Στη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» για την αναστολή λειτουργίας του Κ.Τ.Ε.Ο. της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων. Στην απάντησή του ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, υπογράμμισε ότι η αναστολή λειτουργίας του ήρθε ως επακόλουθο των συνταξιοδοτήσεων και των ελάχιστων (δύο τον αριθμό) υπαλλήλων που είχαν μείνει σε υπηρεσία. Τόνισε ότι σήμερα οι πολίτες εξυπηρετούνται από τα πέντε Ιδιωτικά ΚΤΕΟ που λειτουργούν στο νομό Ιωαννίνων, σημειώνοντας ότι το τελευταίο διάστημα ο αριθμός των οχημάτων που ελέγχονταν στο Δημόσιο ΚΤΕΟ, ήταν πολύ μικρός, ήτοι περίπου 15 με 20 οχήματα ημερησίως. Πρόσθεσε δε ότι η ίδια τάση είναι και πανελλαδικά και από τα 50 περίπου δημόσια ΚΤΕΟ που λειτουργούσαν στο παρελθόν σήμερα ο αριθμός τους είναι μονοψήφιος.
Αναλυτικά στην απάντησή του ο Περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
Υπάρχουν δύο ζητήματα που πρέπει να εξετάσουμε: Το πρώτο έχει να κάνει με το αν το ΚΤΕΟ Ιωαννίνων, με τα σημερινά δεδομένα θα μπορούσε να παραμείνει λειτουργικό. Το δεύτερο και σημαντικότερο, γιατί αυτό είναι που αφορά τους πολίτες, είναι αν με τη διακοπή της λειτουργίας του μπορεί να εξυπηρετούνται σε απόλυτο βαθμό.
Και στα δύο ζητήματα η απάντηση έρχεται από πραγματικά δεδομένα. Στα Γιάννενα σήμερα δραστηριοποιούνται πέντε ιδιωτικά ΚΤΕΟ τα οποία υπερκαλύπτουν τον αριθμό ελέγχων που πρέπει να πραγματοποιούνται σε Ι.Χ., φορτηγά, λεωφορεία και σε δίκυκλα, για τα οποία μάλιστα δεν είχε δοθεί γραμμή στο δημόσιο ΚΤΕΟ.
Η στροφή προς τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ δεν είναι φαινόμενο των Ιωαννίνων ή της Ηπείρου, αλλά πανελλαδικό. Επιβεβαιώνει δε τον κανόνα ότι σε συνθήκες ανταγωνισμού το Δημόσιο υστερεί για πολλούς και διαφόρους λόγους έναντι του ιδιωτικού τομέα. Θέλω δε να σας γνωρίσω ότι από τα 50 και πλέον δημόσια ΚΤΕΟ που πανελλαδικά λειτουργούσαν αρχικά, σήμερα ο αριθμός τους – όπως έχω πληροφορηθεί- είναι μονοψήφιος και μάλιστα η Ήπειρος ήταν η μοναδική ίσως Περιφέρεια που μέχρι τέλος του 2022 διατηρούσε εν λειτουργία δύο ΚΤΕΟ.
Το δεύτερο ζήτημα είναι αν μπορούσε να συνεχίσει τη λειτουργία το ΚΤΕΟ Ιωαννίνων. Κι εδώ η απάντηση είναι όχι. Οι λόγοι είναι αντικειμενικοί. Στο τέλος του 2022 συνταξιοδοτήθηκε ο Προϊστάμενος του Τμήματος και έμειναν εν ενεργεία δύο πιστοποιημένοι υπάλληλοι, εκ των οποίων ο ένας συνταξιοδοτείται εντός του τρέχοντος έτους. Όπως αντιλαμβάνεστε με δύο υπαλλήλους δεν μπορεί να λειτουργήσει μια τέτοια υπηρεσία και ασφαλώς λύση δεν ήταν η βοήθεια από σπουδαστές ΙΕΚ που πραγματοποιούν πρακτική εξάσκηση.
Εγκαλούμαστε γιατί δεν προχωρήσαμε σε στελέχωσή του. Για το προσωπικό των ΚΤΕΟ απαιτείται ειδική πιστοποίηση από το Υπουργείο Μεταφορών, που είναι μια δύσκολη διαδικασία.
Ακόμη όμως και αν βρίσκονταν υπάλληλοι για να μπουν στη διαδικασία για πιστοποίηση, θα πρέπει το Υπουργείο να προγραμματίσει ειδικά σεμινάρια, τα οποία τα τελευταία χρόνια έγιναν μόνο για ελεγκτές ιδιωτικών φορέων.
Ερχόμαστε σε μια τρίτη παράμετρο: Αν ξεπερνούσαμε και αυτό το εμπόδιο, το ερώτημα είναι αν το Δημόσιο ΚΤΕΟ μπορεί να καλύψει κάποιο κενό στους ελέγχους: Η απάντηση έρχεται από τα στοιχεία των τελευταίων περιόδων. Ο αριθμός των οχημάτων που ελέγχονταν σε καθημερινή βάση είχε μειωθεί στο επίπεδο των 15 με 20. Ακόμη και Δημόσιες Υπηρεσίες δεν επέλεγαν το Δημόσιο ΚΤΕΟ για έλεγχο του στόλου τους, το ίδιο και οι μεγάλες επιχειρήσεις που είχαν μεγαλύτερη ευελιξία στη συνεργασία τους με τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Να σας γνωρίσω επίσης ότι η Περιφέρεια δεν είχε κανένα οικονομικό όφελος από τη λειτουργία των ΚΤΕΟ, καθώς όλα τα έσοδα από τα παράβολα κατέληγαν στο Υπουργείο.
Επειδή προφανώς δεν μπορεί να το γνωρίζετε όλοι, να θυμίσουμε ότι όταν έγινε η μεταφορά του ΚΤΕΟ στη σημερινή του θέση, η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων είχε κάνει και διαφημιστικές- ενημερωτικές καταχωρήσεις στα ΜΜΕ των Ιωαννίνων για να στηρίξει τη λειτουργία του. Η προσπάθεια είχε αποτελέσματα, αλλά για λίγα χρόνια όπως αποδείχτηκε γιατί ο ανταγωνισμός στη συνέχεια μεγάλωσε με την αύξηση των ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Για την αναστολή της λειτουργίας του ΚΤΕΟ είχαμε ενημερώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο σε προηγούμενη συνεδρίαση, αλλά και την Οικονομική Επιτροπή. Το ανακοινώσαμε και στα ΜΜΕ, ώστε να μη ταλαιπωρούνται κάποιοι πολίτες που θα ήθελαν να μεταβούν για έλεγχο. Κι όπως προανέφερα δεν πρόκειται για αναστολή λόγω απόφασης, αλλά λόγω αντικειμενικής δυσκολίας να λειτουργήσει. Τα διαδικαστικά, ως προς τις διοικητικές αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν από την Εκτελεστική Επιτροπή και την υπογραφή τους, είναι σε εξέλιξη.