να διεκδικήσουμε για την Ήπειρο αυτά που δικαιούμαστε.
Διεκδικούμε:
- Την ωρίμανση των μελετών σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου με το δίκτυο σταθερής τροχιάς της χώρας. Και συγκεκριμένα την μελετητική ωρίμανση της γραμμής “ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ – ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ” που ατυχώς η κυβέρνηση αδιαφόρησε για την χρηματοδότηση του 50 % του έργου, το οποίο η ίδια είχε φροντίσει να ενταχθεί στο πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF), με προυπολογισμό 15 εκατομμύρια αρχικά, εκ των οποίων 7,5 εκ. ήταν εξασφαλισμένα. Το έργο της Δυτικής σιδηροδρομικής Εγνατίας αποτελεί προτεραιότητα των ευρωπαϊκών και ευρασιατικών συνδέσεων και προοπτικά ολοκληρώνει την σιδηροδρομική Εγνατία στο σύνολό της, από το λιμάνι Ηγουμενίτσας μέχρι τους Κήπους. Ένα έργο που θα απογειώσει την περιοχή μας και είναι για εμάς ταυτοτικό καθώς θα αναδείξει την Ήπειρο σε μία από τις ιδιαίτερες περιφέρειες της Ευρώπης λόγω του φυσικού περιβάλλοντος, των σπάνιων οικοσυστημάτων, του πλούσιου υδάτινου στοιχείου, των ποταμών, των παραθαλάσσιων και παραλίμνιων περιοχών, της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αλλά και των προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας από την πρωτογενή παραγωγή μας.
- Ένα γενναίο Πρόγραμμα Ανασυγκρότησης του ορεινού χώρου και αναγέννησης της υπαίθρου με άξονες και κατευθυντήριες γραμμές για την αγροτική παραγωγή, την κτηνοτροφία, την μεταποίηση, τον αγροτουρισμό και τον τουρισμό 4ρων εποχών.
- Η υποστήριξη της επιχειρηματικής δράσης προς όφελος των τοπικών κοινωνιών στους δήμους και την περιφέρεια. Για να προχωρήσουμε χρειαζόμαστε καινούργια εργαλεία και πρέπει να τα αναζητήσουμε ή να παραδειγματιστούμε από αλλού (συνεργασίες με τα Επιμελητήρια & την επιχειρηματική κοινότητα, το Πανεπιστήμιο, την αιρετή Περιφέρεια).
- Πόρους για την ποιότητα ζωής των δημοτών μας, την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών ευάλωτων κοινωνικών ομάδων σε θέματα στέγης και τροφής και χρηματοδοτική στήριξη των δήμων για τις δομές εκπαίδευσης, κ.α. Ειδικές πολιτικές για την κοινωνική συνοχή στην ύπαιθρο.
- Ολοκλήρωση των ενδοπεριφερειακών και διαπεριφερειακών υποδομών με προτεραιότητα:
5.1. Την οδική σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό στον Α/Κ Φιλιππιάδας
5.2. Την αναβάθμιση της παραλιακής οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας
5.3. Την παράκαμψη Ηγουμενίτσας και σύνδεση με το Τελωνείο Μαυροματίου
5.4. Την επαναφορά του αιτήματος για 4-ιχνο αυτοκινητόδρομο ΓΙΑΝΝΕΝΑ – ΚΑΚΑΒΙΑ (η πάγια θέση της ΠΕΔ), ενόσω θα εξελίσσεται η κατασκευή του έργου που ήδη χρηματοδοτήθηκε ως τρίιχνος α/δ με προαίρεση κάποιων τμημάτων.
5.5. Την χρηματοδότηση έργων βελτίωσης των εθνικών και επαρχιακών οδών στα όρια της περιφέρειας Ηπείρου που μας συνδέουν με την Δυτική Μακεδονία, την Θεσσαλία και την Ευρυτανία, όπως η ολοκλήρωση του δόμου Άρτα –Ευρυτανία και η βελτίωση του δρόμου Άρτα- Καρδίτσα και Άρτα- Τρίκαλα. - Μέτρα για το ενεργειακό κόστος: Η διασύνδεση με φυσικό αέριο αργεί και ούτως ή άλλως πρόκειται για μεταβατικό καύσιμο που θα το διαδεχθεί το υδρογόνο ή ό,τι άλλο υποδείξει μελλοντικά η επιστημονική κοινότητα. Χρειαζόμαστε τώρα ειδικά μέτρα ελάφρυνσης και επιδότησης του ενεργειακού κόστους. Η επιδότηση εγκατάστασης αντλιών θερμότητας είναι θετικό μέτρο αλλά δεν λύνει το πρόβλημα (δεν μπορούν όλοι). Πρέπει να συμπληρωθεί και να συνδυαστεί με ενίσχυση του προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών στην κατεύθυνση της υψηλότερης επιδότησης και κάλυψης τους κόστους, για την πρώτη κατοικία τουλάχιστον και με κριτήρια που συνδέονται με τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες κάθε περιοχής.
- Την χρηματοδότηση έργων εκσυγχρονισμού αντλιοστασίων και δικτύων ύδρευσης & αποχέτευσης των δήμων και των αναγκαίων φιλοπεριβαλλοντικών έργων που θα αξιοποιούν το φυσικό περιβάλλον, τα ποτάμια και λιμναία οικοσυστήματα, καθώς και την ευρεία θαλάσσια ακτογραμμή της Ηπείρου. Σε αντιδιαστολή με αυτό που συμβαίνει σήμερα με την αλόγιστη εγκατάσταση βιομηχανικών αιολικών, φωτοβολταϊκών σταθμών και υδροηλεκτρικών οπουδήποτε υπάρχει υγρό στοιχείο (ποτάμια & τεχνικές λίμνες).
- Υποστήριξη των ΦΟΔΣΑ για την ορθολογική και δίκαιη εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμάτων).