Mια ενδιαφέρουσα πρόταση καταθέτει ο πρόεδρος της ΕΞΝΙ Στάθης Σιούτης, με σκοπό την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη του νομού μέσω της σύνδεσης του λιμένος Ηγουμενίτσας με το διεθνέςαεροδρόμιο Ιωαννίνων, με ένα πλάνο που θα περιλαμβάνει πτήσεις, διαμονή, ξεναγήσεις και κρουαζιέρα (fly, stay, tourandcruise).
Σύμφωνα με αυτή την πρόταση, ο μελλοντικός επιβάτης θα ταξιδεύει αεροπορικώς από/προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Ιωαννίνων, στη συνέχεια θα διαμένει και θα γνωρίζει για μερικές ημέρες τον προορισμό και στη συνέχεια θα συνεχίζει προς το λιμάνι της Ηγουμενίτσας για την κρουαζιέρα του.
Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί:
- Η αύξηση των διανυκτερεύσεων στο προορισμό ποιοτικά και ποσοτικά
- Η δημιουργία συνδυαστικών προγραμμάτων
- Η βελτίωση των οικονομικών δεικτών του προορισμού καθώς και του αεροδρομίου Ιωαννίνων και του λιμανιού της Ηγουμενίτσας
- Η προώθηση των τοπικών προϊόντων (νερά, τυριά, κρασιά, κοτόπουλα, κρέας κλπ) για την προμήθεια των κρουαζιεροπλοίων
- Η αύξηση του πελατολογίου για τους μεταφορείς του προορισμού
- Η αύξηση της απασχόλησης καθώς και των επαγγελμάτων που συνδέονται με αυτή
Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, είναι απαραίτητη αφενός η στοχευμένη προώθηση της περιοχής ως προορισμού κρουαζιέρας αφετέρου η δημιουργία ζήτησης μέσω της προβολής του προορισμού στους δυνητικούς επιβάτες κρουαζιέρας.
Ιδανικό για κρουαζιέρες το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδος με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως, διακινούνται 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Κύριες συνδέσεις του λιμένα είναι οι ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα, καθώς και η νήσος της Κέρκυρας.
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας τα επόμενα χρόνια θα αποτελέσει σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας με δυνατότητα να λειτουργήσει ως λιμένας αφετηρίας διότι προσφέρει χαρακτηριστικά που μπορούν να ικανοποιήσουν τις εταιρείες κρουαζιέρας διότι στα διαθέσιμα χαρακτηριστικά συμπεριλαμβάνονται:
• Το διεθνές αεροδρόμιο των Ιωαννίνων
• Οι οδικοί άξονες της Εγνατίας και της Ιόνιας οδού
• Η ποικιλία τουριστικών αξιοθέατων, ιστορικού, πολιτιστικού, φυσιολατρικού και θρησκευτικού χαρακτήρα σε κοντινές περιοχές.
• Η σημαντική ξενοδοχειακή υποδομή που διαθέτει η Ήπειρος και ο Νομός Ιωαννίνων
Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα
Το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας είναι έντονο και διαχρονικό. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η εκτεταμένη ακτογραμμή, ο πολυνησιωτικός χαρακτήρας, το κλίμα, η φυσική ομορφιά, και τα σημαντικά αποθέματα ιστορικού πλούτου και πολιτιστικής κληρονομίας, αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα της κρουαζιέρας. Τα άμεσα, έμμεσα και παραγόμενα οφέλη από τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και τις αφίξεις επιβατών είναι σημαντικά και διαχέονται σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Εντονότερο όλων είναι το ενδιαφέρον για τη χρησιμοποίηση ελληνικών λιμένων ως λιμένες αφετηρίας και τερματισμού των κυκλικών διαδρομών κρουαζιέρας (home-ports). Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι χρόνοι παραμονής κρουαζιερόπλοιων και επιβατών στον προορισμό διευρύνονται σημαντικά. Τα παραγόμενα οφέλη στον ίδιο τον λιμένα, αλλά και στην τοπική κοινωνία και την ευρύτερη οικονομία πολλαπλασιάζονται.
Η επιλογή ενός λιμένα-αφετηρίας συνεπάγεται σημαντικές ωφέλειες για τον λιμένα, τη συνδεδεμένη οικονομία, και τους γειτονικούς προορισμούς ενδιαφέροντος που επισκέπτονται οι επιβάτες κρουαζιέρας. Οι εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμούν ότι οι δαπάνες ανά επιβάτη στον λιμένα-αφετηρίας είναι τρεις φορές περισσότερες σε σύγκριση με τις δαπάνες στον ενδιάμεσο λιμένα.
Οι οικονομικές επιπτώσεις της κρουαζιέρας σε ένα λιμάνι-προορισμό εντοπίζονται στην καταναλωτική δραστηριότητα τριών δρώντων παραγόντων:
I. Δαπάνες των επιβατών κρουαζιέρας στον προορισμό που επισκέπτονται.
II. Δαπάνες που πραγματοποιεί η εταιρεία κρουαζιέρας για την εξυπηρέτηση του κρουαζιερόπλοιού της στο λιμάνι που προσεγγίζει.
III. Δαπάνες των μελών του πληρώματος του κρουαζιερόπλοιου –ποσό αρκετά σημαντικό αν υπολογίσει κανείς ότι η στελέχωση του πλοίου υπερβαίνει σε αριθμό τους 500-1000 εργαζόμενους.
Οι δαπάνες ανά επιβάτη στον λιμένα-αφετηρίας (home-port) που επιβιβάζεται ή αποβιβάζεται είναι τρεις φορές μεγαλύτερες σε σύγκριση με τον διερχόμενο (transit) επιβάτη: Κάθε επιβάτης κρουαζιέρας δαπανά ένα ποσό $310,76 στο λιμάνι επιβίβασης-αποβίβασης και $91,96 σε κάθε λιμάνι που επισκέπτεται το κρουαζιερόπλοιο για μια μικρή ή μεγαλύτερη χρονική περίοδο.
Του Στάθη Σιούτη – Προέδρου της ΕΞΝΙ