Εδώ και πάνω από μια δεκαετία, ο Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ χτίζει σιγά-σιγά μία σπουδαία κινηματογραφική σταδιοδρομία ως μια από τις πιο τις πιο μοναδικές και διακριτικές σκηνοθετικές φωνές του σύγχρονου ευρωπαϊκού σινεμά.
Έχοντας ήδη ως εξαιρετικούς σταθμούς το ντεμπούτο του (Η Επιστροφή) και την προηγούμενη ταινία του (Λεβιάθαν), η φετινή επιστροφή του Ρώσου σκηνοθέτη με το Χωρίς Αγάπη ήταν βέβαιο ότι θα τραβήξει άμεσα την προσοχή όσων τον είχαν παρακολουθήσει μέχρι τότε. Το Χωρίς Αγάπη κουβαλάει μαζί του το βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες, αλλά και τις αντίστοιχες βραβεύσεις του στα φεστιβάλ του Μονάχου και του Λονδίνου.
Στην νέα του ταινία, λοιπόν, ο Ζβιάγκιντσεφ (με τον σταθερό συνεργάτη του Όλεγκ Νέγκιν στο σενάριο) κατασκευάζει ένα καταπληκτικό οικογενειακό θρίλερ που αναπαριστά την ταραγμένη ζωή μιας σύγχρονης οικογένειας που ζει στην Μόσχα, με το ζευγάρι να βρίσκεται σε ακραία ένταση μεταξύ του και τον δωδεκάχρονο γιο να εξαφανίζεται.
Όντας βαθιά επηρεασμένος από τα οικογενειακά δράματα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (κι έχοντας ήδη παραλληλίσει ο ίδιος την ταινία του με τις Σκηνές Από Έναν Γάμο), ο Ζβιάγκιντσεφ στήνει το πρώτο μέρος του Χωρίς Αγάπη ως ένα δράμα δωματίου με έξοχα ενορχηστρωμένες διαδοχές έκρηξης και ηπιότητας. Η μελέτη των οικογενειακών σχέσεων είναι χειρουργική και αυστηρή, αλλά ποτέ δεν χάνει την ευαισθησία της, ακόμα και στις πιο σκληρές σκηνές της ταινίας. Συχνά επιλέγει να παίξει με τις προσδοκίες μας από την ενδοοικογενειακή δυναμική του ζευγαριού – όχι χρησιμοποιώντας τετριμμένα κόλπα στην πλοκή, αλλά ερεθίζοντας την ασυνείδητη σύνδεση των εικόνων και των συναισθημάτων εντός μας.
Η ταινία ξέρει πολύ καλά τι κάνει. Δημιουργεί ένα εξαιρετικά συγκεκριμένο και ελεγχόμενης εμβέλειας σκοτεινό οικογενειακό θρίλερ με αξιώσεις καθολικότητας. Αυτή η καθολικότητα, όμως, δεν επιβάλλεται στην πρωτογενή εμπειρία πιεστικά, αλλά βγαίνει μέσα απ’ αυτήν με τρόπο φυσικό και αβίαστο. Στον πυρήνα του, το Χωρίς Αγάπη είναι μια ταινία για την αγάπη. Προσοχή όμως: δεν προσεγγίζει την αγάπη τόσο ως συναίσθημα όσο ως σχέση. Μια σχέση που τοποθετείται αναγκαστικά μέσα στο φάσμα της παρουσίας και της απουσίας.
Ημέρες προβολής: Κυριακή 26/11 & Δευτέρα 27/11 8:15 μ.μ
Οικονομική ενίσχυση 2 ευρώ
Επόμενες προβολές:
ΚΥΡ 03/12-ΔΕΥΤ 04/12 4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες (4 months, 3 weeks and 2 days) (2007) (Κρίστιαν Μουνγκίου)
ΚΥΡ 10/12-ΔΕΥΤ 11/12 Δυστυχώς απουσιάζατε (Sorry we missed you) (2019) (Κεν Λόουτς)
ΚΥΡ 17/12-ΔΕΥΤ 18/12 Dogman (2018) (Ματέο Γκαρόνε)