Το σχέδιο για τη Βιώσιμη ανάπτυξη καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις αλλαγές στην εικόνα και λειτουργία του δήμου που στοχεύει κάθε δημοτική αρχή. Υπό την προϋπόθεση βέβαια, της υλοποίησης του σχεδιασμού αυτού.
Το σχέδιο που συζητάμε σήμερα, αποτελεί την επικαιροποίηση του, προσφάτως εγκεκριμένου από την προηγούμενη δημοτική αρχή, σχεδίου, που συζητήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022.
Η επικαιροποίηση αυτή, βέβαια, συνίσταται στην προσθήκη ενός και μοναδικού νέου έργου. Την κατασκευή νέου κτιρίου για τη στέγαση της δημοτικής αγοράς της Αγίας Μαρίνας, για το οποίο έχουμε εκθέσει τις απόψεις μας στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. Τα υπόλοιπα έργα, εκτός των 4 συνεχιζόμενων που εκτελούνται, απασχολούν το δημοτικό συμβούλιο από την προηγούμενη ή και την προπροηγούμενη δημοτική θητεία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα έργα πολιτισμού με την οθωμανική βιβλιοθήκη, το τζαμί Ασλάν Πασσά, κλπ. που έχουν γίνει σαν το γεφύρι της Άρτας, καθώς ήταν ενταγμένα στο σχέδιο ΒΑΑ 2014-2020 και ο ποδηλατόδρομος Μάτσικα-Πέραμα….
Ακόμη, και τα 16 έργα προτεραιότητας προτείνονται για χρηματοδότηση μόνο από το Ε.Π. ΗΠΕΙΡΟΣ 2021-2027, και χωροθετούνται στην περίμετρο του παλαιού Δήμου (προ σχεδίου Καποδίστριας).
Εμείς έχουμε μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση για την εξέλιξη του δήμου. Για μας, η πραγματική ισόρροπη ανάπτυξη του δήμου, δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί με την επιλογή και επιδότηση έργων μόνο στην περίμετρο του παλαιού δήμου (προ σχεδίου Καποδίστριας). Με τον τρόπο αυτόν συγκεντρώνεται το σύνολο της κοινωνικής, πολιτιστικής, οικονομικής και πνευματικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένα τετραγωνικά χιλιόμετρα, ένα μικρό εδαφικό τμήμα του συνόλου του δήμου. Επιλέξτε μία τοπική κοινότητα (πχ Κοσμηρά, Καστρίτσα, Περίβλεπτο, Μπιζάνι), διαμορφώστε ένα ολιστικό σχέδιο ανάπτυξής της, σχεδιάστε τα έργα που απαιτούνται για την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού και δημιουργείστε ένα πρότυπο που είναι δυνατόν να εξελιχθεί σε λοκομοτίβα μιας γενικότερης περιφερειακής ανάπτυξης σε όλον τον δήμο.
Η αναζήτηση δε, μιας γειτονιάς στα όρια του παλαιού δήμου για την προτυποποίησή της όσον αφορά την κλιματική ουδετεροτητα, θυμίζει αυτούς που εφαρμόζουν βιολογική καλλιέργεια σε ένα χωράφι των 4 στρέμματων, ενώ γύρω γύρω εκατοντάδες στρέμματα ραντίζονται καθημερινά με κάθε είδους χημικές ουσίες, με επακόλουθο να παύει κάθε διαφοροποίηση και στο βιολογικό κτήμα.
Επαναλαμβάνουμε ακόμη, ότι -κατά τη γνώμη μας- ο δήμος απαιτείται να κινητοποιηθεί ή να προετοιμαστεί με καίριους σχεδιασμούς όπως:
- Κυκλοφοριακή μελέτη και μελέτη μεταφορών στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, με τη συμπερίληψη για τις αστικές συγκοινωνίες, σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ, τις λιμναίες συγκοινωνίες και ενδεχομένως και τις συγκοινωνίες με μέσο σταθερής τροχιάς.
- Μελέτη αξιοποίησης δημοτικού κτιριακού αποθέματος, αλλά και εκτάσεων και ιδιοκτησιών που δεν ανήκουν σήμερα στον Δήμο, για την απόδοσή τους στους δημότες για ανάπτυξη πάρκων πρασίνου & πολιτισμού ή εκπαιδευτικών και ψυχαγωγικών πάρκων και με ανταπόδοση ίσης αξίας στους φορείς – ιδιοκτήτες τους. Παραδειγματικά:
a. το στρατόπεδο Βελισσαρίου, αφού αμέσως και πριν την έγκριση της ΒΑΑ διευκρινιστεί το καθεστώς της παραχώρησής του. Η ενσωμάτωση της έκτασης αυτής θα αλλάξει ολοκληρωτικά την αστική ανάπτυξη του Δήμου μας.
b. οι δύο ιδιοκτησίες του υπεραστικού ΚΤΕΛ, στην Καλούτσιανη και στην οδό Ζωσιμαδών, περιοχές υποβαθμισμένες σήμερα,
c. η παραλίμνια έκταση, 60 στρ., στον Άγιο Νικόλαο Κοπάνων, σε συνεργασία με την ΕΤΑΔ,
d. η έκταση των φυλακών Σταυρακίου, αφού διεκδικηθεί η παραχώρησή της στον Δήμο ως ανταπόδοση της παραχωρούμενης έκτασης στην Κόντσικα, - Εκπόνηση master plan για την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου των Ιωαννίνων που αποτελεί ένα από τα στοιχεία της κοινωνικής και οικονομικής ταυτότητας της πόλης.
- Εκπόνηση κανονιστικού πλαισίου για τη Λίμνη Παμβώτιδα, από το οποίο θα προκύψει η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων (αλιεία, αθλήματα υγρού στίβου, κλπ) στα λιμναία ύδατα.
- Επικαιροποίηση κανονιστικού πλαισίου για παραχώρηση και χρήση τμημάτων κοινοχρήστων χώρων του δήμου.
και τα έργα που εμπεριέχονται στη μελέτη «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και ανάπλαση περιοχής Λίμνης Παμβώτιδας» που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Με την ευκαιρία, ενημερώστε μας αν και ποιες προτάσεις χρηματοδότησης έργων καταθέσατε στο πλαίσιο της τρίτης πρόσκλησης του προγράμματος European Urban Initiative, δεδομένου ότι η περίοδος κατάθεσης των προτάσεων έκλεισε πριν 15ημέρες.
Τέλος, στη σελίδα 97 του εγγράφου σας με τίτλο «Επικαιροποίηση του σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης» που συνοδεύει την εισήγησή σας, αναφέρεται ότι: «Σύμφωνα με την απογραφή, ο Δήμος Ιωαννιτών υπολογίζεται ότι καταναλώνει 7.325 MWh ετησίως για τον δημοτικό φωτισμό». Πλην όμως, στο χρηματοοικονομικό μοντέλο στο οποίο στηρίχθηκε ολόκληρος ο σχεδιασμός του έργου των led, αναφέρεται σε αντίστοιχη κατανάλωση 12.220,41 MWh. Δηλαδή, τότε, το 2020, η κατανάλωση του οδικού φωτισμού καταγράφηκε στα τεύχη δημοπράτησης του έργου κατά 67% μεγαλύτερη αυτής που αναφέρεται σήμερα.
Τι ακριβώς συμβαίνει;
Ποιο μέγεθος είναι αληθές τελικά;
Τι διαφοροποιείται στην υπογραφείσα σύμβαση, στην περίπτωση που το μέγεθος που καταγράφεται σήμερα είναι αληθές;
Τι προτίθεστε να κάνετε σχετικά με αυτό;
Δεδομένων των ανωτέρω, η παράταξή μας διαφοροποιείται με τη στρατηγική επιλογή σας.
Παρόλα αυτά, η στρατηγική σας πρέπει να κριθεί.
Για αυτό δίνουμε τη σύμφωνη γνώμη μας να προχωρήσετε στον σχεδιασμό σας.