SIR PETER BLAKE | ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ
Δημιουργικές Συναντήσεις
Εγκαίνια έκθεσης : Σάββατο, 12 Oκτωβρίου 2024 στις 12 το μεσημέρι
Με την πιο πρωτοποριακή μέχρι σήμερα παρουσία τους επιστρέφουν οι Δημιουργικές Συναντήσεις στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο. Τριάντα χρόνια μετά την ίδρυσή του, ο εικαστικός θεσμός φέρνει σε διάλογο το έργο του Sir Peter Blake με μία νέα δημιουργία του Σταύρου Κοτσιρέα, από τις 12 Οκτωβρίου 2024 έως τις 12 Ιανουαρίου 2025. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση έργων του αποκαλούμενου ως «νονού» της βρετανικής Ποπ Αρτ στην Ελλάδα, η οποία, μαζί με τη συμμετοχική εγκατάσταση του Έλληνα καλλιτέχνη, προσκαλεί το κοινό να συμβάλει στη δημιουργία ενός νέου αφηγήματος για την εποχή μας, σε επιμέλεια των ιστορικών τέχνης Αννίτας Αποστολάκη και Αναστασίας Μανιουδάκη.
Οι Δημιουργικές Συναντήσεις 2024 περιλαμβάνουν έργα του Peter Blake που δίνουν έμφαση στο μέσο που έκανε την τέχνη του γνωστή σε όλο τον πλανήτη: το κολλάζ. Παρουσιάζονται δημιουργίες από την πιο πρόσφατη σειρά που φιλοτέχνησε, με τίτλο Joseph Cornell’s Holiday (2017-2019), η οποία είναι αφιερωμένη στον σουρεαλιστή πρωτοπόρο του ασαμπλάζ Joseph Cornell (1903–1972), μαζί με μερικά από τα πιο γνωστά εξώφυλλα δίσκων που έχει φτιάξει, με χαρακτηριστικότερο όλων το Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967) των Beatles. Η έκθεση είναι, επίσης, μία σπάνια ευκαιρία για το κοινό να δει από κοντά ένα από τα πρώτα γλυπτά του Blake, το Man Meeting a Tiger on a Bridge (1960), χυτευμένο σε μπρούντζο.
Δίπλα στην εμβληματική φιγούρα της διεθνούς μεταπολεμικής τέχνης, στις Δημιουργικές Συναντήσεις 2024 ο Σταύρος Κοτσιρέας παρουσιάζει για πρώτη φορά την πολυμεσική εγκατάσταση Μεταμορφώσεις (2017-2024), η οποία αποτελεί το επιστέγασμα μιας καλλιτεχνικής πορείας σαράντα χρόνων. Σε ένα μοναστηριακού τύπου τραπέζι, δεκατέσσερις προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στην παγκόσμια Ιστορία, από τον Σωκράτη και τον Κομφούκιο έως τον Μαχάτμα Γκάντι και τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, δίνουν το «παρών» μέσα από αντικείμενα που το κοινό καλείται να αποκρυπτογραφήσει, ώστε να οδηγηθεί σε μία δική του ερμηνεία των μεταξύ τους σχέσεων και να συμμετάσχει στον υπερβατικό διάλογο που λαμβάνει χώρα. Έχοντας συλλάβει την ιδέα για το έργο στον απόηχο της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής παγκόσμιας κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας, σκοπός του Κοτσιρέα είναι να δημιουργήσει, με τη συμμετοχή του κοινού, μια δεξαμενή σκέψης για την εξεύρεση ενός νέου οράματος για τη νέα εποχή που ανατέλλει.
Δύο καλλιτέχνες από διαφορετικές γενιές, διαφορετικές χώρες, με διαφορετική καλλιτεχνική διαδρομή και θεματολογία, διαφορετικές καλλιτεχνικές «εμμονές», αλλά και με διακριτές, όσο και απρόοπτες, φιλοσοφικές και εικαστικές συγγένειες στο έργο τους, προσκαλούν τους θεατές να ανακαλύψουν τις δικές τους συγγένειες με τα πρόσωπα που σημάδεψαν τον πολιτισμό μας. Σε αυτό το πλαίσιο, δε θα μπορούσε να λείπει από τις Δημιουργικές Συναντήσεις 2024 η Προσωπογραφία του Γεωργίου Αβέρωφ (1874) του Σπυρίδωνα Προσαλέντη (1830-1895) από τη συλλογή της Πινακοθήκης Αβέρωφ. Η πολυεπίπεδη ευεργετική δράση του Γεωργίου Αβέρωφ, μέσα από δωρεές σημαντικών ποσών για φιλανθρωπίες, κοινωφελή έργα και δημιουργία εκπαιδευτικών και άλλων υποδομών, αποτελεί ακόμη και σήμερα πρότυπο για όσους αναζητούν τρόπους να ωφελήσουν το κοινωνικό σύνολο.
Βιογραφικό Sir Peter Blake
Ο Sir Peter Blake γεννήθηκε το 1932 στο Ντάρτφορντ του Κεντ της Αγγλίας. Ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Συχνά αποκαλείται ως ο «νονός» της βρετανικής Ποπ Αρτ, ενώ η καλλιτεχνική του πρακτική περιλαμβάνει από ζωγραφική, σχέδια και γλυπτική έως κολλάζ, μεταξοτυπίες και λαϊκή τέχνη. Το 1953 ο Blake μπήκε στο Royal College of Art στο Λονδίνο, όπου στοιχεία της λαϊκής κουλτούρας άρχισαν να εισέρχονται στους πίνακές του, προπορευόμενα της αμερικανικής Ποπ Αρτ. Έχοντας δει το έργο του Kurt Schwitters, ξεκίνησε να εργάζεται με το κολλάζ. Μετά την αποφοίτησή του το 1956, ο Blake κέρδισε το Βραβείο Έρευνας Leverhulme και πέρασε έναν χρόνο ταξιδεύοντας στο εξωτερικό, για πρώτη φορά εκτός Ηνωμένου Βασιλείου, επισκεπτόμενος την Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία. Επιστρέφοντας στο Λονδίνο, ο Blake συνέχισε να προσαρμόζει είδωλα της ποπ κουλτούρας και διαφημιστικές εικόνες, δημιουργώντας φόρους τιμής σε προσωπικότητες όπως η Μέριλιν Μονρόε, η Μπριζίτ Μπαρντό, ο Έλβις Πρίσλεϊ και επαγγελματίες παλαιστές. Το 1967 ο Blake σχεδίασε το εμβληματικό εξώφυλλο του άλμπουμ Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band των Beatles μαζί με την πρώτη του σύζυγο, Jann Haworth, και συνέχισε να συνδέεται με τον μουσικό κόσμο σχεδιάζοντας εξώφυλλα άλμπουμ για άλλα συγκροτήματα, όπως οι Who και Ian Dury and The Blockheads.
Η πρώτη ατομική έκθεση του Blake πραγματοποιήθηκε το 1962 στην Portal Gallery στο Λονδίνο. Ακολούθησαν ατομικές εκθέσεις στη Robert Fraser Gallery (1965) και στη Leslie Waddington Prints (1969) στο Λονδίνο. Η πρώτη του αναδρομική έκθεση πραγματοποιήθηκε το 1969 στην Πινακοθήκη Τέχνης της πόλης του Μπρίστολ. Επόμενες αναδρομικές εκθέσεις έγιναν το 1973 στο Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ, με περιοδείες στο Αμβούργο και τις Βρυξέλλες, καθώς και στην Tate Gallery το 1983. Το 1981 εξελέγη μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας, ενώ μεταξύ 1993 και 1996 ήταν φιλοξενούμενος καλλιτέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Το 2002 χρίστηκε ιππότης και το 2007 η Tate Liverpool πραγματοποίησε μια σημαντική αναδρομική έκθεση του έργου του Peter Blake, η οποία την επόμενη χρονιά ταξίδεψε στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπιλμπάο στην Ισπανία.
Το 2013 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η σημαντική σειρά έργων του Blake Dylan Thomas: Under Milk Wood στο Εθνικό Μουσείο του Κάρντιφ. Το 2014 αποκαλύφθηκε η επτά μέτρων τοιχογραφία του Appearing at the Royal Albert Hall και το 2015 παρουσιάστηκε το Snowdrop στο Mersey Ferry, μια ανάθεση της Μπιενάλε του Λίβερπουλ. Το 2020, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, ο Blake σχεδίασε την αφίσα London Stands Together για την εφημερίδα Evening Standard, και τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους το έργο του Thank You London φωταγωγήθηκε στην πλατεία Piccadilly Circus και προβλήθηκε στην πρόσοψη της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου και στον θόλο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Παύλου. Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση των κολλάζ του Blake, συμπεριλαμβανομένων μερικών από τα πρώτα του έργα, πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Waddington Custot το 2021 με τίτλο Peter Blake: Time Traveller, με αφορμή την κυκλοφορία της μεγάλης μονογραφίας Peter Blake Collage από την Thames & Hudson. Το 2024, η Waddington Custot παρουσίασε την έκθεση Peter Blake: Sculpture and Other Matters, την πρώτη – εδώ και είκοσι χρόνια – έκθεση για τη γλυπτική του Peter Blake.
Βιογραφικό Σταύρος Κοτσιρέας
Ο Σταύρος Κοτσιρέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Η οικογένειά του μετανάστευσε στο Μπρίσμπεϊν της Αυστραλίας το 1963, όπου πέρασε την πρώιμη παιδική του ηλικία, επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 1968. Σε ηλικία δεκατριών χρονών ο Κοτσιρέας ξεκίνησε πρωταθλητισμό στον στίβο (400 & 800μ.), τον οποίο ακολούθησε πιστά για τα επόμενα δεκαέξι χρόνια 1973-1989. Σε αυτό το πλαίσιο, το 1980 επιλέχθηκε για να συμμετάσχει ως λαμπαδηδρόμος στην ομάδα για την Ολυμπιακή Φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας.
Το 1980 ο Κοτσιρέας ξεκίνησε μια μαθητεία δύο ετών με τον βραβευμένο με Όσκαρ για τα σκηνικά και κοστούμια της ταινίας Αλέξης Ζορμπάς σκηνογράφο, ενδυματολόγο και ζωγράφο Βασίλη Φωτόπουλο, ο οποίος έγινε μέντοράς του. Την ίδια χρονιά ο Κοτσιρέας απέκτησε την πρώτη σκηνογραφική εμπειρία του με τον Φωτόπουλο, βοηθώντας τον στα σκηνικά για τα θεατρικά έργα Ο Λευκός Γάμος και Εμιγκρέδες στο Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, σε σκηνοθεσία Γιώργου Λαζάνη.
Το 1984 ο Κοτσιρέας ξεκίνησε να σπουδάζει στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Χάγη της Ολλανδίας, όπου τα επόμενα έξι χρόνια (1984-1990) ειδικεύτηκε στη ζωγραφική, το σχέδιο και τη χαρακτική και συνέχισε, ολοκληρώνοντας τις σπουδές του, με ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα στη σκηνογραφία και την ενδυματολογία. Έκτοτε έχει παρουσιάσει το έργο του σε 42 ατομικές και 87 ομαδικές εκθέσεις, ενδεικτικά στις: Μετεώρα – Ανέσπερο Φως, Μουσείο Τσιτσάνη / Δίδυμα Οθωμανικά Λουτρά (Τρίκαλα), Αντιπαραθέσεις, Copeland Park-Copeland Gallery (Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο), Γκαλερί Titanium (Αθήνα), Ερμουπόλεια 2003 (Σύρος), The Lightbox (Woking, Ηνωμένο Βασίλειο), Art Athina 8, 2000 (Αθήνα), Καλλιτέχνες για τη Διεθνή Αμνηστία (Χάγη, Ολλανδία), Καλοκαιρινή έκθεση, Royal Academy, 1996 (Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο), Μπιενάλε της Φλωρεντίας (Φλωρεντία, Ιταλία), Xylon Museum (Schwetzingen, Γερμανία), Allard Pierson Museum (Άμστερνταμ, Ολλανδία), Chili Art Gallery (Αθήνα), Poulchri Studio (Χάγη, Ολλανδία), Art Thessaloniki (Θεσσαλονίκη), Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη (Αθήνα), Γκαλερί INKT 2, Μπιενάλε Χαρακτικής Intermezzo (Χάγη, Ολλανδία).
Επιπλέον, ο Κοτσιρέας έχει συνεργαστεί με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και την Έφη Μουρίκη για τη δημιουργία σκηνικών στα έργα Extremities και Μνημόνιο-ακρότητες στο Θέτρο Προσκήνιο (Αθήνα, 2012). Έχει φιλοτεχνήσει το εξώφυλλο για το Union Corporation 2013 Calendar, μία παραγωγή του STUDIO OZ (Τόκιο), συλλεκτικά μπουκάλια μεταλλικού νερού ΙΟΛΗ, αφίσα για τα ΙΚΕΑ (Λονδίνο), το Ολυμπιακό μετάλλιο 2004 για την τηλεόραση του ALPHA (Αθήνα), το ημερολόγιο γραφείου για τη νέα χιλιετία της τηλεόρασης του ALPHA (Αθήνα), ειδική έκδοση 50 χαρακτικών για τη Wind Ελλάς (Αθήνα) και τη συλλεκτική έκδοση Σταύρος Κοτσιρέας Papertouch (Αθήνα). Από το 2016 ο Κοτσιρέας συνεργάζεται για τη χύτευση και παραγωγή των γλυπτών του σε μπρούντζο με το καλλιτεχνικό χυτήριο V & P. Tassis, του οποίου είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής.
Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές, δημόσιες και εταιρικές συλλογές. Από το 1993 ο καλλιτέχνης ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Eπιμέλεια έκθεσης: Αννίτα Αποστολάκη, Αναστασία Μανιουδάκη.
Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο και εκπαιδευτικά εργαστήρια για το κοινό.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: 12.10.2024 έως 12.01.2025
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: 10.00 – 16.00, καθημερινά πλην Τρίτης
‒‒‒‒‒‒‒‒‒
Χορηγοί: Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα ● Κατώγι Αβέρωφ Α.Ε ● Εργαστήρι Τέχνης Μελίνα Γιαλαμά ● EQUINOX ● Fresh mag ● Blue Dot – Holistic Architects ● V & P Tassis, Art Foundry ● COSMOTE ● PAPER PRINT ● Studio Kotsireas
Αποκλειστικός χορηγός εκπαιδευτικών προγραμμάτων: Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου
Με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού