Η Ένωση Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων χαιρετίζει τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού σήμερα 27 Σεπτεμβρίου με θέμα «Επανεξετάζοντας τον Τουρισμό». Τρία χρόνια μετά από το απροσδόκητο ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, που άλλαξε άρδην τα δεδομένα στον τουρισμό, οφείλουμε και εμείς να επανεξετάσουμε το τουριστικό προϊόν της περιοχής μας για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος και να αντικρύσουμε με αισιοδοξία την «επόμενη ημέρα».
Οι δυνατότητες ανάπτυξης του τουριστικού μας προϊόντος είναι ιδιαίτερα μεγάλες και έχουμε τη δυνατότητα να εξελιχθούμε σε ένα από τα «δυνατά χαρτιά» της χώρας, αν τις αξιοποιήσουμε καταλλήλως.
Σύμφωνα με την έρευνα «Σχέδια Δράσης για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της διαρθρωτικής προσαρμογής του τουριστικού τομέα» του ΙΝΣΕΤΕ, ο προορισμός του Νομού Ιωαννίνων έχει τη δυνατότητα να αναδείξει σε ιδιαίτερα αναπτυγμένο προϊόν τον Πολιτιστικό και Θρησκευτικό Τουρισμό λόγω του σημαντικού ιστορικού, πολιτιστικού και θρησκευτικού κεφαλαίου, εντός της πόλης των Ιωαννίνων (οθωμανικά και εβραϊκά μνημεία, ιστορικό κέντρο με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, λίμνη Παμβώτιδα κ.ά.), αλλά και της υπόλοιπης ΠΕ.Αντίστοιχη δυνατότητα ανάδειξης υπάρχει και στο CityBreak (αστική απόδραση), καθώς τα Ιωάννινα αποτελούν αστικό κέντρο σε κομβική θέση με ιδιαίτερο χαρακτήρα και ατμόσφαιρα, ιστορικό πλούτο, επιβλητικό τοπίο σπάνιας ομορφιάς (βουνά, λίμνη), ζωντάνια λόγω του Πανεπιστημίου και των φοιτητών, γαστρονομία κ.ά. Παράλληλα, υφιστάμενο υποστηρικτικό προϊόν στον προορισμό είναι o συνεδριακός τουρισμός (MICE) λόγω του Πανεπιστημίου και των νοσοκομείων, που διοργανώνουν συνέδρια στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής.
Ως προς τα συμπληρωματικά τουριστικά μας προϊόντα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, εδραιωμένοι είναι ο αγροτουρισμός με αξιόλογους οικισμούς σε Μέτσοβο, Ζαγόρι, Τζουμέρκα, Ζίτσα, Κόνιτσα και Πωγώνι και ο οικοτουρισμός (προστατευόμενες περιοχές, τοπία φυσικού κάλλους, λίμνες, βλάστηση, σπάνια ορνιθοπανίδα, εντυπωσιακοί γεωλογικοί σχηματισμοί, περιπατητικές διαδρομές κ.ά.). Ταυτόχρονα, δυνατότητα ανάδειξης σε αναπτυγμένο προϊόν έχουν ο αθλητικός τουρισμός (φυσικό περιβάλλον κατάλληλο για υπαίθριες αθλητικές δραστηριότητες) και ο γαστρονομικός τουρισμός (τοπική γαστρονομική παράδοση, υψηλού επιπέδου πρώτες ύλες, τυροκομικά προϊόντα ΠΟΠ / ΠΓΕ, οινοπαραγωγοί). Επιπλέον, προς ανάπτυξη υποστηρικτικό προϊόν είναι ο τουρισμός ευεξίας (ιαματικές πηγές και λουτρά).
Για να επιτύχουμε, όμως, την αξιοποίηση των παραπάνω τουριστικών προϊόντων στο μέγιστο, είναι απαραίτητο να επανεξετάσουμε την προσβασιμότητα της περιοχής. Η διασύνδεση του αεροδρομίου με περισσότερους προορισμούς εκτός Ελλάδας, πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Παράλληλα, με την προώθηση μεγάλων οδικών έργωνπ.χ. η ολοκλήρωση του διευρωπαϊκούάξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, όπως και μικρότερων π.χ. η σύνδεση των Τζουμέρκων με την Ιόνια οδός, η κατασκευή δεύτερης εξόδου της Εγνατίας οδού στο Δρίσκο Ιωαννίνων, η βελτίωση της οδικής σύνδεσης προς την Κόνιτσα και τέλος η σύνδεση με τρένο με την Καλαμπάκα) θααποτελέσουν βάση για να επιτύχουμε μεγαλύτερηεπισκεψιμότητα από γειτονικές και όχι μόνο χώρες.
Δεν πρέπει επίσης να αγνοήσουμε τις δυνατότητες δημιουργίας των DMOs, της έναρξης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους οδηγούς υπαίθριων δραστηριοτήτων στο Αναγνωστοπούλειο ίδρυμα στη Κόνιτσα, της δημιουργίας βάσης εναέριας αεροδιάσωσης στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, της μείωσης του ενεργιακού κόστους και της έλευσης του φυσικού αερίου και τέλος της ανάπτυξης του τουρισμού κρουαζιέρας μέσω της σύνδεσης με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, με ελκυστικά πακέτα που θα περιλαμβάνουν διαμονή στην ευρύτερη περιοχή του νομού.
Από την πλευρά μας, θεωρούμε ιδιαίτερα θετικό το γεγονός πως την υψηλότερη θέση στον Γενικό Δείκτη Ικανοποίησης (GRI) κατέκτησαν τα ξενοδοχεία της Ηπείρου για το 2019 και το πρώτο εξάμηνο του 2022, αποδεικνύοντας πως μπορούν να ξεπεράσουν τις προσδοκίες των επισκεπτών τους.
Ως Ένωση Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με στόχο την προώθηση της εξωστρέφειας του προορισμού και την ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος, σεβόμενοι την ιδιαιτερότητα της περιοχής και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.