Ηλεκτρονική προκήρυξη αδειών και θέσεων για τους νεοεισερχόμενους παραγωγούς και πωλητές, κίνητρα σε ενδιαφερόμενους νεότερης ηλικίας και ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων και ενημέρωση του καταναλωτή για τις τιμές των προϊόντων σε κάθε λαϊκή αγορά φέρνει το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για το υπαίθριο εμπόριο, τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας κατά την ομιλία του κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας υπογράμμισε ότι η είσοδος των νέων πωλητών σε όλες τις μορφές του υπαίθριου εμπορίου γίνεται με αντικειμενικές διαδικασίες και με κανόνες που ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως τους ενδιαφερόμενους. Για τις νέες άδειες πωλητή προβλέπεται αυξημένη μοριοδότηση αστέγων, ανέργων, μονογονέων καθώς και ατόμων με αναπηρία και των γονέων τους. Ως προς τις άδειες παραγωγού προβλέπεται η δυνατότητα αδειοδότησης μελών αγροτικών και γυναικείων συνεταιρισμών καθώς και κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων με παραγωγικό σκοπό. Για όλες τις άδειες δίνεται αυξημένη μοριοδότηση για ηλικίες έως τα 30.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας τόνισε επίσης ότι οι ηλεκτρονικές προκηρύξεις θα αφορούν αποκλειστικά τις νέες άδειες, δεν επηρεάζονται οι υπάρχουσες άδειες και οι υπάρχουσες θέσεις ενώ όσοι έχουν άδειες παραγωγής αλλά χωρίς θέση, θα την αποκτήσουν κατά προτεραιότητα εκτός της διαδικασίας προκήρυξης νέων θέσεων. «Η ψύχραιμη και προσεχτική ανάγνωση των νέων ρυθμίσεων για το υπαίθριο εμπόριο δείχνει ότι, ούτε αποκλεισμός των σημερινών πωλητών υπάρχει, ούτε δυσχεραίνεται η είσοδος νέων. Αντίθετα, διασφαλίζονται οι σημερινοί αδειούχοι, υπάρχει καθαρή και ισότιμη αντιμετώπιση όσων ενδιαφερόμενων πληρούν τις προϋποθέσεις, στηρίζονται οι πιο νέοι, στηρίζονται οι πιο αδύναμοι και οι όσοι συμμετέχουν σε παραγωγικά συνεργατικά σχήματα, παρέχεται πληροφόρηση στον καταναλωτή για να έχει τη δύναμη της επιλογής. Είμαστε εδώ για να δούμε την εφαρμογή ενός νέου πλαισίου, που φιλοδοξεί να βάλει το υπαίθριο εμπόριο στα δεδομένα του 21ου αιώνα, αναγνωρίζοντας την ιστορία του, την προσφορά και την απήχησή του στην ελληνική κοινωνία.», ανέφερε ο κ. Γιόγιακας. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για το υπαίθριο εμπόριο θα μπορούσε να συνοψιστεί σε λίγες μόνο λέξεις:
Διαφάνεια, κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο, ασφάλεια.
Διαφάνεια γιατί η είσοδος των νέων πωλητών σε όλες τις μορφές του υπαίθριου εμπορίου γίνεται με διαδικασίες τυποποιημένες, ορατές και αντικειμενικές.
Με κανόνες που ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως τους ενδιαφερόμενους.
Κανόνες οι οποίοι διασφαλίζουν την ισότιμη μεταχείρισή τους και δίνουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε περισσότερους.
Με την ηλεκτρονική προκήρυξη αδειών και θέσεων οι λαϊκές αγορές γίνονται αυτό που λέει ο τίτλος του πληροφοριακού συστήματος που τις υποστηρίζει, δηλαδή πιο «ανοιχτές αγορές».
Γίνονται πιο «διαφανείς αγορές».
Γιατί στο σύστημα αυτό θα καταχωρούνται το ολοκληρωμένο προφίλ, τα ειδικά χαρακτηριστικά και τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα για τις αγορές του υπαίθριου εμπορίου και τους δραστηριοποιούμενους σε αυτό.
Όπως επίσης θα καταχωρείται η πληροφορία για τις τιμές και την ποσότητα συγκεκριμένων φρέσκων προϊόντων – λαχανικών, φρούτων, ψαριών – που πωλούνται σε συγκεκριμένες θέσεις μέσα στην κάθε λαϊκή αγορά.
Έτσι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να γνωρίζει, να συγκρίνει και να αξιολογεί αν και που τον συμφέρει να κάνει τα ψώνια του.
Γλιτώνοντας κόπο, χρόνο και χρήμα.
Παράλληλα, με την εφαρμογή ανοιχτών και δομημένων διαδικασιών, θεσπίζονται κριτήρια για τις νέες άδειες πωλητών που συνδυάζουν το κοινωνικό στοιχείο με το αναπτυξιακό:
Από τη μία, λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη στήριξης πιο ευάλωτων συμπολιτών μας όπως οι άστεγοι, οι άνεργοι, οι μονογονείς και, βέβαια, τα άτομα και οι γονείς των ατόμων με αναπηρία.
Από την άλλη, στηρίζεται η ντόπια παραγωγή, στηρίζεται η κοινωνική και αγροτική επιχειρηματικότητα, με την αδειοδότηση μελών αγροτικών και γυναικείων συνεταιρισμών καθώς και κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων με παραγωγικό σκοπό.
Επίσης σημαντικό είναι ότι ενθαρρύνεται η νεανική απασχόληση, με αυξημένη μοριοδότηση για ηλικίες μέχρι τα 30, καθώς και η απασχόληση όσων έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο σχετικό με την πρωτογενή παραγωγή.
Σε αυτό το σημείο έγινε δυστυχώς από μερίδα της αντιπολίτευσης αρκετή «σπέκουλα», ότι δήθεν θα έρθουν κάποιοι νεότεροι οι οποίοι μάλιστα δεν έχουν επαφή με το χωράφι για πάρουν τις θέσεις των μη σπουδασμένων βιοπαλαιστών που πουλάνε σήμερα στις λαϊκές…
Αυτά που στην πραγματικότητα θα ισχύουν είναι τα εξής:
Οι ηλεκτρονικές προκηρύξεις θα αφορούν αποκλειστικά τις νέες άδειες.
Δεν επηρεάζονται καθόλου οι υπάρχουσες άδειες, ούτε οι υπάρχουσες θέσεις.
Όσοι έχουν άδειες παραγωγής αλλά χωρίς θέση, θα αποκτήσουν θέση κατά προτεραιότητα εκτός της διαδικασίας προκήρυξης νέων θέσεων.
Για να δοθεί τέλος στην αγωνία των παραγωγών να αναζητούν κάθε πρωί καινούργια θέση σε μία αγορά.
Αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι είναι ξεκάθαρο.
Όπως ξεκάθαρο είναι ότι ανάκληση άδειας – και αυτή για έναν χρόνο – προβλέπεται μόνο για όσους, ενώ υποχρεούνται, δεν έχουν ταμειακή μηχανή.
Κατά τα άλλα, προβλέπεται ανάκληση θέσης – και όχι άδειας – για 15 ημέρες όταν βρεθεί κάποιος σε επιτόπιο έλεγχο να μην έχει εκδώσει για τρίτη φορά απόδειξη.
Εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου ένα σχόλιο:
Συμφωνούμε ότι ο βασικός σκοπός των κυρώσεων πρέπει να είναι η αποτροπή μιας παράβασης και η συμμόρφωση με το νόμο, όχι η εκδικητική τιμωρία.
Θα πρέπει να συμφωνήσουμε όμως, ότι, το ύψος και το είδος της κύρωσης επηρεάζουν σημαντικά αν και κατά πόσο ο υπόχρεος θα συμμορφώνεται με το νόμο.
Πόσο μάλλον όταν, όπως ακούσαμε από τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης, δεν είναι πάντα και παντού εύκολο να γίνονται συνεχείς και εντατικοί έλεγχοι σε όλες τις λαϊκές αγορές που λειτουργούν σε μια μέρα.
Αφού, λοιπόν, η πιθανότητα ελέγχου και άρα η διαπίστωση της παράβασης είναι σχετικά μικρή, είναι θεμιτή η πρόβλεψη κυρώσεων και προστίμων που μπορεί να «πονέσουν», και άρα να λειτουργήσουν ως ουσιαστικά αντικίνητρα για την παράβαση.
Προς όφελος του υγιούς ανταγωνισμού και, τελικά, των συμπολιτών μας που επιλέγουν να ψωνίζουν στις λαϊκές αγορές.
Θα ήθελα να κλείσω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με μια παρατήρηση για την επεξεργασία του νομοσχεδίου από την αρμόδια Επιτροπή την προπερασμένη εβδομάδα.
Είδα συναδέλφους να προσέρχονται με ειλικρινή διάθεση και με συγκεκριμένες προτάσεις για διάφορα σημεία του νομοσχεδίου.
Όπως και είδα την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου πρόθυμη να ακούσει να συζητήσει αλλαγές, εξηγώντας παράλληλα το σκεπτικό κάποιων ρυθμίσεων.
Το αποτέλεσμα αυτής της γόνιμης συζήτησης ήταν ορισμένες αλλαγές στο προς ψήφιση κείμενο.
Ενδεικτικά αναφέρω, την αύξηση της διάρκειας ισχύος της άδειας παραγωγού στα 5 έτη ώστε να συμβαδίζει με αυτή του εμπόρου, η αύξηση της συχνότητας γνωστοποίησης των διαθέσιμων κενών θέσεων, η δήλωση από τον ίδιο τον παραγωγό της ποσότητας της παραγωγής που επιθυμεί να διαθέσει προς πώληση, η αύξηση – από δύο σε τρεις τον χρόνο – των φορών που κάποιος θα βρεθεί στο έλεγχο να έχει πουλήσει χωρίς απόδειξη.
Αν μη τι άλλο, και αυτές οι αλλαγές δηλώνουν την πρόθεση του Υπουργείου να βοηθήσει την παρουσία των παραγωγών μας στο υπαίθριο εμπόριο.
Η ψύχραιμη και προσεχτική ανάγνωση των νέων ρυθμίσεων για το υπαίθριο εμπόριο, κυρίες και κύριες συνάδελφοι, δείχνει ότι, ούτε αποκλεισμός των σημερινών πωλητών υπάρχει, ούτε δυσχεραίνεται η είσοδος νέων.
Αντίθετα, διασφαλίζονται οι σημερινοί αδειούχοι.
Υπάρχει καθαρή και ισότιμη αντιμετώπιση όσων ενδιαφερόμενων πληρούν τις προϋποθέσεις.
Στηρίζονται οι πιο νέοι, στηρίζονται οι πιο αδύναμοι και οι όσοι συμμετέχουν σε παραγωγικά συνεργατικά σχήματα.
Παρέχεται πληροφόρηση στον καταναλωτή για να έχει τη δύναμη της επιλογής.
Είμαστε εδώ για να δούμε την εφαρμογή ενός νέου πλαισίου, που φιλοδοξεί να βάλει το υπαίθριο εμπόριο στα δεδομένα του 21ου αιώνα, αναγνωρίζοντας την ιστορία του, την προσφορά και την απήχησή του στην ελληνική κοινωνία.