Η Νομαρχιακή επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ, αναδεικνύει και καταγγέλλει την κλιμάκωση της εμπορευματοποίησης των υπηρεσιών υγείας στα Ιωάννινα των τελευταίων χρόνων, η οποία απειλεί άμεσα την υγεία των πολιτών και τη βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ). Παρά την αναφερόμενη αύξηση της χρηματοδότησης προς το ΕΣΥ, παρατηρείται μια συστηματική υποβάθμιση των δημόσιων δομών και μια μετατόπιση των δαπανών προς τον ιδιωτικό τομέα, αφήνοντας την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, τις υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας και την απεξάρτηση στο έλεος της υποχρηματοδότησης και των ελλείψεων.
Η τρέχουσα κατάσταση είναι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων κυβερνητικών πολιτικών και νομοθετικών πρωτοβουλιών που έχουν ενισχύσει την ιδιωτικοποίηση και την αποδυνάμωση του ΕΣΥ. Ενδεικτικά αναφέρονται οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης της Ν.Δ. τα τελευταία 5 χρόνια:
• Αύξηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης (ΑΔΑΧ-ΙΔΟΧ): Αποδυνάμωση των εργασιακών σχέσεων και δημιουργία εργασιακής ανασφάλειας.
• Νόμος 4633/2019: Αυξημένη χρηματοδότηση ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων εις βάρος των δημόσιων δομών.
• Νόμος 4999/2022: Προώθηση των απογευματινών χειρουργείων επί πληρωμή σε συνεργασία με ιδιωτικές κλινικές, υπονομεύοντας τη δημόσια περίθαλψη.
• Νόμος 5042/2023: Κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ, ενθαρρύνοντας τη διοχέτευση ασθενών στον ιδιωτικό τομέα και αυξάνοντας τις ιδιωτικές δαπάνες υγείας.
• Νόμος 5129/2024. Ανάθεση σημαντικών ρόλων σε ΜΚΟ και ιδιωτικούς φορείς, γεγονός που οδηγεί σε εμπορευματοποίηση των ψυχιατρικών υπηρεσιών και των προγραμμάτων απεξάρτησης.
• Νόμος 5173 /2025 Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος & και τροπολογία που εξισώνει αποφοίτους Πανεπιστημίων με αποφοίτους ιδιωτικών κολεγίων
- ΑΡΙΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΟΥΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Το αποτέλεσμα της εφαρμογής των πολιτικών αυτών, βρίσκουν πολλούς ασθενείς των Ιωαννίνων να οδηγούνται σε ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας, ή ακόμη και σε ιδιωτικά κέντρα άλλων πόλεων, για γρηγορότερη εξυπηρέτηση κυρίως σε επεμβατικές θεραπείες. Παράλληλα έχει μεγεθυνθεί η ζήτηση για διαγνωστικές υπηρεσίες από τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, αλλά και τα ιδιωτικά Ιατρεία της πόλης, ενώ ανθεί το εμπόριο στην αγορά Ιατρικών ειδών. Στο εμπόριο ιατρικών ειδών και αναλωσίμων το 2020 δραστηριοποιούνταν στα Ιωάννινα 85 εταιρείες, οι οποίες ανήλθαν σε 200 περίπου το 2025 (αύξηση 57,5%). Ακόμη πιο αποκαλυπτικό για την οικονομική αιμορραγία που υφίστανται οι ασθενείς είναι το γεγονός ότι το 2020 υπήρχαν 49 εταιρείες δραστηριοποιημένες στις υπηρεσίες παροχών υγείας, οι οποίες ανήλθαν το 2025 σε 83 (αύξηση 41%), με αντίστοιχη αύξηση των Ιδιωτικών Ιατρείων καθώς οι ασθενείς δεν μπορούν να λάβουν γρήγορες και ολοκληρωμένες υπηρεσίες από το Δημόσιο σύστημα (ενδεικτικά, για υπέρηχο κοιλίας στο ΠΓΝΙ η αναμονή φτάνει τους 3 μήνες, για μαγνητική τομογραφία τους 6 μήνες, ενώ ο μαστογράφος είναι χαλασμένος τον τελευταίο χρόνο και αναμένεται καινούργιος). Την τάση αυτή προς τις ιδιωτικές δαπάνες υγείας επιβεβαιώνουν και στοιχεία από την ετήσια έκθεση του ΠΓΝΙ για το 2024, τα οποία δείχνουν αύξηση των εξεταζόμενων ασθενών στα αντίστοιχα απογευματινά επί πληρωμή Ιατρεία στο ΠΓΝΙ κατά 16,8% σε σχέση με το 2023, και συγκεκριμένα από 21.850 ασθενείς το 2023 σε 25.535 ασθενείς το 2024 (Πηγή: ΠΓΝΙ- Annual Report 2024).
Η δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης του ΠΓΝΙ για το 2024 γεννά ορισμένα ερωτήματα αναφορικά με την αιτιολόγηση των πεπραγμένων της διοίκησης, ενώ απαιτούν ανάλυση και λήψη μέτρων από την πολιτεία και την διοίκηση, στον βαθμό που τους αναλογούν:
Πρόσβαση. Το 50% των ασθενών που αναζητούν υπηρεσίες υγείας στο ΠΓΝΙ είναι εκτός του νομού Ιωαννίνων, ποσοστό που δηλώνει την υπολειτουργία των περιφερειακών νοσοκομείων της Ηπείρου και την ταλαιπωρία τόσο των ασθενών της περιοχής των Ιωαννίνων όσο και των ασθενών από τις άλλες πόλεις. Η πρόσβαση αυτή από τις άλλες περιοχές δεν δικαιολογείται από την μοναδικότητα κάποιων υπηρεσιών που παρέχει αποκλειστικά το ΠΓΝΙ.
Μείωση του συνόλου των εξυπηρετούμενων ασθενών κατά 2,2% το 2024 σε σχέση με το 2023, με μείωση των νοσηλειών το 2024 κατά -7, 56%, ενώ προβληματισμό δημιουργεί η μείωση των νοσηλειών στις ΜΕΘ (44,4%), τον Ψυχιατρικό Τομέα (39,5%), τον Χειρουργικό Τομέα (38,5%) και τον Παθολογικό Τομέα (14%), που θα πρέπει να ερμηνευτεί.
Αυξημένος Χρόνος νοσηλείας: Παρατηρείται αύξηση της μέσης διάρκειας νοσηλείας από 2,9 ημέρες το 2023 σε 3,6 το 2024. Πως εξηγείται αυτή η αύξηση, όταν το αίτημα θα έπρεπε να είναι η μείωση του χρόνου νοσηλείας των ασθενών.
Γεννήσεις: Παρουσιάζεται συνεχής μείωση των τοκετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2010 είχαμε 1914 γεννήσεις, οι οποίες το 2024 μειώθηκαν σε 1061 γεννήσεις (-42%), που αποτελεί ένα σημαντικό και αρνητικό δημογραφικό πρόβλημα. Τα στοιχεία αυτά, δυστυχώς, συνοδεύονται και με την υπερίσχυση των καισαρικών έναντι των φυσιολογικών τοκετών. Μια εξήγηση οφείλει το Νοσοκομείο αν αυτό οφείλεται στην αλλαγή των πρωτοκόλλων ή την πολιτική της διοίκησης. Μια αναφορά θα πρέπει να γίνει επίσης στο γιατί η «αίθουσα ωοληψιών» έχει κυρίως ή και μόνο έκτακτες επεμβάσεις και όχι τακτικές.
Λειτουργικό κόστος: αυξήθηκαν τα έξοδα σε υγειονομικό υλικό κατά 68% και υπηρεσίες σε τρίτους κατά 88,9%, ενώ το κόστος των καυσίμων, εκτινάχτηκε στα 4.774.802 Ευρώ και του ηλεκτρικού ρεύματος στα 1.9970.271 Ευρώ, για έτος 2024, Ποια πολιτική αλήθεια κρύβεται πίσω από την εκτίναξη του κόστους αυτού;
Η έκθεση αναφέρει ότι έγινε σημαντική εξοικονόμηση πόρων για το 2024 χωρίς καμία αναφορά αν αυτό προέρχεται από την αλλαγή διαχείρισης των διαθέσιμων πόρων ή από την περικοπή του προϋπολογισμού από πλευράς του Υπ. Υγείας και τι επιπτώσεις είχε στις προσφερόμενές υπηρεσίας προς τους πολίτες.
Ψυχιατρικές Υπηρεσίες: Η αύξηση της τάσης πληρότητας του ψυχιατρικού τομέα, πάνω από 90% από το 2012 μέχρι το 2024 σε σχέση με τον παθολογικό και χειρουργικό τομέα, σε ποιους λόγους οφείλεται, και τι μέτρα λαμβάνονται;
Έχουμε λοιπόν σύμφωνα με τα στοιχεία, μια σειρά από στρεβλώσεις που οφείλουν να εξηγηθούν και να διορθωθούν, όπως επίσης και μια δραματικά αυξανόμενη τάση προς την ιδιωτική αγορά υγείας, η οποία ταλαιπωρεί και επιβαρύνει οικονομικά τους πολίτες (ετήσιος ρυθμός μεταβολής 4% τα τελευταία πέντε χρόνια στην Ελλάδα) - ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
Αποτελεί ευλογία για τον τόπο μας η ύπαρξη δυο μεγάλων νοσοκομείων με άριστο επιστημονικό προσωπικό και οφείλουμε όλοι μας να τα διαφυλάξουμε και να τα στηρίξουμε. Δεν θέλουμε να ισοπεδώσουμε τίποτα, αλλά δεν μπορούμε και να μείνουμε σιωπηλοί στην κατάσταση που διαμορφώνεται σε σχέση με τις ανάγκες της υγείας των κατοίκων των Ιωαννίνων.
• Το 2ο μεγαλύτερο νοσοκομείο της χώρας (ΠΓΝΙ), το οποίο αν και λειτουργεί ως μητροπολιτικό νοσοκομείο, βρίσκεται για ένα χρόνο χωρίς διορισμένη διοίκηση (διοίκηση με ανάθεση καθηκόντων). Το Τμήμα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ) εξακολουθεί και παραμένει με ανεπαρκείς υποδομές και στελέχωση. Οι μελέτες επέκτασης του αν και πέρασαν από χίλια κύματα, έδωσαν μια τελική λύση με ελλιπή όμως χρηματοδότηση σε σχέση με την αρχική πρόταση (4 εκ. έναντι 12). Η ίδια μελέτη αφήνει και πάλι έξω τα Παιδιατρικά Εξωτερικά Ιατρεία, και βέβαια δεν γίνεται καμία πρόβλεψη για την κάλυψη του από γιατρούς και Νοσηλευτές. Δυστυχώς, οι προσφυγές που κατατέθηκαν από εταιρεία για την ανάδειξη μειοδότη την τελευταία στιγμή, μπορεί να οδηγήσει σε ναυάγιο το πολυδιαφημιζόμενο έργο, λόγω των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων που διέπουν το Ταμείο ανάκαμψης. Η προχειρότητα στο μεγαλείο της.
• Στην Ογκολογική κλινική αυξάνεται ο όγκος των ασθενών καθημερινά, και απαιτούνται ριζικές αποφάσεις κυρίως στο σκέλος των χημειοθεραπειών και της ασφάλειας του προσωπικού που τις χορηγεί.
• Υπάρχουν μεγάλες ανάγκες νοσηλείας παιδιών, καθώς δεν υπάρχει ΜΕΘ Παίδων και αναγκάζονται οι γονείς και τα παιδιά να μεταβαίνουν για χειρουργείο σε άλλες πόλεις (Αθήνα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη) με ό,τι αυτό σημαίνει σε κόστος, ασφάλεια αλλά και φυσική και σωματική εξάντληση. Παράλληλα στο ΠΓΝΙ υπάρχει μόνο μία επικουρική παιδοχειρουργός, ενώ πολλοί γιατροί τόσο του ΠΓΝΙ όσο και του Χατζηκώστα, είναι μετακινούμενοι με «εντέλλεσθε», ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, ώστε να καλύψουν ανάγκες άλλων, περιφερειακών νοσοκομείων.
• Μεγάλο έλλειμμα υπάρχει, επίσης, στο αντικείμενο της Παιδιατρικής Αποκατάστασης στην πόλη μας, όπως επίσης και ανάγκη ολοκληρωμένης λειτουργίας και στήριξης της αποκατάστασης των ενηλίκων στο ΠΓΝΙ. Στο Νοσοκομείο Χατζηκώστα, υπάρχουν ερωτήματα και εισαγγελική διερεύνηση σχετικά με την αγορά ακατάλληλου σύμφωνα με τις καταγγελίες οικοπέδου σε υπερβολική τιμή για την ανέγερση Παιδιατρικού Κέντρου Αποκατάστασης, το οποίο δεν περιλαμβάνεται καν στον οργανισμό του νοσοκομείου. Δεν μπορεί και δεν πρέπει πάνω στην υπαρκτή ανάγκη υποστήριξης της Παιδιατρικής αποκατάστασης να πλανώνται ερωτηματικά για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα και οφείλονται άμεσες και πειστικές εξηγήσεις.
• Στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, η μεταρρύθμιση παραμένει ημιτελής, με τις δημόσιες δομές (Κέντρα Υγείας, ΤΟΜΥ, Περιφερειακά Ιατρεία) να αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις, για να μην πούμε πως έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Το νομοσχέδιο για την “Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος”, στο οποίο υπάρχει πρόβλεψη λειτουργίας Κέντρου τραύματος στο ΠΓΝΙ, χαρακτηρίζεται άδειο από ουσία καθώς είναι μια συρραφή και έκθεση ιδεών και δεν δίνει καμία λύση το οποίο θα φανεί το επόμενο διάστημα.
• Καμία πρόβλεψη και μέριμνα δεν υπάρχει επίσης για την προνοσοκομειακή φροντίδα στην πόλη μας. Επείγει η ενίσχυση του ΕΚΑΒ και η αντικατάσταση του γερασμένου στόλου του που χρονολογείται από το 2017, με τουλάχιστον 12 νέα ασθενοφόρα. Παράλληλα, καταγγέλλουμε την υπολειτουργία του Ακτίου ως βάση αεροδιακομιδών καθώς και την μετακίνηση διασωστών στα νησιά και προτείνουμε την δημιουργία διεύθυνσης Δευτερογενών διακομιδών από το ΕΚΑΒ, προκειμένου να λυθεί το μαρτύριο των ασθενών στις μετακινήσεις από και προς τα νοσοκομεία που πολλές φορές το πληρώνουν από την τσέπη τους.
• Σε ό,τι αφορά την ψυχική υγεία, εκφράζουμε την βαθιά ανησυχία μας για την υποβάθμιση των ψυχιατρικών υπηρεσιών στην πόλη μας με τους πειραματισμούς και τις επιλογές της κυβέρνησης, αλλά και την ανάθεση σημαντικών ρόλων στον ιδιωτικό τομέα και στις ΜΚΟ, και οι οποίες έχουν οδηγήσει σε σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, υποδομές και προγράμματα. Η έλλειψη επενδύσεων και η αποδυνάμωση των δημόσιων δομών ψυχικής υγείας έχουν ως αποτέλεσμα πολλοί ασθενείς να μην λαμβάνουν την απαραίτητη φροντίδα με επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία και την κοινωνική τους ένταξη, αλλά και την διαφαινόμενη στροφή σε υπηρεσίες από την ιδιωτική αγορά.
• Εξίσου σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα Θεραπευτικά προγράμματα απεξάρτησης. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Συλλόγων Οικογένειας του ΚΕΘΕΑ (δελτίο τύπου 13/3/2025): Υποβαθμίζεται και αλλοιώνεται το θεραπευτικό μοντέλο των θεραπευτικών κοινοτήτων, το οποίο τυγχάνει παγκόσμιας αναγνώρισης. 1) Οι ανάγκες σε τρόφιμα, καύσιμα και βασικά είδη, στις περισσότερες Θεραπευτικές Κοινότητες, καλύπτονται για περισσότερο από ένα μήνα από τους αντίστοιχους Συλλόγους Οικογένειας, λόγω της μη έγκρισης προμηθειών. 2) Η απαγόρευση χρήσης υπηρεσιακών οχημάτων από τα μέλη αλλά τελικά και από το προσωπικό, σε συνδυασμό με τη ανυπαρξία χρηματοδότησης για καύσιμα, εμποδίζει την πρόσβαση σε ζωτικής σημασίας υπηρεσίες, όπως ιατρική περίθαλψη μελών, η νομική υποστήριξη, ενώ οδηγεί σε προβληματική εσωστρέφεια και περιορισμό των θεραπευτικών δραστηριοτήτων. Σε ορισμένες περιφέρειες, οι θεραπευτικές διαδικασίες έχουν ήδη διακοπεί, καθώς το προσωπικό αδυνατεί να μετακινηθεί στις διαφορετικές πόλεις ή ακόμα και σε δομές εντός φυλακών. 3) Η νέα διαδικασία έγκρισης δαπανών είναι τόσο περίπλοκη, που καθυστερεί τη διάθεση πόρων, αφήνοντας τις Θεραπευτικές Κοινότητες χωρίς τα απαραίτητα μέσα για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, ενώ διαφαίνεται και άρνηση έγκρισης αγοράς απαραίτητων φαρμάκων για άπορα και χωρίς οικογενειακή υποστήριξη μέλη.
Το Υπουργείο Υγείας φέρει ακέραια την ευθύνη για τις συνέπειες της συγχώνευσης στον νέο φορέα (ΕΟΠΑΕ). Η απορρύθμιση των Θεραπευτικών Κοινοτήτων οδηγεί στην υποβάθμιση των στεγνών προγραμμάτων, απειλεί την αποτελεσματικότητα τους και βάζει σε κίνδυνο την ίδια την αποκατάσταση των μελών τους.
• Υστέρηση παρατηρείται, στον Υγειονομικό χάρτη της χώρας (επομένως και της περιοχής μας) τον οποίον υποσχόταν η κυβέρνηση ήδη από την πρώτη της θητεία, ώστε να μην υπάρχουν κατακερματισμένες δομές και να παρέχονται ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους πολίτες. Πάρα τα βήματα που έχουν γίνει, η πολυδιαφημιζόμενη Ψηφιοποίηση των αρχείων των νοσοκομείων δεν ολοκληρώθηκε, ενώ η υλοποίηση του Εθνικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας καθυστερεί, και τίποτα δεν δείχνει ότι θα ολοκληρωθεί αποτελεσματικά.
• Τέλος σε ότι αφορά το σύστημα κοστολόγησης των Ιατρικών υπηρεσιών με βάση το σύστημα DRG (Diagnosis Related Groups) και της αντίστοιχης χρηματοδότησης των νοσοκομείων με τα DRG’S, πέρα από την βασική μας θέση ότι η πολιτεία οφείλει να επενδύσει και να αυξήσει την χρηματοδότηση των δημοσίων δαπανών από το 5,2% του ΑΕΠ που είναι σήμερα στο 7,5%, επισημαίνουμε τους παρακάτω υπαρκτούς κινδύνους:
Το DRG μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη αποχώρηση των ασθενών από τα νοσοκομεία, καθώς με το νέο σύστημα διοίκησης και τους στόχους που τίθενται, οι διοικητές ενδέχεται να επιδιώξουν τη μείωση του κόστους και την αύξηση της αποδοτικότητας σε βάρος της ποιότητας της φροντίδας
Το σύστημα μπορεί να ενθαρρύνει τη δημιουργία ελλειμμάτων και χρεών, προκαλώντας προκλητή ζήτηση υπηρεσιών και άδικη κατανομή πόρων. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της νοσοκομειακής φροντίδας σε βάρος άλλων μορφών φροντίδας, όπως της πρωτοβάθμιας.
Υπάρχουν φόβοι ότι το σύστημα μπορεί να οδηγήσει σε περιπτώσεις διαφθοράς, όπως η αναφορά λανθασμένων διαγνώσεων ή ιατρικών πράξεων για την αύξηση των αποζημιώσεων
- ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ
Πολύ κουβέντα γίνεται για την υποστελέχωση των δομών υγείας με εκατέρωθεν αντιπαραβολή στοιχείων από το Υπουργείο, τις διοικήσεις και τους συλλογικούς φορείς των εργαζομένων. Εδώ θα πρέπει να είμαστε σαφείς ώστε να μην συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα: Οι Οργανισμοί των Νοσοκομείων είναι αναχρονιστικοί και χρήζουν επικαιροποίησης. Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων – ΠΓΝΙ είναι το μεγαλύτερο νοσοκομείο της βορειοδυτικής Ελλάδας και ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας, καθώς διαθέτει περίπου 840 κλίνες, έχει γιγαντωθεί τα τελευταία χρόνια ενώ ο οργανισμός του υπάρχει από το 2012. Οι αναφορές για την κάλυψη σε προσωπικό γίνονται με συγκρίσεις που αφορούν τις υποδομές πριν από 13 χρόνια, ενώ το νοσοκομείο έχει αναπτυχθεί περαιτέρω. Από το ΠΓΝΙ λείπουν σήμερα περισσότεροι από 400 μόνιμοι υγειονομικοί, με τον Μ.Ο. ηλικίας του προσωπικού να είναι > 50 ετών. Το 40% περίπου των θέσεων καλύπτονται από επικουρικούς, ΟΑΕΔ κλπ. Παράλληλα έχουν αυξηθεί κατά 85 οι κλίνες νοσηλείας χωρίς αντίστοιχη κάλυψη των θέσεων εργαζομένων, ενώ έχουν προστεθεί επιπλέον δραστηριότητες με τη λειτουργία του 4ο κτιρίου, τις Μονάδες Covid κλπ..
Η ίδια τραγική κατάσταση στην στελέχωση υπάρχει και στο Νοσοκομείο Χατζηκώστα. Στην ιατρική υπηρεσία υπάρχουν 37 κενές θέσεις και από αυτές οι 11 καλύπτονται από επικουρικό. Στην Νοσηλευτική υπηρεσία 98 κενές θέσεις και από αυτές οι περισσότερες καλύπτονται από επικουρικούς ΟΑΕΔ κλπ, δηλαδή συμβάσεις με αβέβαιο μέλλον και φυσικά ευάλωτες στην πολιτική εξάρτηση. Το 80% και πλέον των τραυματιοφορέων είναι επικουρικοί με ό,τι σημαίνει αυτό, όπως επίσης και στην έλλειψη βοηθών θαλάμων. Η ίδια τραγική υποστελέχωση υπάρχει και στην τεχνική υπηρεσία, όπου υπάρχουν 24 κενές θέσεις, από τις οποίες μόνο οι 5 καλύπτονται από επικουρικούς, ενώ στην Διοικητική υπηρεσία οι κενές θέσεις είναι 121.
Σε ό,τι αφορά τις υποστηρικτικές υπηρεσίες σε σίτιση, φύλαξη και καθαριότητα, εκκρεμεί ο διαγωνισμός για την καθαριότητα και τη φύλαξη στο ΠΓΝΙ, με αμφιβολίες ως προς τη σύνθεση της επιτροπής αξιολόγησης προσφορών, προκειμένου να αναλάβουν το έργο ιδιώτες με αυξημένο κόστος. Με την επικείμενη είσοδο του ιδιώτη, αναμένονται ακριβότερες υπηρεσίες και απολύσεις του έμπειρου προσωπικού που προσφέρει υπηρεσίες μέχρι σήμερα. Στις επιτροπές αξιολόγησης αυτών των διαγωνισμών συμμετέχουν διορισμένα μέλη από τις διοικήσεις, αναδεικνύοντας τον έντονο κομματισμό στα νοσοκομεία της πόλης.
Δεν θέλουμε να γίνουμε Μάντεις κακών ειδήσεων αλλά οι συνειρμοί για την αντιστοιχία της στελέχωσης στον ΟΣΕ και στο ΕΣΥ είναι χαρακτηριστικοί και ο κίνδυνος Τεμπών στην υγεία είναι δυστυχώς υπαρκτός
• Στην Ε.Ε. υπάρχουν 2 εργαζόμενοι/χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής και στην Ελλάδα 0.50 εργαζόμενος/γραμμή
• Στην Ε.Ε. υπάρχουν 2,5 Νοσηλευτές / κλίνη, και στην Ελλάδα 0,80 νοσηλευτές/ κλίνη
Ο Υπουργός Υγείας και η κυβέρνηση ας αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Οι πολίτες να το γνωρίζουν και να πάρουν θέση - ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΟΓΙΚΑ & ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ιδιαιτεροτήτων που μπορεί να έχει μια περιοχή στην αντιμετώπιση ιδιαίτερων υγειονομικών αναγκών, είναι το μεγάλο ζήτημα των επιπτώσεων στην υγεία των κατοίκων του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων λόγω των επικίνδυνων επιπέδων ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που οφείλεται στην αιθαλομίχλη που γεννά η χρήση τζακιού, εξαιτίας της ενεργειακής φτώχειας των νοικοκυριών. Τα αποτελέσματα της έρευνας της IQAir, (εταιρείας που παρακολουθεί την ποιότητα του αέρα παγκοσμίως), είναι χαρακτηριστικά και επιβεβαιώνουν δυστυχώς για μια ακόμη φορά ότι τα Ιωάννινα είναι η πιο επιβαρυμένη πόλη της Ελλάδας όσον αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5, τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο επικίνδυνους ρύπους. Η συνεχής υπέρβαση αυτών των ορίων, ιδιαίτερα το χειμώνα, έχει σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, αυξάνοντας τα περιστατικά αναπνευστικών παθήσεων, εγκεφαλικών επεισοδίων, εμφραγμάτων και καρκίνου του πνεύμονα. Επιπλέον, η έκθεση σε υψηλά επίπεδα ρύπανσης συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης και άγχους, επιβαρύνοντας περαιτέρω την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι και όσοι πάσχουν από χρόνιες παθήσεις, πλήττονται ιδιαίτερα.
Το θέμα τέθηκε για συζήτηση στην Περιφερειακή επιτροπή από την παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών», επιμένοντας και προτείνοντας άμεσα μέτρα προστασίας, όπως γενναία επιδότηση ηλεκτρικής ενέργειας και πετρελαίου θέρμανσης, δωρεάν ρεύμα για ευάλωτους συμπολίτες και ενημερωτική καμπάνια για μείωση της καύσης ξύλων. Το θέμα αφορά την τοπική κοινωνία, είναι πολιτικό και ως τέτοιο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Αντίστοιχης τάξης πολιτικό ζήτημα που θα επιβαρύνει περαιτέρω την ποιότητα των προσφερόμενων υγειονομικών υπηρεσιών, αποτελεί η τροπολογία του Υπουργείου Υγείας που εξισώνει τους αποφοίτους Εργοθεραπείας, Μαιευτικής και Φυσικοθεραπείας των Πανεπιστημίων, με αποφοίτους ιδιωτικών κολεγίων. Η Τροπολογία επιτρέπει στους αποφοίτους των ιδιωτικών κολεγίων να αποκτούν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος χωρίς την έγκριση των αρμόδιων επαγγελματικών συλλόγων. Αυτή η ρύθμιση εξυπηρετεί τα ιδιωτικά συμφέροντα στον τομέα της εκπαίδευσης και υποβαθμίζει τα επαγγέλματα υγείας, καθώς δεν διασφαλίζεται η ποιότητα των σπουδών ούτε και η ποιοτική παροχή υπηρεσιών στο χώρο της Υγείας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Τα ενδεικτικά παραπάνω, και όχι μόνο, αποτελούν το αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών και νομοθετικών επιλογών της κυβέρνησης στο χώρο της υγείας, που στηρίζουν πολλές φορές με αδιαφανή τρόπο οι εκάστοτε διοικήσεις, με τα οποία προωθείται η εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών υγείας, ναρκοθετώντας στην ουσία το ΕΣΥ και για τα οποία όσοι τα αναδεικνύουν και διαμαρτύρονται αποτελούν «συμμορία της μιζέριας» κατά τον Υπουργό υγείας.
Σε κάθε περίπτωση πιστεύουμε ότι τα θέματα της υγείας δεν αποτελούν στεγανό που διαχειρίζονται μόνο οι Διοικήσεις των Νοσοκομείων και το Υπουργείο, αλλά αποτελούν θέματα που πρωτίστως αφορούν τις τοπικές κοινωνίες οι οποίες θα πρέπει να έχουν και γνώση και λόγο. Σε αυτό το πλαίσιο η δημόσια λογοδοσία επί των πεπραγμένων είναι απαραίτητη και θεσμικά επιβεβλημένη
Σε μια κρίσιμη στιγμή για την Ελληνική κοινωνία, το πάνδημο αίτημα να σκύψει το πολιτικό σύστημα στις πραγματικές ανάγκες του λαού φαντάζει κυρίαρχο. Οι μικροί φεουδάρχες ΚΑΙ στην υγεία έχουν ξεπεραστεί από τα πράγματα. Μικρά Τέμπη παραμονεύουν παντού και απειλούν την ύπαρξη μας, όσο οι αμαξοστοιχίες της υγείας, της παιδείας, της ασφάλειας και των κοινωνικών αναγκών κινούνται χωρίς σχεδιασμό, χωρίς Δημοκρατία, χωρίς Λογοδοσία και με μόνο γνώμονα τα κέρδη σε βάρος των ζωών μας.
9 +1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ
Με στόχο την αναβάθμιση του ΕΣΥ και την εξασφάλιση ποιοτικών υπηρεσιών υγείας για όλους τους πολίτες των Ιωαννίνων, η θεματική Υγείας της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Ιωαννίνων καταθέτει 10 συγκεκριμένες προτάσεις προς την κατεύθυνση της ολοκληρωμένης, δημόσιας και δωρεάν υγείας για όλους και ΚΑΛΕΙ τα πολιτικά κόμματα, τις θεσμικές συλλογικότητες, τους πολίτες και τους εργαζόμενους των Ιωαννίνων, να τοποθετηθούν σε αυτές:
- Αυτόνομη Υγειονομική περιφέρεια με έδρα τα Ιωάννινα, στην βάση της πλήρους κάλυψης όλων των υγειονομικών αναγκών που προκύπτουν από τα επιδημιολογικά, τα γεωγραφικά και κοινωνικά δεδομένα της περιοχής
- Ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα του συστήματος υγείας με ανάπτυξη δομών που έχει ανάγκη η περιοχή των Ιωαννίνων, όπως κέντρων αποκατάστασης παίδων – εφήβων και ενηλίκων, ΜΕΘ παίδων, και δημιουργία σύγχρονων ΤΕΠ στα νοσοκομεία. Θέση μας είναι η κατάργηση των νόμων που υπονομεύουν το ΕΣΥ και επαναφορά της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ για την ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα του συστήματος υγείας
- Αύξηση της χρηματοδότησης των δημοσίων δαπανών για την υγεία στο 7,5% του ΑΕΠ, ενίσχυση της δημόσιας χρηματοδότησης των νοσοκομείων για την ανάπτυξη ολοκληρωμένων υπηρεσιών και μείωση των λιστών αναμονής. Έμφαση στην ΠΦΥ και τις υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας με την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου δημόσιων δομών φροντίδας και υγείας, με στόχο την έγκαιρη διάγνωση, την πρόληψη, την θεραπεία και την αποκατάσταση.
- Αντιμετώπιση της κρίσης στελέχωσης του ΕΣΥ με προσλήψεις του αναγκαίου και εξειδικευμένου Ιατρονοσηλευτικού προσωπικού στην βάση νέων και σύγχρονων οργανισμών των νοσοκομειακών δομών με ταυτόχρονη μονιμοποίηση όλων όσων εργάζονται με ελαστικές σχέσεις εργασίας και εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των ιδρυμάτων.
- Γενναία μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων του ΕΣΥ, ένταξη στα ΒΑΕ, και δέσμη κινήτρων (εργασιακών, οικονομικών, κοινωνικών εκπαιδευτικών, επιστημονικής εξέλιξης) για την παραμονή και ενίσχυση του ιατρικού δυναμικού στο ΕΣΥ. Χορήγηση του 13ου και 14ου μισθού σε όλους τους Δημοσίους υπαλλήλους
- Αντικατάσταση του στόλου ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ, και ενίσχυση της προνοσοκομειακής φροντίδας, με δημιουργία βάσης αεροδιακομιδών στα Ιωάννινα, σύγχρονου συντονιστικού κέντρου και μονιμοποίηση του επικουρικού και άλλου προσωπικού στο ΕΚΑΒ.
- Άμεσα μέτρα οικονομικής στήριξης των ενεργειακών αναγκών του πληθυσμού του λεκανοπεδίου από τον επόμενο χειμώνα για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και προώθηση βιώσιμης αστικής ανάπτυξης.
- Άμεσα μέτρα από την πολιτεία για την στήριξη της οικογένειας και αντιμετώπισης του δημογραφικού ζητήματος που γίνεται εμφανές πλέον και στην περιοχή μας
- Διαφάνεια, Δημοκρατία, Αξιοκρατία και δημόσια λογοδοσία από τις διοικήσεις για την λειτουργία των νοσοκομείων με τη συμμετοχή των εργαζομένων και της τοπικής κοινωνίας στη λήψη αποφάσεων. 9+1. Συνέχεια στην φροντίδα & διασύνδεση των υπηρεσιών φροντίδας και υγείας στην πόλη μας.
Η πρόταση αφορά τον συντονισμό των υπηρεσιών υγείας (ΕΣΥ) και κοινωνικής φροντίδας (Δήμος- Περιφέρεια) στο επίπεδο του ατόμου, έτσι ώστε να δίνεται η αίσθηση στον πολίτη μίας ενοποιημένης υπηρεσίας. Στόχος είναι η πλήρης κάλυψη των υγειονομικών και κοινωνικών αναγκών των κατοίκων των Ιωαννίνων ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπρεπής διαβίωσή των πολιτών στην κοινότητα και η εμπέδωση κοινωνικής ασφάλειας, με την επιτελική διασύνδεση των υπηρεσιών:
ΠΦΥ – Νοσοκομεία- Κ.Υ.- ΤΟΜΥ (Υπ. Υγείας),
της κοινωνικής προστασίας (Υπ. Εργασίας)
της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Υπ. Εσωτερικών)
Πανεπιστήμιο, ΤΕΙ, Δημόσια σχολεία (Υπουργείο Παιδείας)
Υπηρεσίες δημόσιας υγείας και κοινωνικής προστασίας της περιφέρειας
Δομές αλληλεγγύης του Δήμου (Βοήθεια στο σπίτι, δημοτικά Ιατρεία κλπ)
Δομές Ψυχικής υγείας
Δομές απεξάρτησης
Φαρμακεία
Η ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ και η θεματική της υγείας στα Ιωάννινα, καλεί τους πολίτες των Ιωαννίνων να στηρίξουν αυτές τις προτάσεις, να τις αναδείξουν και να τις βάλουν στον δημόσιο διάλογο ώστε να δημιουργηθεί ένα ισχυρό και δημόσιο σύστημα υγείας, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους και θα εγγυάται την πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας για όλους.
Δημοσκοπικά δεδομένα: (GPO Φεβρουάριος 2025)
https://www.parapolitika.gr/ellada/article/1519902/ereuna-tis-gpo-gia-ta-parapolitika-901-pos-vlepoun-oi-polites-ti-simerini-katastasi-tou-sustimatos-ugeias-stin-ellada/
• Αναφορικά με την αξιολόγηση της κυβέρνησης και του Υπουργείου Υγείας, η πλειοψηφία των πολιτών πιστεύει ότι από το 2019 μέχρι σήμερα η κατάσταση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας έχει επιδεινωθεί (49%), ενώ το 30,1% θεωρεί ότι έχει παραμείνει ίδια.
• Οι πολίτες δεν μπόρεσαν να λάβουν υπηρεσίες υγείας λόγω κόστους (33%), αναδεικνύοντας τη σημασία της οικονομικής επιβάρυνσης ως παράγοντα αποκλεισμού από το σύστημα υγείας.
• Καθυστέρηση κλεισίματος ραντεβού σε ιατρό δημοσίου (79,7%)
• Η ικανοποίηση από το δημόσιο σύστημα υγείας καταγράφεται σε χαμηλά επίπεδα (Πολύ & Αρκετά Ικανοποιημένος/η 28%), με το μεγαλύτερο ποσοστό να δηλώνει δυσαρέσκεια (Λίγο & Καθόλου Ικανοποιημένος/η 71,2%).
• Κρίσιμο ερώτημα που αφορούσε το αν το δημόσιο σύστημα υγείας ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών, όπου οι 3 στους 4 ερωτώμενους απάντησαν αρνητικά.