Tην προηγούμενη εβδομάδα τοποθετήθηκα για τους διευρωπαϊκούς άξονες της Ηπείρου και αναφέρθηκα σε πραγματικά γεγονότα.
Ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης απάντησε με μια μακροσκελή ανακοίνωση η οποία είναι γεμάτη από ανακρίβειες και παραπληροφόρηση.
Είναι γεγονός ότι τόσο εγώ όσο και η Περιφερειακή Αρχή στο σύνολό της έχουμε συνεργαστεί με υπουργούς πολλών κυβερνήσεων. Υπήρξαν και εξαιρέσεις, Σπίρτζης υπήρξε μόνο ένας.
Ακόμη και σήμερα επιχειρεί να διαστρεβλώσει τα γεγονότα, αλλά δεν έχει το θάρρος να απευθυνθεί απευθείας σε μένα, αλλά αναφέρεται γενικά σε «ομάδα Μετσόβου» ή σε «λογική Μετσόβου».
Συγκεκριμένα:
• Καταλογίζει στην «ομάδα του Μετσόβου», την εξαίρεση του συνόλου της Π.Ε. Ιωαννίνων από καταβολή διοδίων στην Εγνατία οδό, όταν αυτός υπέγραψε τη διάτρητη απόφαση. Με πρωτοβουλία μου – του εκ Μετσόβου καταγόμενου- η Περιφέρεια Ηπείρου προσέφυγε και δικαιώθηκε για την εξαίρεση του συνόλου των κατοίκων της Π.Ε. Ιωαννίνων στο ΣτΕ, το οποίο ακύρωσε την διάτρητη απόφαση Σπίρτζη, καθώς δεν βρήκε κανένα λόγο που να δικαιολογεί την ευνοϊκή μεταχείριση των κατοίκων του Μετσόβου. Έτσι παραπέμφθηκε στο Υπουργείο να επανακριθεί για το σύνολο των κατοίκων της Π.Ε. Ιωαννίνων η ευνοϊκή αυτή ρύθμιση, που ο κ. Σπίρτζης προνόησε μόνο για τους κατοίκους του Μετσόβου.Σε άλλες Π.Ε. ο τότε Υπουργός Υποδομών έδινε απαλλαγή στο σύνολο των κατοίκων τους, στην Π. Ε. Ιωαννίνων και στα διόδια Δροσοχωρίου έδωσε απαλλαγή μόνο στους κατοίκους του Δήμου Μετσόβου. Το γιατί; Όχι προφανώς για να ικανοποιήσει την «ομάδα Μετσόβου», αλλά για να εκθέσει στην κοινή γνώμη κάποιον ή κάποιους. Αντί δε να ζητήσει συγνώμη για αυτή την μικροπολιτική του στάση, ζητά εξηγήσεις και για το τι θα γίνει με την εφαρμογή της απόφασης.
• Αποδίδει στην «ομάδα Μετσόβου» την πίεση για να γίνει η σύνδεση του Ε-65 κατά 20 χιλιόμετρα πιο κοντά στην Εγνατία. Προφανώς δεν τολμά να αναφέρει το όνομά μου, καθώς ήμουν εκείνος που και σε σύσκεψη στα Τρίκαλα, αλλά και σε διαδοχικές δημόσιες τοποθετήσεις μου, τόνιζα την ανάγκη να γίνει ο δρόμος και ας ενωθεί όπου θέλει με την Εγνατία Οδό, στηρίζοντας έμμεσα καιτον ίδιο ως Υπουργό Υποδομών. Για αυτό άλλωστε δέχθηκα και συνεχίζω να δέχομαι κριτική
• Παραπλανητικά αποδίδει και πάλι στην «λογική Μετσόβου» και σε μένα την άρνηση να συνεχιστεί επί υπουργίας Γ. Σουφλιά η Ιόνια Οδός μέχρι την Κακαβιά, όταν ήμουν από εκείνους που επέμενε να συνεχιστεί το έργο ως έχει ή ακόμη και μέσω της κατασκευής σήραγγας σε τμήμα της.
Ο πρώην Υπουργός αναφέρεται σε έργα που ολοκληρώθηκαν παρότι υπήρχε «μνημόνιο», σε αντιδιαστολή με το «Ταμείο Ανάκαμψης» κλπ. Είναι όμως γεγονός ότι για κανένα μεγάλο έργο δεν διακόπηκε η χρηματοδότηση της Ε.Ε. ενώ η Ιόνια Οδός κατασκευάστηκε με σύμβαση παραχώρησης.
Γεγονός είναι επίσης ότι στη διάρκεια της θητείας του κ. Σπίρτζη στο Υπ. Υποδομών δεν προχώρησαν τα συμπληρωματικά έργα ή η συνέχεια αν θέλετε της Ιόνιας οδού, όπως είναι και οι συνδέσεις με Κακαβιά και με Πρέβεζα.
Και για τα δύο έργα η Περιφέρεια Ηπείρου είχε δεσμευμένους πόρους στο Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2014» για τμήματα των δύο οδικών αξόνων (κατά το πρότυπο της ε.ο. Καρτέρι- Πάργα) χωρίς το Υπουργείο του να τους αξιοποιήσει ή να αναθέσει στην Περιφέρεια Ηπείρου να προχωρήσει στην υλοποίηση των έργων. Για αυτά τα δύο έργα επί πέντε χρόνια ο τότε Υπουργός είτε δεν έλεγε την αλήθεια, είτε κορόιδευε συστηματικά τους Ηπειρώτες.
Για μεν τη σύνδεση Ιωάννινα- Κακαβιά και από την απάντησή του προκύπτει ότι ουδέποτε ασχολήθηκε πραγματικά για εξεύρεση χρηματοδότησης. Ούτε όμως και εξήγησε και ποτέ για την αλλαγή των κυκλοφοριακών δεδομένων που ισχύουν για όλη την Ε.Ε. και όχι μόνο για την Ελλάδα.
Για το τμήμα κόμβος Καμπής- Γέφυρα Καλογήρου (για το οποίο ουδέν ανέφερε), τον Αύγουστο του 2018 ανακοίνωσε την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια, η οποία την ενέκρινε με απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στις 11 Απριλίου 2019. Παραμονές των βουλευτικών εκλογών της 7ης Ιουλίου 2019ο αρμόδιος Διευθυντής Οδικών Υποδομών του Υπουργείου υπέγραφε έγγραφό- που στην Περιφέρεια έφτασε μετεκλογικά- ότι οι μελέτες δεν είχαν ολοκληρωθεί!
Η Περιφερειακή Αρχή και επί της δικής του θητείας και επί της σημερινής πολιτικής ηγεσίας, ακολουθεί την ίδια τακτική ζητώντας την υλοποίηση των δύο έργων και τη βελτίωση όλων των διευρωπαϊκών οδικών αξόνων της Ηπείρου.
Στο πλαίσιο αυτό η Περιφέρεια ανέλαβε και περαιτέρω πρωτοβουλίες για την προώθηση των διαδικασιών και σε πρώτο στάδιο για να ενταχθεί το άξονας Γιάννενα- Κακαβιά στο «Ταμείο Ανάκαμψης».
Η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε, όχι εξαιτίας της μελέτης όπως ορισμένοι αδιάβαστοι υποστηρίζουν, αλλά λόγω άρνησης της Ε.Ε. να εντάξει άλλα οδικά έργα. Πάει πολύ όμως ο πρώην υπουργός που ευθύνεται για το «απόλυτο μηδέν» στους δύο άξονες να ζητά εξηγήσεις για τις προσπάθειες που τώραγίνονται.
Να θυμίσουμε τη δημόσια τοποθέτηση του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στα εγκαίνια της Ιόνιας Οδού στο Επισκοπικό τον Σεπτέμβριο του 2017, «…. Από τη δουλειά και τον προγραμματισμό του Υπουργείου Υποδομών θα αναφέρω ως πιο σημαντικά τα έργα κατασκευής του καινούργιου λιμανιού στην Ηγουμενίτσα, την προγραμματισμένη σύνδεση της Ιόνιας οδού με την Πρέβεζα και το Αγρίνιο και την αναβάθμιση του δρόμου από τα Γιάννενα με το μεθοριακό πέρασμα στην Κακαβιά».
Να θυμίσουμε επίσης τη δημόσια τοποθέτηση του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Αναπτυξιακό Συνέδριο που έγινε το Φθινόπωρο του 2017 στα Γιάννενα, ότι «για το δρόμο Γιάννενα- Κακαβιά προωθείται διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων».
Δύο χρόνια που μεσολάβησαν μέχρι την αποχώρησή του από το Υπουργείο Υποδομών ο κ. Σπίρτζης, τι έκανε για να υλοποιήσει την επιθυμία, τη δέσμευση του πολιτικού του προϊστάμενου, τι αποτέλεσμα είχε η πολιτική διαπραγμάτευση- αν έγινε- με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων;
Απάντηση δεν πήραμε, παρά μόνο ότι … αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη! Μετά από όλα αυτά πάει πολύ ο κ. Σπίρτζης να θέτει ερωτήματα στην Περιφέρεια Ηπείρου για την επικαιροποίηση της μελέτης Γιάννενα- Κακαβιά κλπ.. Έλεος!!!