Στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί του σχεδίου νόμου για την προστασία της εργασίας τοποθετήθηκε ο Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Συζητάμε για την προστασία της εργασίας στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην ψηφιακή εποχή μας και μετά την πανδημία της Covid-19.
Πρόκειται για ευρεία νομοθετική παρέμβαση, η οποία συνδυάζει ρυθμίσεις που καλύπτουν: διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας για την ασφάλεια και υγεία, για την εξάλειψη της βίας στην εργασία, καθώς και την ενσωμάτωση Οδηγίαςγια ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής.
Το Υπουργείο Εργασίας επιχειρεί να αντιμετωπίσει προβλήματα των εργαζομένων, αδικίες που υφίστανται οι νέοι και οι γυναίκες και αναχρονιστικές εργασιακές ρυθμίσεις, μετά τις καταιγιστικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο χώρο της απασχόλησης στην ψηφιακή εποχή.
Θεσμοθετείται η ψηφιακή κάρτα εργασίας, η οποία συνδέεται με το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη», ώστε να μπορεί να ελέγχεται ανά πάσα στιγμή, εάν υπάρχουν υπερβάσεις στο ωράριο κάθε εργαζόμενου. Αυτό αποτελεί καινοτομία στον έλεγχο της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας.
Οι βασικότερες τομές του νομοσχεδίου στο συνδικαλιστικό δίκαιο είναι:
-η λήψη μέτρων για διαφάνεια στο συνδικαλισμό,
-η εισαγωγή της αστικής ευθύνης για συνδικαλιστές οι οποίοι ενώ απεργούν εμποδίζουν όσους δεν συμμετέχουν στην απεργία να εργαστούν,
-ο ορισμός ενός ποσοστού (33%) εγγυημένης υπηρεσίας,κατά τη διάρκεια απεργιών στην κοινή ωφέλεια, για την προστασία του κοινωνικού συνόλου, όπως σε Βέλγιο και Γαλλία.
Σε ό,τι αφορά το ωράριο, δεν υπάρχουν αλλαγές στα θέματα που αφορούν το οκτάωρο, το πενθήμερο και τις 40 ώρες την εβδομάδα, σε σχέση με τα ισχύοντα, παρά τις προσπάθειες πολλών να πείσουν για το αντίθετο.
Εισάγονται ρυθμίσεις στο πλαίσιο διευθέτησης του χρόνου εργασίας, η κατοχύρωση και αύξηση των υπερωριών, που αποτελούν μοχλό αύξησης αποδοχών και παραγωγικότητας, σε 150 ώρες το χρόνο, όπως ισχύει στην ΕΕ.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, στη θέση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, με λειτουργική ανεξαρτησία και οικονομική αυτοτέλεια. Με τη ρύθμιση το Υπουργείο αποσκοπεί στον αποκλεισμόενδεχόμενωνπολιτικών παρεμβάσεωνστον έλεγχο της εργασίας.
Εισάγονται θετικές ρυθμίσεις για την ισορροπία της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής: προβλέπονται 14 ημέρες άδεια πατρότητας, έναντι 10 σήμερα, προστασία του νέου πατέρα κατά της απόλυσης για 6 μήνες από τη γέννηση του τέκνου, γονική άδεια 4 μηνών για κάθε γονέα με επιδότηση.
Η τηλεργασία, που έχει μπει πλέον για τα καλά στη ζωή μας και ήρθε για να μείνει, εφαρμόζεται μετά από συμφωνία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Οι τηλεργαζόμενοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους εργαζομένους εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησης.
Άκουσα με προσοχή συναδέλφους της αντιπολίτευσης, πολλοί εκ των οποίων επικαλέστηκαν τον Ν.1264/1982«για τον εκδημοκρατισμό του Συνδικαλιστικού Κινήματος», ο οποίος τροποποιείται με το υπό συζήτηση σ/ν. Ορθώς εκσυγχρονίζεται, λόγω των κοσμογονικών αλλαγών που έχουν επέλθει, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, τις τελευταίες δεκαετίες στον κόσμο της εργασίας και όχι μόνο.
Εν κατακλείδι, το νομοσχέδιο επιχειρεί ένα σημαντικό βήμα μπροστά:
- Με την προσαρμογή του στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, όπως η ενίσχυση των γονικών αδειών, η τηλεργασία.
- Με τον εκσυγχρονισμό του εργατικού δικαίου, την αποκατάσταση αδικιών, την κατάργηση αναχρονιστικών ρυθμίσεων. Αναφέρω ενδεικτικά την τροποποίηση ρυθμίσης του 1920 που αφορά τις διακρίσεις μεταξύ υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών.
Επιγραμματικά θα έλεγα ότι το σ/ν εξυπηρετεί ανάγκες της εργασίας στην ψηφιακή οργάνωση της κοινωνίας μας».