Η Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ αναλαμβάνοντας πλήρως το ρόλο της, ως Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας, κατόπιν παραινέσεων και των τοπικών φορέων της Π.Ε. Πρέβεζας, αποφάσισε να ορίσει κοινή συνεδρίαση με την Νομαρχιακή Επιτροπή Πρέβεζας του ΤΕΕ, αλλά και με τα εκλεγμένα μέλη της Αντιπροσωπείας του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ, καθώς και από άλλα θεσμικά όργανα των μηχανικών της περιοχής, παρουσία και του Χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας κ. Στράτου Ιωάννου, προκειμένου να εξετάσουν τα προβλήματα που προέκυψαν κατά την εκτέλεση του έργου « Κατασκευή Κύριας Διαδρομής Δικτύου Ποδηλατοδρόμου Π.Ε. Πρέβεζας ( Ιόνια Διαδρομή ) » .
Η Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος αποδέχεται την εισήγηση της Νομαρχιακής Επιτροπής Πρέβεζας του ΤΕΕ, όπως είχε προκύψει με τα εως τότε δεδομένα και η οποία ακολουθεί παρακάτω :
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) είναι ο επίσημος σύμβουλος της ελληνικής πολιτείας σε τεχνικά και επιστημονικά θέματα και έχει σημαντικό ρόλο σε θέματα που αφορούν τη μηχανική, την τεχνολογία και την ανάπτυξη των υποδομών στη χώρα.
Το ΤΕΕ αποτελεί έναν κρίσιμο θεσμό για τη διαμόρφωση και την προώθηση τεχνικών και αναπτυξιακών έργων στην Ελλάδα. Με την επιστημονική του γνώση και τις αρμοδιότητές του, συμβάλλει στην ανάπτυξη σύγχρονων, ασφαλών και ποιοτικών υποδομών, προωθώντας παράλληλα τη διαρκή επιμόρφωση και εξέλιξη των μηχανικών.
Είναι κοινώς αποδεκτό ότι ένας υπεραστικός ποδηλατόδρομος αποτελεί επένδυση με πολυδιάστατη αξία. Προσφέρει όχι μόνο περιβαλλοντικά οφέλη αλλά και στην κατεύθυνση της οικονομικής ανάπτυξης, της κοινωνικής ανάταξης και ευημερίας και στην ενίσχυση του τουρισμού. Με σωστό σχεδιασμό και υποστήριξη από τοπικούς φορείς, μπορεί να μεταμορφώσει την εικόνα μιας περιοχής, καθιστώντας την πιο προσβάσιμη, ασφαλή και ελκυστική, ενισχύοντας το τουριστικό προφίλ της Πρέβεζας, προωθώντας στοιχεία αειφόρου τουρισμού και δημιουργώντας ευκαιρίες για τις τοπικές επιχειρήσεις και εναλλακτικές δραστηριότητες.
Σχεδιάζοντας ένα δίκτυο υποδομών, απαραίτητες προϋποθέσεις αποτελούν ο καθορισμός των στόχων που θα υπηρετήσει, των χρηστών που θα απευθυνθεί και του ρόλου (λειτουργία) που θα αναλάβει. Η αξιολόγηση του οδικού περιβάλλοντος από όπου διέρχεται η συγκεκριμένη υποδομή συνδέεται καταφανώς με την αξιολόγηση και τον σχεδιασμό της χάραξης και βεβαίως του συνόλου των υπολοίπων τεχνικών, επιστημονικών χαρακτηριστικών του και πρέπει να προκύπτει ως μέρος συνολικής, ολιστικής μελέτης της ευρύτερης περιοχής, συμπεριλαμβανομένου ενδεικτικά όλων των υποδομών της ευρύτερης περιοχής, αλλά και των περιβαλλοντικών, πολιτιστικών, αγροτικών, τουριστικών και άλλων, όπως εύλογα αναφέρεται και στον τίτλο του έργου ¨Κατασκευή κύριας διαδρομής δικτύου ποδηλατοδρόμων Π.Ε. Πρέβεζας (Ιόνια Διαδρομή)¨ προϋπολογισμού 3.660.000 ευρώ με ΦΠΑ περίπου.
Το συγκεκριμένο δημόσιο έργο μήκους 60 χιλιομέτρων περίπου, που χωροθετείται από το κάστρο του Παντοκράτορα της Πρέβεζας μέχρι την Αμμουδιά του Δήμου Πάργας, συμπεριλαμβανομένου και ενός σκέλους από την οδό Αλαμάνας στην Πρέβεζα έως τον υπό κατασκευή κυκλικό κόμβο στην συμβολή με την Εθνική Οδό Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας , έχει ως Κύριο του έργου και Εργοδότη την Περιφέρεια Ηπείρου, Προϊσταμένη Αρχή την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου, και Διευθύνουσα Υπηρεσία το Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων της Δ/νσης Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Πρέβεζας, με αρμόδιο τεχνικό συμβούλιο της Περιφέρειας Ηπείρου, και Διαχειριστική Αρχή το ΤΕΕ.
Ακόμη, το εν λόγω έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ¨Ελλάδα 2.0¨ με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από τη ΣΑΤΑ 075 του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συντίθεται στην κατηγορία εργασιών ΟΔΟΠΟΙΙΑΣ με προθεσμία εκτέλεσης του έργου 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Η Διαχειριστική Αρχή είναι φορέας που έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση και τον έλεγχο έργων που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και εθνικούς πόρους. Αποτελεί κρίσιμο κρίκο στη διαχείριση προγραμμάτων όπως το ΕΣΠΑ (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς), το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλα αναπτυξιακά ταμεία, και τον βασικό μηχανισμό διασφάλισης ότι τα συγχρηματοδοτούμενα έργα σχεδιάζονται, εκτελούνται και ολοκληρώνονται με διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και συμμόρφωση προς τους κανόνες της ΕΕ. Ο ρόλος τους είναι ζωτικής σημασίας για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων και την επιτυχή ολοκλήρωση σημαντικών υποδομών και αναπτυξιακών δράσεων και προξενεί εντύπωση πως για τη συγκεκριμένη πρόταση η αξιολόγηση δεν ήταν όσο αναλυτική θα έπρεπε με αποτέλεσμα την συμβασιοποίηση ενός έργου το οποίο αποδείχτηκε εξόχως προβληματικό στην υλοποίησή του.
Το τελευταίο διάστημα έχουν εκφραστεί ενστάσεις από φορείς και πολίτες για διάφορα θέματα κατασκευής του ποδηλατόδρομου με σημαντικότερα τη χάραξή του στην παραλία Μονολιθίου (εντός ζώνης παραλίας, γειτνιάζων με αισθητικό δάσος και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, χρήση υλικών υπόβασης κ.α.), στην παραλία Καναλίου, Βράχου-Λούτσας και διάφορα επιμέρους ζητήματα.
Ακόμα, έχουν πραγματοποιηθεί από Πρωτοβουλία πολιτών και Φορείς, ανοιχτή συνέλευση και δημόσιες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Ενημερωτική εκδήλωση στην ΠΕ Πρέβεζας με φορείς, πολίτες παρουσία του συμβούλου/μελετητή. Ψήφισμα του ΣΑΔΑΣ Πρέβεζας προς το ΤΕΕ/ΤΗ. Ερωτήσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο Πρέβεζας και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου. Μονοθεματική συνεδρίαση του ΔΣ Πρέβεζας και στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας όπου υπήρξαν συγκεκριμένες δεσμεύσεις της Περιφερειακής Αρχής.
Από το Δημόσιο διάλογο έχει αναδειχθεί ότι υπήρξαν:
Αδειοδοτικά κενά κατά τη διαδικασία ωρίμανσης του έργου
Μη τήρηση του συνόλου των τεχνικών προδιαγραφών τόσο σε αστικό όσο και σε μη αστικό περιβάλλον.
Απουσία προγενέστερης ουσιαστικής διαβούλευσης κατά τη μελέτη του έργου.
Απουσία ολιστικής, ολοκληρωμένης προσέγγισης τόσο της μελέτης καθαυτής του ποδηλατόδρομου, όσο και της ένταξής του σύνολο των σχεδιασμών των υποδομών της ευρύτερης περιοχής για τα επόμενα χρόνια.
Το ΤΕΕ/ΤΗ εκφράζει με τη σειρά του την επιθυμία της για την ολοκλήρωση της κατασκευής του εν λόγω ποδηλατόδρομου, επισημαίνοντας πρωταρχικά τα ζητήματα ασφάλειας μαζί με τα θέματα συνοχής, συνδεσιμότητας, ενιαίου λειτουργικού έργου, που συνάδει με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά της ευρύτερης περιοχής, φυσικά, περιβαλλοντικά, πολιτιστικά, εντάσσοντας με ελκυστικότητα το αποτύπωμά του στις τοπικές κοινωνίες και στους μελλοντικούς αναπτυξιακούς σχεδιασμούς τους.
Παραθέτουμε εν συντομία προτάσεις, ώστε να εξεταστούν από την τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας, και να συνδράμουμε ώστε το έργο να καταστεί περισσότερο ασφαλές, λειτουργικό και περιβαλλοντικά βιώσιμο συνυπολογίζοντας και τις αιτιάσεις φορέων και πολιτών που έχουν εκφραστεί στο δημόσιο διάλογο ως εξής:
Προτείνουμε τη μεταβολή/τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου του έργου κυρίως σε σχέση με τη χάραξη στις θέσεις των παραλιών Μονολιθίου, Καναλίου, Βράχου-Λούτσας, στο πλαίσιο της σύμβασης του έργου και στις νόμιμες δυνατότητες τροποποιήσεων, σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις συγχρηματοδοτούμενων δημοσίων έργων. Κρίσιμο σημείο αποτελεί το ζήτημα της αποκατάστασης των παρεμβάσεων που έχουν ήδη κατασκευαστεί, ιδίως στην περιοχή του Μονολιθίου, ώστε να παραδοθεί στους πολίτες προς χρήση με ασφάλεια και αισθητική αρτιότητα.
Πρόβλεψη αντιμετώπισης των υδραυλικών απορροών όμβριων υδάτων βάσει ολοκληρωμένων μελετών
Πρόβλεψη ανάπτυξης σημείων φωτισμού και σήμανσης βάσει ολοκληρωμένων μελετών και ιδιαίτερα σε κόμβους και διασταυρώσεις οδών. Ο οριζόντιος φωτισμός που αναδεικνύει την οδική σήμανση και επιτρέπει στους ποδηλάτες να βλέπουν τυχόν εμπόδια στο δρόμο και μετράται στο επίπεδο της οδού. Ο κάθετος φωτισμός για τις πινακίδες καθοδήγησης και για να κάνει ορατούς τους άλλους χρήστες: οδηγούς Ι.Χ., ποδηλάτες και πεζούς. Η καλή σήμανση βοηθάει στη αποφυγή της σύγχυσης μεταξύ των χρηστών του οδικού χώρου, κυρίως των ατόμων με ειδικές ανάγκες και στην κίνηση των ποδηλάτων με σαφήνεια και ασφάλεια. Η σήμανση προτείνεται να καλύπτει ολόκληρη την περιοχή στην οποία δημιουργείται δίκτυο ποδηλατοδρόμων καθώς και σε σημαντικά σημεία του χώρου από τα οποία με κατάλληλη πληροφόρηση ο χρήστης μπορεί να οδηγηθεί το συντομότερο σε ποδηλατόδρομο. Η σήμανση αποτελείται από κατακόρυφη και οριζόντια. Η κατακόρυφη περιλαμβάνει την σήμανση των κατευθύνσεων, πληροφοριών και των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων ενώ η οριζόντια περιλαμβάνει διαγραμμίσεις γραφήματα και συμπληρωματικές πληροφορίες
Πρόβλεψη υποδομών υποστήριξης ποδηλατοδρόμου όπως σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων, στάθμευσης, ανάπαυσης, πρόβλεψη πρόσβασης και χρήσης εμποδιζόμενων ατόμων κ.α.
Περιορισμό της επιλογής των JERSEY ως διαχωριστικά και δυνατότητα εισόδου στον ποδηλατόδρομο ανά εύλογο διάστημα
Πρόβλεψη για την μετέπειτα συντήρηση του ποδηλατοδρόμου και την αποτροπή χρήσης, κατάληψής του από μηχανοκίνητα οχήματα, αυτοκίνητα
Επίσης, στηρίζουμε την θέση για επέκταση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων εντός της πόλης Πρέβεζας (βλ. Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ΣΒΑΚ Δήμου Πρέβεζας), των οικισμών του νομού αλλά και τη σύνδεση τους με την κύρια, ιόνια διαδρομή ποδηλατοδρόμου της ΠΕ.
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι βασικός σκοπός του ΤΕΕ είναι να διασφαλίσει την ποιότητα των τεχνικών έργων, να προωθήσει την επιστημονική γνώση και να προστατεύσει το επάγγελμα του μηχανικού, με τελικό στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Π.Ε. Πρέβεζας, καθώς ενισχύει τη βιώσιμη ανάπτυξη και δημιουργεί προϋποθέσεις για έναν πιο φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μετακίνησης. Παράλληλα, αποτελεί επένδυση στην τοπική οικονομία και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Το ΤΕΕ/ΤΗ είναι στη διάθεση της Περιφέρειας, των Δήμων, της Π.Ε. Πρέβεζας και αρωγός σε κάθε προσπάθεια που συνάδει με τους σκοπούς του ΤΕΕ, τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου έργου όπως εντάσσονται στις ευρύτερες κοινωνικές, περιβαλλοντικές, πολιτιστικές συνθήκες και σχεδιασμούς.
Ως Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ παρακολουθούμε τις εξελίξεις στην πορεία του έργου, όπως αυτές μεταβάλλονται και δηλώνουμε παρόντες ώστε να συμβάλλουμε στην ομαλή αποπεράτωση του συγκεκριμένου έργου, διασφαλίζοντας τις συνθήκες για ένα σύγχρονο, ασφαλές και ποιοτικό έργο.