Στην επίλυση χρόνιων εκκρεμοτήτων σχετικά με τη Χερσαία Ζώνη Λιμένα στην Ηγουμενίτσα και στα μικρότερα λιμάνια που υπάγονται στον ΟΛΗΓ αναφέρθηκε ο Βασίλης Γιόγιακας σε ομιλία του κατά τη συζήτηση πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης στη Βουλή.
Με αφορμή διατάξεις του νομοσχεδίου σχετικά με τη νομιμοποίηση λιμενικών έργων και ενός μεγάλου τμήματος του παραλιακού μετώπου της Ηγουμενίτσας, ο βουλευτής Θεσπρωτίας της Νέας Δημοκρατίας αναφέρθηκε στις ενέργειες που έγιναν τα τελευταία 3,5 χρόνια την αδειοδότηση, τη νομιμοποίηση έργων και προσχώσεων, τη χάραξη και επαναχάραξη γραμμής αιγιαλού και παραλίας με σκοπό τμήματα της χερσαίας ζώνης λιμένα να απενταχθούν και να αποδοθούν νόμιμα στην τοπική κοινωνία. Σημείωσε επίσης την εξαίρεση, από την παραχώρηση στον επενδυτή πρόσθετων χώρων της χερσαίας ζώνης όπως ο παραλιακός δρόμος της Ηγουμενίτσας, κτίρια που χρησιμοποιούνται από δημόσιες υπηρεσίες, εγκαταστάσεις άθλησης και αναψυχής και χώροι για τη λειτουργία παραλιακών καταστημάτων στα Σύβοτα, την Πλαταριά και τη Σαγιάδα. Μάλιστα τόνισε ότι η παραχώρηση των εξαιρούμενων τμημάτων προς τους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών θα προβλέπεται με διάταξη στο νομοσχέδιο με το οποίο θα κυρώνεται η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας – σε συνέχεια ερώτησης του Μάριου Κάτση προς τον Γιάννη Πλακιωτάκη αν έχουν εκδοθεί περιβαλλοντικοί όροι για το Βόρειο Τμήμα της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα (από το παλιό λιμάνι μέχρι το ΤΕΙ) – κατέθεσε στα πρακτικά την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το συγκεκριμένο τμήμα, που εκδόθηκε τον φετινό Φεβρουάριο.
«Ολοκληρώνονται και τα τελευταία βήματα προκειμένου, από τη μία, τα εξαιρούμενα από την παραχώρηση τμήματα να περάσουν με ασφάλεια στα χέρια της τοπικής κοινωνίας. Και, από την άλλη, να ξεκινήσει η νέα φάση ανάπτυξης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και των μικρότερων λιμανιών, με ό,τι αυτή σημαίνει για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής μας.», έκλεισε την τοποθέτησή του ο Βασίλης Γιόγιακας, η οποία είχε ως εξής:
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Τις μέρες που ακολούθησαν το δυστύχημα στα Τέμπη η κυβέρνηση ανέλαβε μια διπλή δέσμευση:
Πρώτον, να συμβάλει – εκεί που έχει αρμοδιότητα – ώστε τα αίτια να διερευνηθούν μέχρι τέλους, η κοινωνία να γνωρίζει την αλήθεια, και να αποδοθεί Δικαιοσύνη.
Δεύτερον, να κάνει ό,τι χρειάζεται προκειμένου να μην ξανασυμβεί ποτέ στη χώρα μας κάτι ανάλογο.
Ήδη έχουν ληφθεί συγκεκριμένα μέτρα ώστε ο σιδηρόδρομος να λειτουργήσει ξανά με ασφάλεια, το συντομότερο δυνατό.
Ειδικά με αυτό το νομοσχέδιο, επιχειρείται να αντιμετωπιστεί ένα ζήτημα που επηρεάζει την ασφαλή λειτουργία των μέσων σταθερής τροχιάς, και δεν είναι άλλο από την οργανωμένη λεηλασία υλικών της σιδηροδρομικής υποδομής.
Επιχειρείται επίσης να αντιμετωπιστεί η ανάγκη να καλυφθούν – με αξιοπιστία και δίχως σπατάλη χρόνου – κενά που υπάρχουν στον ΟΣΕ σε ειδικότητες κρίσιμες για την ασφάλεια των συγκοινωνιών, όπως είναι οι Κλειδούχοι και οι Σταθμάρχες.
Ασφαλώς γνωρίζουμε ότι η εμπιστοσύνη προς τον ελληνικό σιδηρόδρομο – εμπιστοσύνη που κλονίστηκε σε μια βραδιά – δεν είναι εύκολο να αποκατασταθεί.
Είμαστε ωστόσο αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να το πετύχουμε.
Την ίδια στιγμή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν πρέπει να ξεχάσουμε τα θύματα, τις οικογένειές τους και τους οικείους τους, όσες και όσους έμειναν πίσω.
Οι ζωές τους ύστερα από εκείνο το βράδυ δεν είναι ποτέ πια ίδιες.
Η στήριξή τους – από όποια πλευρά και με οποίο τρόπο χρειάζεται – είναι μια αυτονόητη ηθική υποχρέωση όσο και μια ελάχιστη ένδειξη σεβασμού της Πολιτείας προς αυτούς τους συνανθρώπους μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
έχουμε πει, και από αυτό το βήμα, ότι η σημερινή Κυβέρνηση τόλμησε και τολμά να αναμετρηθεί με ζητήματα που σέρνονταν επί δεκαετίες.
Και αυτό δεν αφορά μόνο θέματα γενικού ενδιαφέροντος, όπως η ψηφιοποίηση των συναλλαγών με το Δημόσιο και η ταχύτερη έκδοση των συντάξεων.
Αφορά και ζητήματα σε τοπικό επίπεδο.
Όπως ήταν οι εκκρεμότητες σχετικά με τη Χερσαία Ζώνη Λιμένα Ηγουμενίτσας, η επίλυση των οποίων έγινε πιο επιτακτική λόγω του διαγωνισμού για την παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.
Ένας διαγωνισμός που, θυμίζουμε, ανέδειξε παραχωρησιούχο με τίμημα το οποίο ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, περίπου 84,2 εκατομμύρια ευρώ…
Οι τοπικές δημοτικές αρχές διεκδικούσαν τμήματα της χερσαίας λιμενικής ζώνης τα οποία δεν εξυπηρετούν λιμενικές δραστηριότητες.
Τμήματα τα οποία αφορούσαν τόσο το παραλιακό μέτωπο της Ηγουμενίτσας, όσο και τα μικρότερα λιμάνια στα Σύβοτα, στη Σαγιάδα και την Πλαταριά που υπάγονται στον Οργανισμό Λιμένα.
Για να μπορέσουν τα τμήματα αυτά να αποδοθούν νόμιμα στην τοπική κοινωνία, έπρεπε να αντιμετωπιστούν σοβαρά προβλήματα τα οποία εκκρεμούσαν για πολλά χρόνια.
Να ολοκληρωθούν περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και άδειες λειτουργίας.
Να νομιμοποιηθούν μη αδειοδοτημένες προσχώσεις και έργα.
Θα ήθελα να καταθέσω για τα Πρακτικά προς απάντηση στο συνάδελφο Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ που ρώτησε και τον Υπουργό τον κ. Πλακιωτάκη, τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί στις 2.2.2023.
Έπρεπε να χαραχτεί γραμμή αιγιαλού και παραλίας, που σε πολλά τμήματα δεν υπάρχει ενώ σε κάποια άλλα έπρεπε να καθοριστεί ξανά με βάση τα έργα και τις προσχώσεις που νομιμοποιήθηκαν.
Για να ακολουθήσει η απένταξή τους από τη δικαιοδοσία του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας και, στη συνέχεια, η απόδοσή τους στην τοπική κοινωνία.
Η παραχώρηση προς τους οικείους Δήμους – Ηγουμενίτσας και Φιλιατών – θα προβλέπεται με διάταξη στο νομοσχέδιο με το οποίο θα κυρώνεται η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης.
Σήμερα, μετά την ψήφιση των Άρθρων 54 και 55 στο νομοσχέδιο που συζητούμε, προχωρά η νομιμοποίηση λιμενικών έργων αλλά και ενός μεγάλου τμήματος του παραλιακού μετώπου της Ηγουμενίτσας.
Πέρα από το ξεκαθάρισμα του καθεστώτος της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εξαιρέθηκαν πρόσθετοι χώροι της χερσαίας ζώνης από την παραχώρηση στον επενδυτή.
Είναι ο παραλιακός δρόμος της Ηγουμενίτσας, είναι κτίρια που χρησιμοποιούνται από δημόσιες υπηρεσίες, είναι εγκαταστάσεις άθλησης και αναψυχής, είναι χώροι για τη λειτουργία παραλιακών καταστημάτων στα μικρότερα λιμάνια που διαχειρίζεται ο Οργανισμός Λιμένος.
Επίσης διατηρήθηκε η δωρεάν στάθμευση στο πάρκινγκ του λιμανιού, το οποίο ο επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση να εκσυγχρονίσει και να συντηρεί όσο διαρκεί η σύμβαση παραχώρησης.
Αυτά, λοιπόν, έγιναν τα τελευταία τριάμισι χρόνια, για το θέμα της Χερσαίας Ζώνης στον Οργανισμό Λιμένα Ηγουμενίτσας.
Έκλεισαν εκκρεμότητες χρόνων.
Ικανοποιείται ένα δίκαιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας.
Διατηρήθηκε ακέραια η προοπτική ανάπτυξης του λιμανιού.
Με αφορμή τα σχετικά άρθρα στο σημερινό νομοσχέδιο, θέλω και από αυτό το βήμα να ευχαριστήσω όλους όσοι συνέβαλαν για να διευθετηθούν τα θέματα της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ηγουμενίτσας:
τον κύριο Πλακιωτάκη, τον κύριο Σταϊκούρα και τον κύριο Κυριαζόπουλο – Γενικό Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής.
Τον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας κύριο Μαστρομανώλη και την προκάτοχό του κυρία Καλύβα, την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.
Ολοκληρώνονται και τα τελευταία βήματα προκειμένου, από τη μία, τα εξαιρούμενα από την παραχώρηση τμήματα να περάσουν με ασφάλεια στα χέρια της τοπικής κοινωνίας. Και δεν είναι εδώ μέσα να λογοδοτούμε χωρίς να παίρνουμε υπεύθυνη στάση, όταν λέμε ότι για τη χερσαία ζώνη είναι τέτοιες αυτές οι διατάξεις που βοηθούν τις τοπικές κοινωνίες και λύνουν μακροχρόνια προβλήματα
Και, από την άλλη, να ξεκινήσει η νέα φάση ανάπτυξης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και των μικρότερων λιμανιών, με ό,τι αυτή σημαίνει για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής μας.