Κατά την συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής του σ/ν του Υπουργείου Οικονομικών για την «Οικονομική αποκατάσταση παραχωρησιούχων αεροδρομίων λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού…», παρενέβη ο Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Το θέμα των Συμβάσεων Παραχώρησης είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Είχα την ιδιαίτερη τιμή να έχω χειριστεί την περίοδο 2012 – 2013, ως αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, το θέμα των Συμβάσεων Παραχώρησης της Ιόνιας οδού, του Ε65, της Ολυμπίας οδού και του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.
Όπως είναι γνωστό, από το 2010 τα έργα στους αυτοκινητόδρομους είχαν σταματήσει. Αυτό οφειλόταν κυρίως στην εφαρμογή του πρώτου μνημονίου, όταν είχαν περικοπεί οι μισθοί και είχε αυξηθεί σημαντικά η τιμή της βενζίνης, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη πτώση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων κατά 50% έως 60%. Αντίστοιχη ήταν η πτώση και στα έσοδα των παραχωρησιούχων από τα διόδια.
Την διετία 2010-2012, η τότε Κυβέρνηση δεν είχε ανταποκριθεί στα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στις Συμβάσεις Παραχώρησης και τα έργα σταμάτησαν σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, εκτός από τον «Μορέα».
Κληθήκαμε λοιπόν, το καλοκαίρι του 2012, να επαναδιαπραγματευτούμε τις Συμβάσεις Παραχώρησης. Επρόκειτο για μια πάρα πολύ δύσκολη εξίσωση, η οποία έχει πολλές αντιστοιχίες με τις Συμβάσεις Παραχώρησης 14 αεροδρομίων της Fraport και του αερολιμένα Αθηνών, τις οποίες συζητάμε σήμερα, καθώς εξ αιτίας της πανδημίας της Covid-19 επήλθε κατακόρυφη μείωση των αεροπορικών ταξιδιών, συνεπώς και των εσόδων των παραχωρησιούχων, που φτάνει το 70% σε σχέση με το 2019.
Στην περίπτωση των Συμβάσεων Παραχώρησης της Fraport και του αερολιμένα Αθηνών, έχουμε «γεγονός ευθύνης δημοσίου», κάτι αντίστοιχο δηλαδή που συνέβη και το 2012 με τους αυτοκινητόδρομους. Λύσαμε, τότε, το πρόβλημα με επωφελή τρόπο για το Ελληνικό Δημόσιο. Τροποποιήσαμε τις Συμβάσεις και την άνοιξη του 2013 επανεκκίνησε η κατασκευή των αυτοκινητόδρομων. Μάλιστα σε διάστημα επτά μηνών, μέχρι το Δεκέμβριο 2013, που κυρώθηκαν οι τροποποιημένες Συμβάσεις από το Κοινοβούλιο, πιστοποιήθηκαν στους αυτοκινητόδρομους έργα της τάξεως των 40 εκατομμυρίων ευρώ.
Αυτές τις Συμβάσεις Παραχώρησης στη συνέχεια εφάρμοσε στο ακέραιο και η επόμενη Κυβέρνηση Σύριζα-ΑΝΕΛ και έτσι ολοκληρώθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι τους οποίους απολαμβάνουμε σήμερα».
Καταλήγοντας, ο Σταύρος Καλογιάννης ανέφερε: «Οι Συμβάσεις Παραχώρησης αποτελούν ένα σύγχρονο εργαλείο υλοποίησης έργων, με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Μπορεί ιδεολογικά να είναι κάποιος εναντίον των Συμβάσεων Παραχώρησης. Πρέπει όμως να γνωρίζουμε τι περιλαμβάνουν αυτές οι Συμβάσεις. Αν κανείς τις μελετήσει, εκτιμώ ότι θα αλλάξει προς το θετικότερο ο τρόπος με τον οποίο τις αντιμετωπίζει».