Η ραγδαία αύξηση του ποσοστού ακάλυπτων αναγκών υγείας στη χώρα, όπως καταγράφεται από τη Eurostat, είναι ακόμη εντονότερη στην ελληνική περιφέρεια, στις αγροτικές και ημιαστικές περιοχές. Η ανάγκη για ένα αποτελεσματικό και προσβάσιμο δημόσιο σύστημα υγείας, με έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα και την πρόληψη, καθίσταται επιτακτική, ιδιαίτερα για τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες που αποτελούν σημαντικό τμήμα των τοπικών πληθυσμών.
Μια σημαντική πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση αποτέλεσε η θεσμοθέτηση των Κινητών Ομάδων Υγείας (ΚΟΜΥ) με το άρθρο 162 του Ν. 4600/2019. Οι ΚΟΜΥ σχεδιάστηκαν για να παρέχουν ολοκληρωμένη υγειονομική φροντίδα, κυρίως σε ηλικιωμένους της υπαίθρου με χρόνια προβλήματα υγείας, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μετακίνηση και στην πρόσβαση σε δημόσιες δομές υγείας. Λειτουργώντας ως διεπιστημονικές ομάδες, συγκροτούνταν από οδοντιάτρους, νοσηλευτές, μαίες, φυσικοθεραπευτές, επισκέπτες υγείας, τεχνολόγους εργαστηρίων, διοικητικό προσωπικό και οδηγούς, και προορίζονταν να υποστηρίζουν περιοδικά τους γιατρούς των Κέντρων Υγείας και των Περιφερειακών Ιατρείων.
Ο σχεδιασμός προέβλεπε τη λειτουργία περισσότερων από 90 ομάδων σε όλη τη χώρα, με περίπου 1.000 εργαζόμενους για δύο χρόνια, υπό την έγκριση του ΑΣΕΠ, και με προοπτική μόνιμης ενσωμάτωσης στις Υγειονομικές Περιφέρειες. Η χρηματοδότηση της παρέμβασης, ύψους άνω των 30 εκατ. ευρώ, περιλάμβανε προμήθεια οχημάτων και εξοπλισμού, διαμορφώνοντας τις ΚΟΜΥ ως αναπόσπαστο μέρος της μεταρρύθμισης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και της πολιτικής καθολικής κάλυψης των πολιτών.
Ωστόσο, από το 2019 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν προχώρησε στην ενεργοποίηση αυτής της παρέμβασης. Αντίθετα, κατά την περίοδο της πανδημίας, άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο, συγκροτώντας τις ΚΟΜΥ Ειδικού Σκοπού, οι οποίες λειτούργησαν με αποσπασματικό τρόπο, κυρίως ως συνεργεία ελέγχου του ΕΟΔΥ, χωρίς τη διεπιστημονική διάσταση και τον μακροπρόθεσμο χαρακτήρα που προέβλεπε η αρχική νομοθετική ρύθμιση.
Σήμερα, αυτή η προσωρινή λειτουργία των ΚΟΜΥ διακόπτεται, ενώ στα ΜΜΕ διακινούνται συγκεχυμένες πληροφορίες σχετικά με την πιθανή αξιοποίησή τους σε δράσεις πρόληψης. Πρόκειται για προγράμματα περιορισμένης χρονικής διάρκειας, χωρίς μακρόπνοο σχεδιασμό ένταξης στο ΕΣΥ και χωρίς διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους.
Η προστασία της υγείας, της ζωής και της αξιοπρέπειας των πολιτών αποτελεί συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας. Η έλλειψη οργανωμένης πρόληψης και ολοκληρωμένης πρωτοβάθμιας φροντίδας στην περιφέρεια οδηγεί σε αύξηση των ακάλυπτων αναγκών υγείας. Επίσης, σε πολλές ημιαστικές, αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές, το ΕΣΥ αποτελεί τη μοναδική επιλογή φροντίδας για τον τοπικό πληθυσμό.
Στο πλαίσιο αυτό ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Σκοπεύει η κυβέρνηση να ενεργοποιήσει τις Κινητές Ομάδες Υγείας βάσει του Ν. 4600/2019, διασφαλίζοντας την αναγκαία στελέχωση και χρηματοδότηση;
Ποιος είναι ο συνολικός σχεδιασμός της κυβέρνησης για την κάλυψη των αναγκών υγείας στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Τζούφη Μερόπη
Αναγνωστοπούλου Σία
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Οζγκιούρ Φερχάτ
Πέρκα Πέτη
Τζανακόπουλος Δημήτριος
Τσακαλώτος Ευκλείδης