Παπαδοπουλος Super Markets
ΗΠΕΙΡΟΣ: Μέγεθος και κόστος "αγκάθια" για τον EastMed Εκτύπωση E-mail
Τρίτη, 01 Απρίλιος 2014 20:15

3179411162.jpgΔεν έχει περάσει ένας μήνας απο τότε που η ΔΕΠΑ έβγαλε την προκήρυξη μελέτης σκοπιμότητας για τον αγωγό φυσικού αερίου East Med, που προβλέπεται να

φέρνει αέριο απο την Κυπριακή και Ισραηλίτικη ΑΟΖ στην Κεντρική Ευρώπη, μέσω Ηπείρου και ήδη, όσο αποκρυσταλλώνεται το τοπίο, διαφαίνονται και τα πρώτα ερωτηματικά. Δυο εξ΄ αυτών είναι το μέγεθος του αγωγού, συγκριτικά με τα κυβικά που θα μεταφέρει, καθώς και το κόστος κατασκευής. Σε κάθε περίπτωση η ευκαιρία για την Ήπειρο παραμένει μεγάλη, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει τα διαφαινόμενα αυτά προβλήματα.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος της κατασκευής προβληματίζει περισσότερο, χωρίς να αποκλείεται η άποψη το φυσικό αέριο να υγροποιείται και ως LNG να έρχεται με καράβια στην Ελλάδα και, μέσω Ηπείρου, να φεύγει με αγωγό στις άλλες χώρες της Ε.Ε. Σε αυτή τη περίπτωση, η Ήπειρος φαίνεται να αποκτά ένα πλεονέκτημα, μιας και υπάρχει ήδη μελετημένη και κοστολογημένη η χάραξη του αγωγού "Ποσειδώνα". Να σημειωθεί, οτι στο συγκεκριμένο αγωγό την ευθύνη για την επιλογή του έργου που θα μεταφέρει το αέριο το έχουν αποκλειστικά οι εταιρείες που το παράγουν, κάτι που σημαίνει, οτι θα κοιτάξουν πρωτίστως το κόστος. Το ζητούμενο, βέβαια, είναι η Ήπειρος να συνδεθεί, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα με κάποιο δίκτυο φυσικού αερίου, μια ανάγκη που γίνεται αισθητή πλέον στον καθένα.

Τι προβλέπει...

Να σημειωθεί, οτι ο αγωγός EastMed (λέγεται οτι τον... γλυκοκοιτάζει και η Ε.Ε., που είναι διατεθειμένη να μετάσχει στην σχετική κοινοπραξία), είναι προτεινόμενος από το ΥΠΕΚΑ και τη ΔΕΠΑ και προβλέπεται να έχει ετήσια δυναμικότητα 8 δισ. κυβικά μέτρα, και θα έχει συνολικό μήκος περίπου 1.680 χιλιόμετρα, από τα οποία τα περίπου 1.200 θα είναι υποβρύχια και τα υπόλοιπα χερσαία, ενώ η ροή και διαχείριση του αερίου θα υποστηρίζεται από τέσσερις σταθμούς συμπίεσης και δύο μετρητικούς σταθμούς.

Σε ό,τι αφορά στην ελληνική πρόταση, αυτή σύμφωνα με τα όσα πρόκειται να αξιολογήσει η μελέτη σκοπιμότητας, περιλαμβάνει τις εξής επιμέρους ενότητες έργων:

- Υποθαλάσσιο αγωγό μήκους περίπου 150 χιλιομέτρων για τη μεταφορά του αερίου στην Κύπρο, από τις γεωτρήσεις παραγωγής, οι οποίες βρίσκονται στη θαλάσσια περιοχή νότια του νησιού

- Σταθμό συμπίεσης στην Κύπρο

- Μετρητικό σταθμό στην Κύπρο

- Υποθαλάσσιο αγωγό Κύπρος - Κρήτη μήκους περίπου 630 χιλιομέτρων

- Σταθμό συμπίεσης στην Κρήτη

- Μετρητικό σταθμό στην Κρήτη

- Υποθαλάσσιο αγωγό Κρήτη –Πελοπόννησος μήκους περίπου 405 χιλιομέτρων

- Χερσαίο αγωγό που θα διασχίσει την Πελοπόννησο από το νότιο μέρος στο Νομό Αχαΐας, μήκους περίπου 260 χιλιομέτρων

- Σταθμό συμπίεσης στην Πελοπόννησο (σε σημείο που θα προσδιοριστεί αργότερα)

- Υποθαλάσσιο αγωγό που θα διασχίσει τον Πατραϊκό (Πελοπόννησος- Αιτωλοακαρνανία)

- Χερσαίο αγωγό στη Δυτική Ελλάδα μήκους περίπου 220 χιλιομέτρων με κατάληξη στην Θεσπρωτία


- Σταθμό συμπίεσης στη Δυτική Ελλάδα σε περιοχή που θα προσδιοριστεί αργότερα.