Συνοψίζοντας τα… «380+ έργα στην Ήπειρο του 2030», μετά από μια εξαντλητική εκδήλωση παρουσίασης πεπραγμένων, σχεδίων και οραμάτων για το μέλλον, από το μισό του υπουργικό συμβούλιο, ο Πρωθυπουργός και πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είχε να πει πολλά, αφού θα επαναλάμβανε όσα ανέλυσαν σχεδόν επί τρίωρο, υπουργοί και υφυπουργοί.
Από την παρουσίαση του περιφερειακού αναπτυξιακού προγράμματος της ΝΔ για την Ήπειρο, ενόψει της επόμενης τετραετίας και μετά τις επερχόμενες εθνικές εκλογές, η μοναδική σημαντική εξαγγελία, προεκλογική, που ακούστηκε από τα χείλη του Πρωθυπουργού ήταν η πρόθεση παραχώρησης του στρατοπέδου Βελισσαρίου στο Δήμο Ιωαννιτών. Το σχετικό αίτημα ενώπιον του Πρωθυπουργού διατύπωσε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, στην αρχική παρέμβαση της ημέρας, μεταφέροντας την κοινή διεκδίκηση με το Δήμο Ιωαννιτών.
Η ομιλία Μητσοτάκη
Όσα έγιναν τα τελευταία χρόνια από την παρούσα κυβέρνηση, και όσα έχουν σχεδιαστεί να γίνουν… χοντρικά ως το 2030, ήταν το αντικείμενο της εξαντλητικής εκδήλωσης, όπως παραδέχτηκε ξεκινώντας την σύντομη τοποθέτησή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ζητώντας συγγνώμη από το ακροατήριο.
Ο οδικός χάρτης για την Ήπειρο του 2030 είναι το μέσο που θα κάνει την Ήπειρο από ουραγό πραγματικό πρωταγωνιστή στην ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής, ανέφερε ο Πρωθυπουργός, μιλώντας για ένα συνεκτικό σχέδιο με εξασφαλισμένους πόρους που διαχωρίζει την προσπάθεια από άλλες απόπειρες περιφερειακών σχεδίων του παρελθόντος. Αυτό το κείμενο δεσμεύει όλους μας, σημείωσε και στάθηκε σε ορισμένα σημεία του σχεδίου.
Το πρώτο κεφάλαιο ήταν οι υποδομές: εδώ για την κυβέρνηση υπάρχει μια σαφής υστέρηση παρ΄ότι ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι η Ήπειρος είναι η μεγάλη ωφελημένη από τους τρεις οδικούς άξονες, την Εγνατία Οδό, την Ιόνια Οδό και τον Ε65. Αναφέρθηκε στον αείμνηστο πατέρα του που οραματίστηκε την Εγνατία Οδό, για την Ιόνια Οδό ωστόσο, ούτε ο αρμόδιος Υφυπουργός αλλά ούτε και ο Πρωθυπουργός κατάφεραν να πείσουν ότι το έργο μπορεί να προχωρήσει. Η δημοπράτηση του έργου έγινε αλλά εκκρεμεί η ολοκλήρωση του διαγωνισμού που φαίνεται να έχει μπλέξει σε περιπέτειες, λόγω προσφυγής στην Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών. Ο Κ. Μητσοτάκης είπε απλά πως η κυβέρνησή του έλυσε το γόρδιο δεσμό…
Στη συνέχεια μίλησε για το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας τονίζοντας πως η διαδικασία παραχώρησης που έχει ολοκληρωθεί και απομένει η κύρωση της σχετικής σύμβασης, συνιστά μια μακροχρόνια μίσθωση με τον ιδιώτη να αναλαμβάνει δεσμεύσεις επενδύσεων και ταυτόχρονα παραχωρούνται στους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών οι χρήσεις μη λιμενικής δραστηριότητας, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση.
Επόμενο θέμα ήταν η πρωτογενής παραγωγή. Ο κ. Μητσοτάκης που νωρίτερα βρέθηκε στη γαλακτοβιομηχανία “ΔΩΔΩΝΗ” τόνισε την υποχρέωση της πολιτείας να διαφυλάξει την εξαγωγική ναυαρχίδα, να είναι πραγματική η φέτα και να γνωρίζουν όλοι όπως έχουμε συστήματα ιχνηλάτησης των παράνομων εισαγωγών γάλακτος αλλά και συστήματα ιχνηλάτησης των προϊόντων στο ράφι. “Θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί με όσους νοθεύουν τον ανταγωνισμό” είπε.
Δεν είναι μόνο η φέτα και η μεγάλη μας παραγωγή εδώ στην Ήπειρο αλλά γίνεται εξαιρετική δουλειά και σε άλλα προϊόντα ποιότητας όπως σημείωσε, μιλώντας για την επιχείρηση μελιού που επισκέφτηκε στον Κατσικά. Δήλωσε ως εκ τούτου, πολύ αισιόδοξος για τις προοπτικές της Περιφέρειας.
Η προστασία του περιβάλλοντος, της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, της γαστρονομίας, των ήχων του μοιρολογιού, της χειροτεχνίας, το ότι θα μπορέσουμε να διεκδικήσουμε για το Ζαγόρι την ένταξη στον κατάλογο των πολιτιστικών μνημείων της Unesco κάτι που μπορούμε να πετύχουμε, δημιουργούν μια εικόνα για την Ήπειρο με τον Πρωθυπουργό να την χαρακτηρίζει έναν αναξιοποίητο τουριστικό “γίγαντα”. Τα νούμερα που ανέφερε νωρίτερα, η Σοφία Ζαχαράκη είναι πολύ μικρά σε σχέση με το τι μπορεί να προσφέρει ο τουρισμός 12 μήνες το χρόνο, σημείωσε.
Από τις ξεχωριστές ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού ήταν η δημιουργία βάσης στα Ιωάννινα για την ορεινή διάσωση. Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια με τραγικό τρόπο, με το θάνατο ενός Γιαννιώτη αναρριχητή, του Θεοφάνη Ερμή Θεοχαρόπουλου και το καινούργιο πλαίσιο διάσωσης βρίσκεται στα τελευταία στάδια για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, για την αγορά των συστημάτων για τις υπηρεσίες πρώτης βοήθειας στο βουνό. Τα Γιάννενα θα είναι μια από τις έξι βάσεις που θα δημιουργηθούν.
Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην υγεία, στην παιδεία και καταλήγοντας κάλεσε τους πολίτες να αξιολογήσουν και να συγκρίνουν το έργο που έγινε από την παρούσα κυβέρνηση με την προηγούμενη τετραετία. “Όχι τις εθνικές πολιτικές αλλά να συγκρίνουν ποιος έχει σχέδιο για το μέλλον, ποιος έχει όραμα και πάθος για να υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο” σημείωσε.
Η τοποθέτηση Καχριμάνη
Στις οδικές υποδομές εστίασε τα αιτήματά του προς τον Πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη, ο Αλέκος Καχριμάνης. Από την τοποθέτηση του Περιφερειάρχη Ηπείρου κατά την παρουσίαση του αναπτυξιακού σχεδίου της κυβέρνησης για την Ήπειρο, ξεχώρισαν οι αναφορές του κ. Καχριμάνη στα ανολοκλήρωτα έργα αλλά και στη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου.
“Ας πάει και παραπίσω (η σιδηροδρομική σύνδεση) μπορεί να γίνει επίκαιρη σήμερα η μελέτη αλλά ποιος θα την κάνει; Κάποιος ιδιώτης; Εμάς μας ενδιαφέρει το Καμπή-Πρέβεζα, είναι αδικημένη η Πρέβεζα, το Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα-Μαυρομάτι και επίσης τους δρόμους για το εσωτερικό, τη Λάκκα-Σούλι, τα Τζουμέρκα” ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ο κ. Καχριμάνης αναφέρθηκε στον πρωτογενή τομέα εξυμνώντας το έργο της παρούσας κυβέρνησης. Διατύπωσε αιτήματα για την οριοθέτηση του Λούρου και την αδειοδότηση των μονάδων ιχθυοκαλλιεργειών, όπως επίσης και για την αεροπορική σύνδεση της Ηπείρου με τη Γερμανία.
Παναγιώτης Μπούρχας