Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Το Επιμελητήριο Ιωαννίνων επιθυμεί να εκφράσει την ανησυχία του σχετικά με την κατανομή
των πόρων και τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση του Αναπτυξιακού
Νόμου Ν. 4887/2022, οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά την επιχειρηματική κοινότητα και την
οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας.
Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις για το καθεστώς Ενίσχυσης Τουριστικών
Επενδύσεων μέσω του Ν.4887/2022, ελάχιστοι είναι τελικά οι πόροι που θα διατεθούν στην
Ήπειρο. Συγκεκριμένα, στο καθεστώς της Ενίσχυσης Τουριστικών Επενδύσεων, εγκρίνονται
μόνο 6 επενδυτικά σχέδια σε 2 κύκλους. Πιο αναλυτικά,
για τον Α κύκλο σύμφωνα με την 84415/2024 Υ.Α., διατέθηκαν στην Περιφέρεια Ηπείρου
κονδύλια ύψους μόλις 624.332€, ενώ, από τα κονδύλια της ΓΔΙΕ (Υπουργείο Ανάπτυξης
στο οποίο υπάγονται τα μεγαλύτερα επενδυτικά σχέδια), δόθηκαν μόλις 4.224.000€, που
αντιστοιχούν σε μόλις 1 (μία) επένδυση, και αυτό μέσω φοροαπαλλαγής. Σύνολο δηλαδή
εγκρίθηκαν 2 επενδύσεις και 4.8 εκ. € ενισχύσεις από τα συνολικά 146.5 εκ. € που
διατέθηκαν πανελλαδικά (ποσοστό 3,2%).
Για τον Β΄ κύκλο σύμφωνα με την 84425/2024 Υ.Α., διατέθηκε συνολικό ποσό κονδυλίων
ύψους 2.292.913,78 €, ενώ από τα κονδύλια της ΓΔΙΕ, μόλις 4.022.362€ (αντιστοιχούν σε
μόλις 2 επενδύσεις) και αυτά μοιρασμένα σε φοροαπαλλαγή (1,45εκ. €) και επιχορήγηση
(2,56εκ. €). Σύνολο δηλαδή, εγκρίθηκαν 6 επενδύσεις με 6,3εκ. € περίπου ενισχύσεις από
τα συνολικά 146.7 εκ € που διατέθηκαν (ποσοστό περίπου 4,2%).
Στο δε καθεστώς της Μεταποίησης – Εφοδιαστικής Αλυσίδας, στον Β κύκλο εγκρίθηκαν 3
συνολικά επενδύσεις (2 στην Περιφέρεια και 1 μέσω ΓΔΙΕ) που αντιστοιχούν σε 3.521.000,05
€ φοροαπαλλαγής και 512.552,88€ επιχορήγησης, ήτοι σε ποσοστό λιγότερο του 3% των
συνολικών κονδυλίων του προϋπολογισμού του καθεστώτος. Λίγο καλύτερη ήταν η εικόνα
στον Α’ κύκλο του καθεστώτος, όπου προηγήθηκε και σημαντική αύξηση προϋπολογισμού,
Σελίδα 2 από 2 ΕΛΟΤ 1429 : 2008
No:20401200003074
EN ISO 9001 : 2015
No:20001200003073
καθώς εκεί εγκρίθηκαν τουλάχιστον 10 επιχειρήσεις (4 στην Περιφέρεια και 6 στη ΓΔΙΕ) που
αντιστοιχούν σε 8.733.767,39 € φοροαπαλλαγής και 6.266.987,40 € σε επιχορήγηση και
επιδότηση leasing, ποσά δηλαδή που και πάλι οριακά καλύπτουν το 5% του συνολικού
διαθέσιμου προϋπολογισμού.
Αξίζει να σημειώσουμε πως τα παραπάνω στοιχεία ανακοινώθηκαν ήδη με σημαντική
καθυστέρηση, καθώς οι επιχειρήσεις έχουν καταθέσει τις αιτήσεις τους εδώ και περισσότερα
από δύο έτη, αναμένοντας την ένταξή τους. Σύμφωνα δε με το α.19, Ν. 4887/2022, οι
αξιολογήσεις πρέπει να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από
τη λήξη των υποβολών, ενώ σε περίπτωση υπέρβασης αυτής της προθεσμίας, θα έπρεπε να
υπάρχει η δυνατότητα ανάθεσης του ελέγχου σε ανεξάρτητο ορκωτό ελεγκτή, διαδικασία που,
δυστυχώς, μέχρι στιγμής δεν έχει εφαρμοστεί.
Επιπρόσθετα, χαρακτηριστικά αναφέρεται από παράγοντες της αγοράς, πως ακόμα και για τα
λίγα επενδυτικά σχέδια που εγκρίθηκαν, το Πληροφοριακό Σύστημα εξακολουθεί να μην
μπορεί να δεχτεί αιτήσεις τροποποίησης, πιστοποίησης και ελέγχου από τους Δικαιούχους,
δυσχαιρένοντας την όλη διαδικασία έτι περαιτέρω και αφήνοντας εντυπώσεις γραφειοκρατίας
και αγκωλώσεων στους υποψήφιους επενδυτές, οι οποίοι βλέπουν τις επενδύσεις τους να
λιμνάζουν.
Αυτή η αβεβαιότητα πλήττει την επιχειρηματικότητα και αποθαρρύνει τις επενδύσεις.
Με βάση τα παραπάνω, παρακαλούμε για την εξέταση της δυνατότητας αύξησης των
διαθέσιμων κονδυλίων για τα καθεστώτα Μεταποίησης – Εφοδιαστικής και Ενίσχυσης
Τουριστικών Επενδύσεων, ώστε να καλυφθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον στην Περιφέρεια
Ηπείρου. Παράλληλα, ζητούμε την επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης, καθώς και την
άμεση προσαρμογή του Ο.Π.Σ.Αν, ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των
Δικαιούχων.
Η επιχειρηματική κοινότητα της περιοχής μας προσβλέπει στη στήριξη του Υπουργείου και
στη λήψη των απαραίτητων μέτρων, ώστε να ενισχυθεί η αναπτυξιακή προοπτική της
Περιφέρειας. Αναμένουμε τις ενέργειές σας για την επίλυση αυτών των ζητημάτων.