Επειδή με το συγκεκριμένο άρθρο και λαμβανομένης υπόψη της προβλεπόμενης με το υπό διαβούλευση σχέδιο κατάργησης των ρυθμίσεων του ν. 1069/1980, προτείνεται η πρόσθεση παρ. 6 στο άρθρο 11, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
«Οι διατάξεις του παρόντος δεν θίγουν συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, οι οποίες βρίσκονται σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Διαδικασίες πρόσληψης Γενικών Διευθυντών Δ.Ε.Υ.Α., για τις οποίες, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος είχε εκδοθεί έγκριση της Π.Υ.Σ. 33/2006, εξετάζονται κανονικά, σύμφωνα με τις προβλέψεις του παρόντος.».
Η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης δικαιολογείται, καθώς με το άρθρο 11 του προτεινόμενου σχεδίου επιτρέπεται να εξαχθεί το συμπέρασμα, ότι άμα την έναρξη ισχύος του όλες οι Δ.Ε.Υ.Α. πρέπει να προβούν σε εκ νέου εκκίνηση διαδικασιών πλήρωσης θέσης Γενικού Διευθυντή, γεγονός, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε πρακτικά και σοβαρά προβλήματα λειτουργίας τους. Επίσης, σημειώνεται, ότι και στο παρελθόν, όταν με το άρθρο 348 του ν. 4512/2018 ( 5/17.01.2018) τροποποιήθηκε η παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 1069/1980 και προβλέφθηκαν ελάχιστα τυπικά προσόντα για τη θέση του Γεν. Διευθυντή (κάτοχος πτυχίου ανώτατης σχολής, προϋπηρεσία) ο νομοθέτης αντιλαμβανόμενος τον κίνδυνο να προκληθούν σοβαρά λειτουργικά προβλήματα προχώρησε λίγο καιρό μετά στην εκ νέου τροποποίηση του άρθρου 6 με το άρθρο 100 του ν. 4640/2019, η οποία προέβλεπε τα ίδια με την προτεινόμενη από εμάς ως άνω ρύθμιση.
ΑΡΘΡΟ 12
Στην προτεινόμενη ρύθμιση και ειδικότερα στην περ. ιε΄ αυτής προβλέπεται, πως στις αρμοδιότητες του Γενικού Διευθυντή περιλαμβάνεται και ο έλεγχος και διασφάλιση, πως η αρμόδια οικονομική υπηρεσία της Δ.Ε.Υ.Α. προβαίνει στην εμπρόθεσμη και πλήρη αποπληρωμή των οφειλών της Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση συνδυάζεται και με το άρθρο 25 του προτεινόμενου σχεδίου, στην παρ. 2 του οποίου προβλέπεται, πως: «Αν για τρία (3) συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο από δέκα τοις εκατό (10%), αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, ο Γενικός Διευθυντής της οφειλέτιδος Δ.Ε.Υ.Α. παύεται αυτοδικαίως από την άσκηση των καθηκόντων του. Ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ενημερώνει τον κατά τόπον αρμόδιο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ή την παράλειψη τήρησης της ρύθμισης και ακολούθως εκδίδεται πράξη του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με την οποία διαπιστώνεται η παύση του Γενικού Διευθυντή» ενώ τέλος, κατ’ άρθρο 10 του ιδίου σχεδίου «1. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. διοικεί την επιχείρηση, διαχειρίζεται την περιουσία και τους πόρους αυτής και αποφασίζει για το σύνολο των θεμάτων και των υποθέσεων της επιχείρησης, εκτός αν ορίζεται ειδικότερα στον παρόντα. 2. Το Δ.Σ. έχει ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) […]. β) […] γ) εγκρίνει τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης και ελέγχει τον βαθμό επίτευξης των στόχων του στρατηγικού προγράμματος. δ) […]. ε) […]. στ) […]. ζ) εγκρίνει την τιμολογιακή πολιτική σύμφωνα με τον παρόντα, […] ιβ) αποφασίζει για τη σύναψη πάσης φύσεως δανείων της επιχείρησης […], […], ιζ) αποφασίζει για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών των οφειλετών της, σύμφωνα με το άρθρο 26, […]».
Από τις ανωτέρω ρυθμίσεις και μολονότι κυρίαρχο όργανο διοίκησης της επιχείρησης είναι το Δ.Σ. αυτής επιλέγεται, σε περίπτωση μη τήρησης ρύθμισης οφειλής προς παρόχους ενέργειας, ως κύρωση, η παύση του Γεν. Διευθυντή αυτής. Η συγκεκριμένη ρύθμιση μεταθέτει το βάρος ευθύνης σε όργανο, το οποίο δεν διαθέτει αποφασιστική αρμοδιότητα (εκτός από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 12) και προβλέπει την παύση με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος κατά τις ρυθμίσεις του ν. 3852/2010 (άρθρα 214 επ.) διαθέτει δυνατότητα επιβολής πειθαρχικών κυρώσεων μόνον επί αιρετών προσώπων (άρθρα 233 επ) και έπειτα από την τήρηση συγκεκριμένης διαδικασίας ή συνδρομή ιδιαίτερων προϋποθέσεων (βλ. άρθρο 236). Δεν προβλέπεται, όμως, δυνατότητα επιβολής εκ μέρους του Συντονιστή κύρωσης σε βάρος υπαλλήλου των νομικών προσώπων, που υπάγονται στο πεδίο του ασκούμενου από τον ίδιο ελέγχου. Πλέον, επομένως, προβλημάτων αντίθεσης της προβλεπόμενης στο άρθρο 25 παρ. 2 κύρωσης με την αρχή της αναλογικότητας, μπορεί και να προκύψουν ζητήματα αρμοδιότητας του Συντονιστή επέμβασης σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, η οποία έχει συναφθεί μεταξύ διαφορετικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. και Γεν. Διευθυντής).
Προτείνεται να διαγραφεί η παρ. 2 του άρθρου 25.
ΑΡΘΡΟ 13
Επειδή με το συγκεκριμένο άρθρο προβλέπεται η ρύθμιση ζητημάτων προσωπικού και λαμβανομένων υπόψη των διαχρονικών προβλημάτων, που έχουν ανακύψει, προτείνονται τα ακόλουθα:
Α) Στην παρ. 4 του προτεινόμενου σχεδίου αναφέρεται, πως «Ως προς τις αποδοχές του προσωπικού, που υπηρετεί στις Δ.Ε.Υ.Α., εφαρμόζονται τα άρθρα 7 έως 34 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176)».
Επειδή ως προς το μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α έχει ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός δικαστικών αποφάσεων όλων των βαθμίδων της Ελληνικής Δικαιοσύνης (ενδεικτικά: Πρακτικά Συν. Ολομέλειας Ελ.Συν. της 17.09.2014, ΑΠ 113/2017, ΟλΑΠ 5/2022) αλλά και εξαιτίας της ασαφοούς διατύπωσης του άρθρου 31 παρ. 1α και 3 του ν. 4024/2011, της μεταγενέστερης τροποποίησης του άρθρου 31 με την τροποποίηση της παρ. 4 σε αυτό και της απουσίας ερμηνευτικών οδηγιών για την εφαρμογή της τροποποιημένης παρ. 4 του άρθρου 31 ν. 4024/2011 μπορούν να προκύψουν ζητήματα ως προς τον υπολογισμό της «προσωπικής διαφοράς». Επίσης, λόγω δικαστικών αποφάσεων, που έχουν, έως σήμερα, εκδοθεί και έχουν καταστεί αμετάκλητες παρατηρείται διαφοροποίηση ως προς το ύψος των αποδοχών των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α..
Για αυτόν τον λόγο και σε αντιστοιχία με την περιεχόμενο στο άρθρο 66 παρ. 5 του ίδιου σχεδίου προτείνεται η ρύθμιση να τροποποιηθεί ως εξής:
«Ως προς τις αποδοχές του προσωπικού, που υπηρετεί στις Δ.Ε.Υ.Α., εφαρμόζονται οι παρ. 7 έως 34 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Οι καταβαλλόμενες κατά την ημερομηνία ισχύος του παρόντος, πάσης φύσεως, επιπλέον μισθολογικές διαφορές και επιδόματα διατηρούνται ως προσωπική διαφορά λογιζόμενες ως νόμιμες για κάθε συνέπεια. Δεν αναζητούνται ως αχρεωστήτως και τυχόν καταλογισμοί αίρονται».
Β) Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του ν. 1069/1980 (άρθρο 7 παρ. 7) έχουν υπάρξει αρκετές αποσπάσεις για λόγους υγείας ή συνυπηρέτησης εργαζομένων από Δ.Ε.Υ.Α. σε άλλες Δ.Ε.Υ.Α., οι οποίες (αποσπάσεις) διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επειδή σε αυτές τις περιπτώσεις παραμένει, πρακτικά, κενή η οργανική θέση του εργαζομένου στην Δ.Ε.Υ.Α. προέλευσης ενώ από την άλλη ο εργαζόμενος ικανοποιεί ανάγκες τις Δ.Ε.Υ.Α. υποδοχής, προτείνεται η πρόβλεψη μεταβατικής διάταξης, με την οποία να δίδεται η δυνατότητα διατήρησης του εργαζομένου στον τόπο πραγματικής παροχής εργασίας και από την άλλη η δυνατότητα στην Δ.Ε.Υ.Α. προέλευσης να καλύψει την κενή θέση, ώστε να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της. Σημειώνεται, πως λαμβανομένου υπόψη του αυτοχρηματοδοτούμενου χαρακτήρα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, ως προς τη μισθοδοσία του προσωπικού τους, ο οποίος (χαρακτήρας) διατηρείται και με το παρόν σχέδιο, δεν προκαλείται, από την προτεινόμενη ρύθμιση, πρόσθετη δαπάνη, καθώς η δαπάνη μισθοδοσίας των εργαζομένων, που θα μεταταχθούν ήδη καταβάλλεται από τον φορέα υποδοχής, ενώ η δαπάνη μισθοδοσίας των εργαζομένων, που θα προσληφθούν έχει ήδη δεσμευθεί στον φορέα προέλευσης.
Να προστεθεί η ρύθμιση:
«Κατά παρέκκλιση του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133) υπάλληλοι Δ.Ε.Υ.Α. των άρθρων 3 και 4, επιτυχόντες της προκήρυξης 3Κ/2018, στις οποίες ανήκουν οργανικά με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και οι οποίοι υπηρετούν με απόσπαση για λόγους υγείας, ή λόγω συνυπηρέτησης σε άλλες Δ.Ε.Υ.Α., δύνανται, με αίτησή τους, που υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος, να μεταταγούν στις Δ.Ε.Υ.Α. που υπηρετούν. Η μετάταξη γίνεται σε κενή οργανική θέση αντίστοιχης κατηγορίας και ειδικότητας του φορέα υποδοχής, ή σε περίπτωση μη ύπαρξης κενής οργανικής θέσης με σύσταση προσωποπαγούς θέσης. Για την αποδοχή της αίτησης μετάταξης απαιτείται απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. υποδοχής, στην οποία αναφέρεται η ύπαρξη αναγκών, που δικαιολογούν την αποδοχή της μετάταξης, καθώς και η ύπαρξη διαθεσίμων για την κάλυψη των μισθολογικών και κοινωνικοασφαλιστικών υποχρεώσεων, που επάγεται η θέση εργασίας.»
Γ) Σε αρκετές Δ.Ε.Υ.Α. λόγω έλλειψης προσωπικού και προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες τους (λαμβανομένης υπόψη και της εικοσιτετράωρης λειτουργίας αυτών) θέτουν το τεχνικό προσωπικό αυτών σε κατάσταση απλής ετοιμότητας εργασίας (επιφυλακή), λόγω της οποίας υποχρεούται για χρόνο, εκτός του νόμιμου ωραρίου απασχόλησής του, να είναι διαθέσιμο σε πρώτη ζήτηση ενώ από την άλλη στις διατάξεις του ν. 4354/2015 δεν έχει προβλεφθεί η καταβολή αμοιβής για τέτοιες περιπτώσεις. Για αυτόν τον λόγο προτείνεται, όπως είχε προβλεφθεί και στο προηγούμενο σχέδιο, που είχε υποβληθεί από το ΥΠΕΝ προς την ΚΕΔΕ, να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση:
«Στο προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α., που καλείται να είναι σε ετοιμότητα, καταβάλλεται αμοιβή ίση με το ήμισυ της προβλεπόμενης στο άρθρο 20 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) για την παροχή υπερωριακής εργασίας αποζημίωση.»
Δ) Να προστεθεί νέο τρίτο εδάφιο στην περ. θ΄ παρ. 7 του άρθρου 53 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) (αφορά τον πόρο για τους επιβλέποντες μηχανικούς των ΔΕΥΑ) και να διαμορφωθεί η περ. θ΄ ως ακολούθως:
«θ. Στις τιμές του προϋπολογισμού και του τιμολογίου, τόσο της υπηρεσίας όσο και της προσφοράς, περιλαμβάνεται κάθε σχετική δαπάνη, καθώς και τα γενικά έξοδα και όφελος της εργοληπτικής επιχείρησης. Αν γίνεται ρητή μνεία στα έγγραφα της σύμβασης μπορεί να προστίθεται στην εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ποσοστό γενικών εξόδων και οφέλους, που ορίζεται σε δεκαοκτώ τοις εκατό (18%), ανεξαρτήτως πηγής χρηματοδότησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η υπό αριθμό 8371/27.7.2016 συμφωνία μεταξύ εργοληπτικών ενώσεων και της ΠΟ-ΕΜΔΥΔΑΣ, όπως ισχύει ή τυχόν μελλοντικές συμφωνίες και ποσοστό δυόμισι τοις χιλίοις (2,5‰) υπέρ των Μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) της Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ. τακτικών υπαλλήλων (μόνιμων ή αορίστου χρόνου) που απασχολούνται στο δημόσιο, ν.π.δ.δ. και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ακαι β
βαθμού, που βαρύνει κάθε λογαριασμό πληρωμής έργου. Στους δικαιούχους των πόρων του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνονται και οι Μηχανικοί Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, που απασχολούνται στις Δ.Ε.Υ.Α., αναφορικά με δημόσιες συμβάσεις, που εκτελούνται από τις Δ.Ε.Υ.Α.. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, συλλογής και απόδοσης του ποσοστού, ο φορέας διακίνησης και απόδοσης στους δικαιούχους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.».
Τονίζεται, ότι ο συγκεκριμένος πόρος ήδη παρακρατείται σε μελέτες και έργα, που εκτελούνται με ευθύνη των Δ.Ε.Υ.Α. αλλά δεν αποδίδεται στους κατά ίση μεταχείριση δικαιούχους μηχανικούς (Τ.Ε. ή Π.Ε.) εργαζομένους των Δ.Ε.Υ.Α παρά το γεγονός, ότι αφενός ο συγκεκριμένος πόρος προβλέπεται στον προϋπολογισμό εκάστου έργου, παραμένει στους εργολήπτες αλλά αποδίδεται υπέρ μηχανικών (ΠΕ και ΤΕ), που δεν απασχολούνται σε Δ.Ε.Υ.Α.. Πρόκειται για μια ρύθμιση, με την οποία επιδιώκεται η ισότιμη μεταχείριση της συγκεκριμένης κατηγορίας μισθωτών των Δ.Ε.Υ.Α. δίχως να επιβαρύνει οικονομικά, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, ο συγκεκριμένος πόρος προβλέπεται μεν στα έργα και μελέτες των Δ.Ε.Υ.Α., αποδίδεται από τους αναδόχους και δεν αποδίδεται.
E) Λαμβανομένης υπόψη της ιδιαίτερης φύσης των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, της έντασης εργασίας, που απαιτείται για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων τους καθώς και των συνθηκών απασχόλησης του προσωπικού προτείνεται η πρόσθεση ρύθμισης, με την οποία να αντιμετωπίζεται η μισθολογική μεταχείριση του προσωπικού, το οποίο έχει προσληφθεί μετά την 01.01.2013. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχες ρυθμίσεις έχουν συμβεί με τα άρθρα 14 του ν. 4350/2015, 45 του ν. 4569/2018, 64 του ν. 5042/2023 και 91 του ν. 5043/2023.
Προτείνεται να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση :
«Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των Δ.Ε.Υ.Α., το οποίο έχει προσληφθεί σε Δ.Ε.Υ.Α. μετά την 01.01.2013, προωθείται, ανάλογα με την εκπαιδευτική κατηγορία εκάστου εργαζομένου κατά τρία (3) μισθολογικά κλιμάκια.»
Ζ) Με τις ρυθμίσεις του άρθρου 13 του ν. 4483/2017 προωθήθηκε από το νομοθέτη η τακτοποίηση εργασιακών σχέσεων, οι οποίες από νομοτεχνική αβλεψία είχαν μείνει αρρύθμιστες από το άρθρο 109 του ν. 3852/2010. Προκειμένου να ενισχυθεί η τότε νομοθετική πρωτοβουλία και να ενισχυθεί η θέση της συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων των Δ.Ε.Υ.Α. – και σε περίπτωση συγχώνευσης – προτείνεται να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση:
«Αποφάσεις Δ.Σ. των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α., που εκδόθηκαν δυνάμει του άρθρου 13 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107), διατηρούν την ισχύ τους και θεωρούνται νόμιμες ως προς όλες τις έννομες συνέπειες.»
H) Όπως είχε προβλεφθεί και στο προηγούμενο σχέδιο, που είχε υποβληθεί από το ΥΠΕΝ προς την ΚΕΔΕ, προτείνεται να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση:
«Στο προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α. καταβάλλεται Κίνητρο Επίτευξης Στόχων (Κ.Ε.Σ.). Το Κ.Ε.Σ. υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης του υπαλλήλου, δεν συμψηφίζεται με τυχόν προσωπική διαφορά, δεν μπορεί να υπερβαίνει, ανά έτος, το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης του υπαλλήλου».
ΑΡΘΡΟ 14
Επειδή με τη συγκεκριμένη διάταξη προβλέπεται η ρύθμιση ζητημάτων, που αφορούν στη μεταφορά προσωπικού σε περίπτωση συγχώνευσης Δ.Ε.Υ.Α. (άρθρο 5), κρίσιμο είναι να προβλεφθούν και τα ακόλουθα:
Α) Να προστεθεί παρ. 9, στην οποία να ορίζεται, πως;
«Για το προσωπικό, που απασχολείται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και μεταφέρεται αυτοδικαίως εξακολουθούν να διατηρούνται, ως προσωπική διαφορά, οι πάσης φύσεως επιπλέον μισθολογικές διαφορές και επιδόματα, που λάμβαναν κατά τον χρόνο της μεταφοράς. Ο χρόνος προϋπηρεσίας τους αναγνωρίζεται για όλες τις υπηρεσιακές και μισθολογικές και υπηρεσιακές συνέπειες.»
Β) Να προστεθεί παρ. 10, στην οποία να ορίζεται, πως:
«Ως τόπος παροχής εργασίας του προσωπικού, που μεταφέρεται, προσδιορίζεται ο τόπος, στον οποίο αυτό παρείχε την εργασία του πριν την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης στο άρθρο 5 συγχώνευσης.»
Επισημαίνεται, πως σε περίπτωση συγχώνευσης Δ.Ε.Υ.Α. συντρέχει διαδοχή εργοδότη (π.δ. 178/2002) και δε μπορεί, εξαιτίας της συγχώνευσης, να χειροτερεύσουν οι όροι απασχόλησης του «μεταβιβαζόμενου» εργαζόμενου. Για αυτόν τον λόγο και προκειμένου να προκύψουν πρακτικά ή ερμηνευτικά ζητήματα προτείνονται οι ανωτέρω ρυθμίσεις, με τις οποίες κατοχυρώνεται η μισθολογική και εργασιακή σχέση.
Γ) Επειδή σε περίπτωση διαδοχής εργοδότη μεταβιβάζονται οι ενεργείς κατά τον χρόνο της μεταβίβασης εργασιακές σχέσεις και προκειμένου να μην προκύψει βλαπτική μεταβολή των όρων απασχόλησης εξαιτίας της συγχώνευσης, προτείνεται, όπως είχε τεθεί και στο κατατεθέν προς την ΚΕΔΕ προηγούμενο σχέδιο, να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση:
«Εργαζόμενοι, οι οποίοι υπηρετούν σε Δ.Ε.Υ.Α. και κατά τον χρόνο της συγχώνευσης κατέχουν θέση ευθύνης, εφόσον μετά τη συγχώνευση δε διατηρήσουν την ίδια θέση ευθύνης, διατηρείται υπέρ τους, ως προσαύξηση αποδοχών, το καταβαλλόμενο κατά τη στιγμή εκείνη επίδομα θέσης ευθύνης.».
ΑΡΘΡΟ 27
Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπεται η διαδικασία λύσης μιας Δ.Ε.Υ.Α.. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχη ρύθμιση δεν περιλαμβανόταν στον ν. 1069/1980 αλλά στον ν. 3852/2010 (άρθρο 109). Αφ’ ης στιγμής, όμως, επιλέγεται να ρυθμιστεί και αυτό το ζήτημα με το προτεινόμενο σχέδιο και προκειμένου να μην ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα, προτείνεται η αναρίθμηση των παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου και η πρόσθεση παρ. 2, στην οποία να προβλέπεται, ότι:
«Σε περίπτωση λύσης Δ.Ε.Υ.Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου και ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως τρόπου πρόσληψης, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα με την ίδια σχέση εργασίας, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που μεταφέρεται στο νέο φορέα, κατατάσσεται σε προσωποπαγείς θέσεις, αντίστοιχες των τυπικών προσόντων του με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λαμβανομένης υπό της προϋπηρεσίας του για τη μισθολογική και βαθμολογική του κατάταξη.»
Επισημαίνεται, ότι αντίστοιχη ρύθμιση έχει προβλεφθεί στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 5106/2024.
ΑΡΘΡΟ 46
Με το συγκεκριμένο άρθρο ρυθμίζονται τα σχετικά με τη μεταφορά προσωπικού από Δ.Ε.Υ.Α. στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε.και στην ΕΥΑΘ Α.Ε..
Εκτιμούμε ότι μπορεί να προκύψει ερμηνευτικό πρόβλημα λόγω της διατύπωσης του τελευταίου εδαφίου της παρ. 7, σύμφωνα με το οποίο «Το προσωπικό ιδιωτικού δικαίου, που μεταφέρεται από τις Δ.Ε.Υ.Α., υπάγεται στον Κανονισμό Εργασίας της οικείας Δ.Ε.Υ.Α., σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 16 του παρόντος και την εργατική νομοθεσία».
Τούτο, διότι, η προβλεπόμενη στο άρθρο 40 επέκταση της γεωγραφικής αρμοδιότητας της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ Α.Ε. έχει ως άμεση συνέπεια την πλήρη απορρόφηση των υφιστάμενων στις συγκεκριμένες περιοχές Δ.Ε.Υ.Α. με παράλληλη κατάργηση αυτών και την εκ του λόγου αυτού μεταφορά του προσωπικού τους, όπως ειδικότερα προβλέπεται στο άρθρο 46, στην ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ Α.Ε.. Σε αυτήν την περίπτωση εκ του νόμου το προσωπικό, που μεταφέρεται, (εν προκειμένω ΙΔΑΧ) απασχολείται πλέον ως προσωπικό των παραπάνω επιχειρήσεων με συνέπεια να εντάσσεται και στον Κανονισμό Εργασίας, που ισχύει και για το προσωπικό της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ Α.Ε.. Κατά τούτο και προκειμένου να μην προκύψουν ερμηνευτικά προβλήματα και να ρυθμιστούν τα ζητήματα μισθολογικής μεταχείρισης του προς μεταφορά προσωπικού προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 7 του άρθρου 47 ως ακολούθως:
«Το προσωπικό, το οποίο μεταφέρεται από τις Δ.Ε.Υ.Α. προς την ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και την ΕΥΑΘ Α.Ε. απασχολείται ως τακτικό προσωπικό αυτών. Για τη μισθολογική και εν γένει κατάταξη του προσωπικού, που μεταφέρεται, καθώς και για κάθε άλλη νόμιμη συνέπεια προσμετράται το σύνολο της αναγνωρισθεί προϋπηρεσίας στην Δ.Ε.Υ.Α. προέλευσης. Τυχόν διαφορές στις αποδοχές του προσωπικού των Δ.Ε.Υ.Α., που μεταφέρεται κατά τις προβλέψεις του παρόντος, θεωρούνται νόμιμες ως προς όλες τις συνέπειες. Καταβαλλόμενα έως την εφαρμογή του παρόντος επιδόματα θέσης ευθύνης διατηρούνται, μετά τη μεταφορά, ως προσαύξηση αποδοχών».
ΑΡΘΡΟ 67
Στην περ. 2 προβλέπεται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών, στην οποία θα καθορίζεται η δομή και το ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού Εργασίας των Δ.Ε.Υ.Α..
Η συγκεκριμένη εξουσιοδοτική διάταξη είναι αντίθετη με τα άρθρα 12 παρ. 4 του ν. 1767/1988 και 2 παρ. 6 του ν. 1876/1990, καθώς ο Κανονισμός Εργασίας βασίζεται σε συλλογική συμφωνία και δεν προκύπτει με νομοθετική παρέμβαση.
Κατά τούτο προτείνεται η διαγραφή της παραπάνω ρύθμισης.
ΑΡΘΡΑ 68 & 69
Έχοντας υπόψη, πως με το προτεινόμενο σχέδιο δε ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία δημοτικών επιχειρήσεων αμιγώς τηλεθέρμανσης (Δημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης Πτολεμαΐδας, Δημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης Ευρύτερης Περιοχής Αμυνταίου) ή μικτής μορφής (Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Κοζάνης), οι οποίες έχουν συσταθεί και λειτουργούν με το ν. 1069/1980, προτείνεται να προστεθεί στο άρθρο 68 παρ. 5, στην οποία να ορίζεται, ότι:
«Ο παρών νόμος, με εξαίρεση το άρθρο 13 αυτού, δεν εφαρμόζεται ως προς τις ενεργείς κατά τον χρόνο δημοσίευσής του δημοτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών τηλεθέρμανσης, οι οποίες ιδρύθηκαν δυνάμει του ν. 1069/1980 (Α΄ 191),ο οποίος συνεχίζει να ισχύει ως προς αυτές.» και πρόσθεση τελευταίου εδαφίου στο άρθρο 69 ως εξής «.Ο ν. 1069/1980 «Περί κινήτρων δια την ίδρυσιν Επιχειρήσεων Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως» (Α’ 191) καταργείται από την έναρξη ισχύος του παρόντος με την επιφύλαξη των προβλεπομένων στο άρθρο 65 παρ. 5 του παρόντος.». Επισημαίνεται, ότι στην πρόταση για πρόσθεση παρ. 5 στο άρθρο 68 αναφέρεται η επιφύλαξη εφαρμογής του άρθρου 13 του προτεινόμενου σχεδίου, καθώς με το συγκεκριμένο άρθρο ρυθμίζονται ζητήματα προσωπικού, που αφορούν και στις Δημοτικές επιχειρήσεις Τηλεθέρμανσης, καθώς οι εργαζόμενοί τους τελούν στις αυτές συνθήκες με τους συναδέλφους τους στις Δ.Ε.Υ.Α..